Peristiwa Mencemaskan di Tepi Tasik

Kasut hanyut di dalam tasik

Hari ahad lepas, saya bersama anak-anak telah merancang untuk pulang semula ke Pulau Pinang dengan menaiki bas. Ibubapa dan kakak saya sekeluarga sama-sama menghantar kami ke Terminal Bas Shahab perdana dengan meriah. Bila dah sampai ke kaunter tiket barulah tahu bas yang dijadualkan pada jam 4.45 petang itu rosak. Maka perjalanan pulang kami pada petang […]

Pengalaman Pertama Anak-Anak Menaiki Bas

Menaiki bas adalah perkara yang biasa bagi orang dewasa. Kebanyakan kita pernah melalui fasa menaiki bas sehingga jemu semasa zaman persekolahan mahupun bekerja. Namun kebanyakan anak-anak zaman sekarang ini sejak kecil hanya menaiki kenderaan sendiri. Jadi pengalaman pertama menaiki bas ini sesuatu yang  menyeronokkan dan menjadi pelajaran baru dalam kehidupan mereka. Saya sudah lama merancang […]

Melayan Anak Melepaskan Stress

Berlari untuk membuang tenaga

Rutin harian mengambil anak pulang dari sekolah sangat mendidik saya menjadi ibu yang lebih matang. Ada hari anak pulang dengan sangat gembira. Tak sempat bertanya dah lengkap bagi laporan aktiviti di sekolah. Ada hari nampak anak tenang-tenang saja, tak berminat nak cerita apa-apa. Dan yang kurang seronok ialah bila anak pulang dalam keadaan ‘muka ketat’. Masuk […]

3 Faktor Penting Anak Rajin Belajar

Apabila berkumpul dengan ibu-ibu, saya suka menjadi pendengar yang setia supaya dapat cedok ilmu dari pengalaman mereka. Walaupun anak masih kecil, biar pengalaman yang mereka lalui tu jadi panduan untuk kita. Antara topik yang sering hangat dibincangkan ialah kerisauan mengenai anak malas belajar. Anak malas belajar biasanya merangkumi topik anak lambat belajar membaca, anak tak […]

Teknik Pernafasan untuk Menjadi Ibu yang Lebih Tenang

Kehidupan seorang ibu sangat memerlukan kekuatan emosi. Andai emosinya rapuh, pasti setiap hari anak akan menjadi mangsa. Dan secara fitrahnya ibu akan rasa terkilan selepas marahkan anak. Betul tak? Hakikatnya semua ibu nak jadi ibu yang terbaik untuk anak-anak kan. Cuma seringkali kecundang dengan ledakan emosi. -_- Saya sendiri sentiasa berusaha mengingatkan diri untuk menjadi […]

Bagaimana Pemikiran Aras Tinggi Seorang Muslim

Teks : Sakinahamid Foto : Google KBAT – Kemahiran Berfikir Aras Tinggi pernah menjadi satu fenomena ketika baru dimasukkan ke dalam sukatan pelajaran sekolah-sekolah di Malaysia pada tahun 2013. Alhamdulillah ketika itu saya juga mendapat pendedahan secara langsung dari kementerian pelajaran kerana sedang mengajar subjek sains dan matematik. Ketika seisi pembentangan, saya sungguh teruja dengan […]

Jom Buat Robot

Teks : Sakina Hamid Foto :Sakina Hamid Hari ni kami 3 beranak duduk-duduk di rumah saja. Suami kerja dan anak-anak pun takda ajak ke mana-mana. Mak lagi la suka takda la risau nak bawa anak keluar sorang-sorang kan. Rumah kan tempat paling selamat untuk anak-anak. ^_^ Semalam dah jalan-jalan kat Pinterest Lubuk Idea untuk cari aktiviti anak-anak […]

Anak ‘Istimewa’ Lagi Untung?

Teks : Sakina Hamid   Ini sekadar pemerhatian saya ja, kalau tak setuju boleh scroll cari resepi..hehe Alhamdulillah, Anak saya sendiri pernah melalui ‘fasa istimewa’ sekejap masa alami speech delay. Sebelum tu saya cari jugak ilmu parenting, tapi amalkan tu sekadarnya ja. Ikut angin. Seronok baca sebab tahu macam-macam, tapi takda kesungguhan nak beramal. Gembira […]

5 sebab Buku “3 kertas, 3 krayon dan 3 Pensel Warna” EKSLUSIF!

3kertas3krayon3penselwarna

Alhamdulillah hari ni di Pulau Pinang masih dalam mood bercuti, sempena Awal Muharram 1438 yang jatuh pada hari Ahad. Ramai juga yang ambil kesempatan cuti  hujung minggu yang panjang ni untuk pulang ke kampung dan bercuti ke tempat-tempat menarik. Kami anak beranak menghabiskan cuti di sekitar rumah saja, maklumlah Pulau Pinang kan pulau pelancongan. 😀 […]

Bila Anak-Anak Baik

Teks : Sakina Hamid Foto : Sakina Hamid Bila anak-anak duduk bersama baik-baik, kongsi mainan elok-elok biasanya apa respon kita? kebiasaannya kita pun rasa lega dan biar ja anak-anak main macam tu. Dengan harapan biarlah anak tu baik lama-lama, banyak kerja kita boleh buat kan.. -__- Tapi bila anak-anak ‘yang baik’ tadi tu buat satu […]

Tips Latih Anak Minat Melukis

Teks : Sakina Hamid Foto : Sakina Hamid Pagi tadi saya sempat bersembang dengan seorang ibu bekerja dari rumah. Beliau adalah pengusaha home bakery yang sangat terkenal dengan cheestart gebunya. Memang gebu gebas sampai rasa sayang nak makan..haha Beliau bertanyakan mengenai bagaimana saya mengajar untuk anak suka melukis. Mungkin sebab saya ni cikgu, jadi orang […]

5 Kebaikan Buku Magik

Teks : Sakina Hamid Foto :Sakina Hamid Salam hujung minggu!  Apa perancangan kawan-kawan hari ni? Semoga apa jua perancangan kita ianya mengambil kira kepuasan emosi anak-anak. Kerana dengan emosi yang ‘kenyang’, anak-anak akan lebih mudah belajar ilmu baru dan mudah diurus kehidupan seharian mereka, in syaa Allah. Semalam saya agak sibuk melayan pelanggan yang berminat […]