Panduan Lengkap Melancong ke Korea dalam Satu Buku

Panduan Lengkap Melancong ke Korea dalam Satu Buku

Dae-bak! Fuh, inilah kali pertama Sakinah ambil tahu pasal korea sampai boleh tahu sedalam-dalamnya. Sebelum ni apa beza korea utara dengan korea selatan pun tak pernah ambil tahu. Haha. Dah baca buku ni barulah faham kenapa K-POP tu sangat besar impaknya kepada dunia hiburan. Rupanya ia adalah agenda terancang kerajaan Korea untuk pulihkan ekonomi negara […]

Suri Hati Mr Husband, Bacaan Terbaik Wanita Yang Mahu Berhenti Kerja

suri hati mr husband

Buku ni dah lama ada kat rumah, tapi tak terbaca. Baru ni melilau satu rumah cari buku nak baca, alih-alih jumpa buku ni kat rak stok. Alhamdulillah akhirnya Allah lapangkan masa untuk baca buku ni. Sekali duduk hampir separuh saya habiskan bacaan. Masya Allah tulisan yang sangat berbekas di hati. Buku ini adalah perkongsian pengalaman Puan […]

Ujian Diagnostik Jawi Dah Hampir?

Pulang dari sekolah Fateh unjukkan surat dari pihak sekolah. “Ummi, minggu depan ada ujian Jawi” Ooo..patutlah. Apa yang patutnya? Patutlah wasap masuk berdesup tanya buku Ibu Ajarku Jawi, rupanya Ujian Diagnostik Jawi dah hampir. Begitulah setiap kali ujian diagnostik jawi sepanjang tahun lepas. Wasap saya akan dihujani dengan mesej ibubapa yang sangat perlukan buku ini […]

Kelebihan Pakej Bacalah Anakku

BacalahAnakku

Bila nak mula ajar anak membaca kita pun sedar ada banyak pilihan pakej belajar membaca di pasaran. Sekali tengok macam semuanya best. Semua nampak berkesan. Betul tak? Dan memang pun semua kaedah tu berkesan untuk bantu anak belajar membaca. Sebab tu ia ada di pasaran kan. Yang penting  apa pun pakej yang kita pilih, kita […]

5 Kaedah Cepat Membaca yang Terbukti Berkesan

Ibu ajar anak membaca

Waktu hujung tahun ni ramai ibubapa mula mencari bahan-bahan untuk bantu anak cepat membaca. Untuk anak yang menginjak usia tadika, ibubapa cuba untuk buat persediaan awal. Dan bagi yang nak melangkah ke darjah 1, lagi lah penting untuk ibubapa lengkapkan anak-anak dengan kemahiran membaca. Bukan kita nak beri tekanan pada anak, tapi nak usahakan supaya […]

Review Buku “Amirul Budak Sudan”

Amirulbudaksudan

Masa pulang ke kampung baru-baru ni, kakak saya sibuk ‘mempromosikan’ buku Amirul Budak Sudan tulisan Roza Roslan. Kami memang sama-sama meminati tulisan beliau. Asalnya saya hanya dengar ulasan kakak saya sahaja, rasa tak berminat nak melekat membaca dalam sibuk bercuti di kampung. Tapi bila dah mula baca, terus melekat dan gigih mencuri-curi masa di celah […]

Majalah Inspektor JAWI, Pilihan Belajar Jawi secara Interaktif

majalahinspektorjawi

Bulan Ramadan ni mencabar betul nak cari waktu yang sesuai menulis di blog. Sebelum ni idea mencurah-curah nak menulis lepas solat subuh. Tapi bila bulan Ramadan waktu ni lah paling mencabar nak celik mata. Kalau nak elak dari tertidur memang kena elakkan aktiviti pasif macam mengadap komputer ni. ^_^ Alhamdulilah pagi ni ada kesempatan sikit […]

Belajar Jawi dengan Kaedah Pandang dan Sebut

bukuibuajarkujawi

Semalam lepas isya’ saya masuk homeoffice sekejap. Cadangnya nak uruskan pesanan pelanggan dan kemaskini apa yang perlu. Dalam banyangan minda tu setengah jam selesai lah agaknya. Kerana badan dan minda memang sudah meminta rehat. Anak-anak sepatutnya dah bersedia untuk masuk tidur. Tapi sebab anakanda Faqihah tidur dalam kereta petang tadi, dia ada tenaga tambahan malam […]

Pengalaman menggunakan Liquid Chalk

LIQUIDchalk

Semalam saya bagi peluang kepada anakanda Faqihah cuba gunakan liquid chalk ini. Walaupun sebenarnya dia dah tak perlu pun liquid chalk ni. Dia dah besar dan tiada masalah alahan habuk, alhamdulillah. Tapi sebab nak ambil ‘feel’ menggunakan produk, jadi saya pun korbankan lah sebatang liquid chalk untuknya. 😛 Mula-mula guna tu heran jugak, eh kenapa […]

Liquid Chalk Atasi Masalah Kabur Berhabuk

LIQUIDchalk

Alhamdulillah minggu ini ramai ibubapa hubungi saya untuk dapatkan blackboard sticker. Kebanyakan ibubapa memang sedia maklum kebaikan memberi peluang menconteng kepada anak kecil. Namun ramai juga yang bimbang dengan penggunaan kapur tulis yang berhabuk. Selain itu anak kecil juga suka masukkan kapur ke dalam mulut. Isu ini bukan hanya kita sahaja hadapi, malah ibu bapa […]

Kegunaan Blackboard Sticker

blackboardstickerhiasan

Alhamdulillah, Pulau Pinang disimbah hujan lebat pagi ini. Hujan yang mendatangkan rahmat kepada segala semua makhluk. Dan membawa pergi segala kotoran alam hasil dari tangan-tangan manusia. Belakang rumah saya ni sungai yang menghala ke laut. Bila hujan ja memang boleh nampak segala sampah domestik dan organik di bawa bersama dalam aliran sungai yang laju. Semua […]

Cara Pasang Blackboard Sticker

Alhamdulillah semalam stok blackboard sticker dah sampai. Bukan setakat anak tak sabo, mak pun teruja jugak nak tengok macam mana la rupa paras benda ni. 😛 Tapi ya la kan, apa-apa pun mak memang kena sentiasa teruja. Barulah anak-anak pun dapat auranya. Kalau mak pun tengok gitu-gitu ja, tak kan nak mengharap anak suka sendiri […]