5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis

Senaman-untuk-Mudahkan-Ajar-Anak-Menulis

Menulis adalah kemahiran penting bila anak memasuki alam persekolahan. Namun tak semua anak dapat menulis dengan baik walaupun sudah ke sekolah rendah. Kemampuan menulis sangat berkait rapat dengan perkembangan otot tangan, kerana anak perlu menggunakan kemahiran motor halus dan kasar semasa menulis. Kebanyakan kanak-kanak hari ini kurang aktif menggunakan jari ketika bermain kerana banyak bermain […]

Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang

Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang (1)

Bila ada anak sedang membesar pasti akan tercari-cari tempat nak bawa anak bersiar-siar hujung minggu kan. Tambahan pula jika tinggal di rumah apartment, lagi lah rasa kesian kalau tak bawa anak keluar menghirup udara yang segar. Kalau di Penang, salah satu tempat kegemaran kami ialah Taman Metropolitan Relau ni. Kawasannya luas dan banyak aktiviti seisi […]

Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis

Tips-Penting-Asah-Bakat-Anak-Pandai-Melukis

Anak kedua ni sering di bayangi dengan bakat abang atau kakaknya. Anakanda Fateh memang dari awal suka melukis komik. Tapi Faqihah lebih cenderung pada lukisan bebas tapi ada plot cerita. Bila Fateh asyik ajak dia lukis komik, dia pun mengadu kat saya “Ummi, adik tak pandai la lukis komik macam Fateh” Takpe, adik lukis ja […]

Anak Suka Kira Duit Raya

Alhamdulillah sudah syawal ke 11 hari ni, dan anak-anak pun sudah mula bersekolah. Semua kembali ke rutin harian meneruskan tanggungjawab masing-masing di muka bumiNYA. Walaupun letih bermusafir dari utara ke pantai timur, namun seronok dapat bertemu semua ahli keluarga. Dan aidilfitri kali ini juga anakanda Faqihah sudah semakin faham aktiviti berhari raya. Memang jelas sungguh […]

Apa itu Doodle Art?

apaitudoodleart

Penat perjalanan semalam masih terasa, namun ia bukan alasan nak bersenang lenang. Banyak yang perlu dibereskan bila seharian berada di luar semalam. Namun penat bukan alasan untuk mensia-siakan peluang yang ada depan mata kan. Saya rasa sangat bersyukur dapat bertemu dengan Puan Nor Abdullah semalam. Macam mimpi pun ada. Selama ni jumpa kat alam maya […]

Tak Perlu Bela di Rumah Walaupun Anak Suka Kucing

Petang tadi kami berehat di perkarangan masjid sementara menanti anakanda Fateh solat. Faqihah memang suka dengan persekitaran begini kerana dia sukakan alam semulajadi. Selain membelek pokok-pokok diperkarangan masjid, memberi makan kucing juga sudah menjadi rutin mereka berdua. Walaupun Faqihah sukakan haiwan, saya cuma melatihnya untuk suka haiwan sekadarnya. Jika tujuan kita sukakan haiwan untuk merebut […]

8 Tahun Sudah Anak Sulung Kami

Muhammad Fateh bin Shamsul Ery

Selamat datang 2018! Awal tahun sinonim dengan azam tahun baru, persiapan ke sekolah, pendaftaran di sana sini dan pelbagai perubahan lagi. Oh ya, tak dilupakan promosi Y.E.S yang biasanya baru berakhir. Haha.. Dan bagi saya, awal tahun baru adalah saat saya mengimbau kenangan 8 tahun lepas. 2.1.2010. Dalam kesibukan orang lain menyambut tahun baru, saya […]

5 Aktiviti Mudah Semasa Anak Menunggu Selain Bermain Gajet

ketagihangajet

Bagi ibubapa yang mempunyai anak sedang membesar, aktiviti menunggu lama akan mengundang kerisauan. Tempat-tempat seperti hospital, klinik dan urusan kaunter biasanya perlu mengambil masa yang lama menunggu sebelum berurusan. Dan fitrah anak kecil yang cepat bosan itu menyebabkan aktiviti menunggu seringkali bertukar menjadi caca-merba. Selain itu mereka juga sangat suka bereksplorasi di tempat baru. Mereka […]

Kentang Senyum Faqihah

kentangsenyumviral

Yea..Akhirnya kami berjaya buat kentang senyum yang viral itu. Asyik tengok orang lain update ja kan, teringin juga nak mencuba. Tambahan pula semalam hari cuti sempena Sambutan Wesak. Alhamdulillah ada masa untuk beraktiviti bersama anak-anak tersayang. Kentang senyum ni agak simple caranya, jadi sesuai sangat lah untuk dijadikan aktiviti bersama anak-anak. Rasanya pun sesuai dengan […]

Jurnal Ramadan Kembali!

jurnalramadan

Dalam sebulan lagi, umat Islam seluruh dunia akan sampai ke Madrasah Ramadan. Ramadan adalah bulan penuh barakah yang Allah kurniakan kebaikan yang banyak di dalamnya. Setiap tahun ia dinanti oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia. Beruntunglah sesiapa yang sukakan bulan Ramadan kerana Rasulullah S.A.W telah bersabda Barang siapa yang gembira dengan datangnya RAMADAN, Allah […]

Mengisi Masa di Kedai Makan

Pagi hari minggu yang lepas, kami sekeluarga pulang ke rumah abah di Alor Setar. Oleh kerana merancang untuk keluar awal, saya tidak sediakan sarapan pagi di rumah. Dah alang-alang nak keluar boleh la cari kedai roti canai kan. Kalau saja-saja nak keluar untuk makan kat luar tu memang tak kuasa la. Buang masa ja rasanya […]

Pernah Tak Anak Cari Mainan Ketika Bercuti?

Kurang seminggu lagi sekolah dah nak bercuti pertengahan penggal pertama. Alhamdulillah, ia ruang untuk anak-anak dan guru melepaskan lelah dari rutin harian persekolahan. Jangankan kita yang kerja ni ja nak rehat, anak-anak yang bersekolah juga┬álelah dengan pelbagai bebanan setiap hari. Jadi cuti sekolah memang sangat dinanti-nanti oleh semua. Tambahan pula waktu cuti ni lah banyak […]