Terapi Fizikal untuk Anak Lambat Cakap

Dulu-dulu kalau tengok budak tiup belon buih selalu fikir apa la yang best sangat main ni. Lenguh mulut kot. Kan sekarang dah ada pistol belon buih tu, senang sekali tembak berlambak-lambak belon keluar. Fuh.. Tapi tu dulu la. Dulu-dulu masa tak faham tentang perkembangan kanak-kanak. Zaman kegelapan. Uhuks! Selepas bertemu dengan terapis carakerja barulah saya […]

Melatih Anak Menulis Nama Sendiri

Latihan menulis nama

Februari sudah semakin hampir ke penghujungnya. bermakna sudah hampir 2 bulan juga saya homeschool anakanda Faqihah sepenuhnya. Alhamdulillah setakat ini masih belum ada tanda-tanda dia mahu ke sekolah. Pengalaman dia menolak ke sekolah selepas didaftarkan ke sebuah montessori tahun lepas menjadikan saya serik nak hantar dia ke sekolah. Ya lah, yuran pun mahal sekarang kan. […]

Teknik Menyurih Tulisan

Kalau beli buku ABC untuk anak-anak mesti ada tulisan dot..dot.. tu kan. Tak pernah ambil serius pun dengan tulisan tu, cuma fikir ia untuk mudahkan anak belajar menulis. Tapi masa saya nak latih anakanda Faqihah menulis dulu, dia tak suka guna pensel. Bila ajak pegang pensel ja menolak. Jadi saya pun mulalah mencari-cari panduan di […]

Berkelah di Taman Rimba Teluk Bahang

Alhamdulillah, Isnin datang lagi. Datang dengan membawa harapan minggu baru untuk mencapai segala impian. Semoga apa jua perancangan anda dan saya akan dipermudahkan urusan-urusannya. Dalam hidup ini tiada yang mustahil untuk dicapai dengan izinNya, in syaa Allah. Hujung minggu baru-baru ni kami sekeluarga berkesempatan berkelah di Taman Rimba Teluk Bahang. Taman ini ada nostalgia tersendiri […]

Cara Latih Anak Pegang Pensel dengan Betul Sejak Bayi

Anak 5 tahun melukis

Memegang pensel boleh jadi satu perkara yang sangat mudah untuk sebahagian kanak-kanak. Tak ajar pun dah pandai pegang dengan betul. Tapi ada juga yang dah sampai darjah 1 pun masih terkial-kial memegang pensel. Banyak faktor yang mendorong anak dapat memegang pensel dengan betul dari awal. Memegang pensel adalah kesinambungan dari perkembangan motor halus yang baik. […]

Kemahiran menulis anak 2 tahun

Baru-baru ini ada seorang ibu bertanya kepada saya. Anaknya yang berusia 2 tahun sudah mula menggunakan pensel. Tapi tak nampak bentuk pun apa yang dilukisnya. Kalau suruh ikut tulisan garis putus-putus pun tak nak. Tapi anak itu boleh menceritakan apa yang dilukisnya. Pertanyaan ibu ini normal. Saya sendiri semasa anak sulung tertanya-tanya, apa lah yang […]

Conteng Tak Semestinya di Dinding

Selepas saya berkongsi mengenai Kebaikan Menconteng di media sosial, saya mendapat banyak respon dari ibubapa. Alhamdulillah kebanyakan respon yang saya terima adalah sangat positif. Sehingga ada ibu yang ‘mampu’ melihat anaknya menconteng dinding kerana hendak tunjukkan kemahiran barunya. Pada saya ibu-ibu ini mempunyai ketahanan mental yang sangat kuat, masya Allah. Namun tak kurang cuba ibubapa […]

Kelebihan Kad Menulis WOW

Kad Menulis WOW

Apa yang WOW nya dengan kad menulis ni? ^_^ Kad menulis ini memang WOW kerana direka untuk membantu anak-anak belajar menulis dengan santai dan gembira. Ciri-ciri yang terdapat pada kad menulis WOW ini menjadikan anak tertarik untuk mula menulis dan leka membuat aktiviti menulis. Pakej kad menulis WOW didatangkan dengan 13 keping kad menulis bersaiz […]

Menconteng Membantu Pembentukan Kemahiran Menulis

Anak suka menconteng? Alhamdulillah.. Ya, ucapkan Alhamdulillah kerana anak kita sedang melakukan sesuatu yang sangat bagus untuk perkembangannya. Menurut kajian, anak berusia sekitar 2 tahun akan mula menunjukkan kecenderungan untuk menconteng. Ia mungkin lebih awal jika anak sudah biasa melihat orang lain menulis di hadapannya. Menconteng adalah asas kepada kemahiran menulis dan melukis. Anak yang […]

Kemahiran Asas Untuk Menulis

conteng dinding

“Pantang dapat pensel ja habis dia conteng” Selalu kita dengar rungutan sebegini kan. Masih ramai ibubapa yang tidak bersedia memberikan peluang kepada anak kecil memegang pensel. Alasan nya nanti habislah semua dinding, lantai dan perabot mahal-mahal tu comot dengan contengan anak-anak. Masya Allah. Andai ibubapa tahu kelebihan anak pegang pensel sejak bayi, pasti ramai ibubapa […]

Pengalaman ke Fiesta Belon Panas Pulau Pinang

Semalam suami pulang dari kerja lewat malam dan maklumkan mengenai fiesta belon panas ini. Saya pun teringat ada melihat beberapa iklan minggu lepas. Saya pun ajak suami pergi. Respon pertama beliau ; parking ada 1200 ja. Susah nak parking nanti. Respon balas isteri beliau ; Kita pergi la awal-awal, kalau tak cuba mana nak tau […]

Pengalaman Pertama Sertai Pertandingan Mewarna

Sekarang ni kebanyakan kita masih dalam mood bercuti sempena Tahun Baru Cina kan. Seronok tengok kawan-kawan berkongsi cerita balik kampung dan melancong ke sana sini bersama keluarga. Semoga apa jua aktivitinya dinikmati dengan penuh gembira bersama sesi keluarga. Alhamdulillah pagi semalam anak-anak kami bersama sepupu mereka berpeluang menyertai pertandingan mewarna yang dianjurkan oleh Darulaman Park […]