Cara Simpan Sayur untuk Tahan Lama Dalam Peti Sejuk

Ini adalah perkongsian dari Puan Siti Aminah Muhamad Subri berkaitan pengurusan bahan mentah di musim PKP. Bila musim PKP ni suami 2 minggu sekali baru keluar pergi beli barang dapur. Memang kita pun bagi list panjang la, dah alang2 keluar kan. Sekali keluar, 5 kedai dia pergi. cari juga barang sampai jumpa. Tak nak hampakan […]

TIPS IBU PERLU KUASAI BAGI MENENANGKAN BAYI

TIPS IBU PERLU KUASAI BAGI MENENANGKAN BAYI

Saya menangis kerana lapar Jika bayi anda menangis , cuba berikan dia susu kerana besar kemungkinan dia sedang lapar.Dia tidak akan berhenti menangis dengan serta merta, tapi teruskan penyusuan jika dia mahu, dia akan mula bertenang apabila perutnya terisi. Bayi yang baru dilahirkan akan kerap lapar, jadi tempoh masa penyusuan lebih pendek tetapi kerap. Walaubagaimanapun, […]

5 Cara Bagaimana Tidurkan Anak Awal Pada Waktu Malam

5 Cara Bagaimana Tidurkan Anak Awal Pada Waktu Malam

Waktu tidurkan anak merupakan saat yang paling membahagiakan. Namun diingatkan, ia juga boleh menjadi saat yang mengerikan. Bila mana anda mahu dia tidur, tetapi dia tidur hanya sekejap sahaja dan tidak lena. Tidak terkecuali  juga berlaku bila mana anda sudah tidurkan anak dan anda mahu bangun melakukan kerja, tetiba si anak sahaja bangun semula seakan […]

Tanda Anak Sembelit Yang Ibubapa Perlu Tahu

Tanda Anak Sembelit Yang Ibubapa Perlu Tahu

Ibubapa mana yang tak risau kalau anak kena sembelit kan. Lagi-lagi kalau yang alaminya tu masih bayi dan belum pandai bercakap. Lebih awal kita dapat kesan tanda atau gejala sembelit ni, lebih baik, sebab kita boleh elakkan dari jadi lebih serius. Jadi, jom kenali tanda-tanda anak sembelit supaya kita boleh ambil langkah-langkah awal untuk atasinya. […]

Pola Tidur Bayi Berbeza Mengikut Umur.

Pola Tidur Bayi Berbeza Mengikut Umur.

Pola tidur bayi adalah berbeza mengikut peringkat umurnya dan bayi tidur lebih lama dari orang dewasa mahupun kanak-kanak. Memang bayi sekitar 0-12 bulan ni hari-harinya diisi dengan tidur sahaja. Mereka hanya akan bangun jika merasa lapar, terganggu dan rasa tidak selesa mungkin disebabkan kembung perut, lampin sudah penuh atau lain-lain situasi. Ibu bapa juga jangan […]

Akhirnya Sekarang Dah Ada Minyak Telon Bayi Keluaran Muslim yang Bagus

Sekian lama ibu-ibu hanya melumur apa sahaja minyak yang dikatakan bagus untuk bayi baru lahir turun temurun walaupun jelas ia bukan keluaran Muslim. Sedih sekali anak kecil yang suci itu kita lumur dengan minyak yang tak pasti kesahihan sumbernya, hanya kerana mendengar cakap orang lain. Wahai ibu muda sekalian, hari ini susah terlalu banyak minyak […]

CARA ATASI ANAK SEMBELIT TERUK DENGAN MUDAH DAN BERKESAN TANPA UBAT

CARA ATASI ANAK SEMBELIT TERUK DENGAN MUDAH DAN BERKESAN TANPA UBAT

“Doktor, rasanya anak saya sembelit sebab dah tiga hari tak buang air besar” Ibu bapa terutamanya pasti merasa risau apabila mendapati anak yang masih kecil mengalami masalah ‘SEMBELIT’, apatah lagi si kecil masih belum pandai untuk meluahkan kesakitan yang dirasainya dengan kata- kata. Mereka hanya boleh meluahkan perasaan dengan muka yang cuba meneran, menangis dan […]

7 SEBAB BAYI MENANGIS DAN BAGAIMANA MENENANGKAN MEREKA

7 SEBAB BAYI MENANGIS DAN BAGAIMANA MENENANGKAN MEREKA

Apakah sebab bayi menangis? Semua bayi dilahirkan dengan menangis. Bayi yang lahir tanpa tangisan akan diusahakan supaya menangis dengan menonggengkan kepala ke bawah dan menepuk bontot bayi. Bayi yang sihat akan menangis apabila dilahirkan ke dunia.Bayi baru lahir tidak dapat berbuat apa-apa pun melainkan menangis . Tangisan adalah cara bayi memberitahu bahawa mereka memerlukan sesuatu. […]

Ruam Susu Antara Tanda Bayi Alergi Susu

Ruam Susu Antara Tanda Bayi Alergi Susu

Bila melihat anak ada ruam susu mesti ibu-ibu mula risau kan. Risau anak tak selesa, risau anak rasa pedih, risau kulit anak tak cantik. Ruam susu biasanya dikaitkan dengan ruam yang naik di bahagian pipi anak. Sebab susu kerap terkena bahagian tersebut kan. Sebelum itu, jom kenal dulu apa itu ruam susu dan punca ruam […]

Sistem Imun Rendah Salah Satu Punca Kematian Pesakit Covid 19

Sistem-Imun-Rendah-Salah-Satu-Punca-Kematian-Pesakit-Covid-19

Semasa mula-mula Corona Virus menyerang Malaysia, ia kedengaran sangat mengerikan. Tapi bila ada laporan pesakit yang sembuh, saya pun tertanya juga macam mana boleh sembuh sedangkan penyakit ini tiada ubat. Bila saya terbaca catatan Dr ‘Afif Abdul Latiff mengenai isu ini, barulah saya faham bagaimana ada pesakit yang boleh sembuh namun ada yang menemui kematian. Saya […]

Stokis dan Agen Sah Tasneem Naturel Negeri Perak

Agen Tasneem Natural Sitiawan, Perak Aqilah Abbas FB : Nurul Aqilah Mohd Abas Ig : balmtasneem_sitiawan Google : Balm Tasneem Sitiawan 012-5990907 Agen Tasneem Natural Simpang Pulai, Perak Farah FB : Farah Halim Ig : tasneem_naturel_ipoh Google : Tasneem naturel Simpang pulai, Perak 019-6036602 Agen Tasneem Natural Bandar Sri Botani, Ipoh Mia Sowi FB : […]

Dr Danial Zainal Abidin kongsi Cara Elak dan Buang Sihir

Dr Danial Zainal Abidin kongsi Cara Elak dan Buang Sihir

Dalam Kuliah Tafsir bersama Dr Danial, beliau ada ceritakan mengenai 7 perkara yang menghancurkan dari dunia sampai akhirat. Satu perkara yang dikupas panjang ialah perbuatan sihir. Perbuatan ini sangat dilaknat Allah sehingga ada ulama’ yang berpendapat orang yang buat sihir jatuh kafir. Dr Danial memberikan beberapa panduan asas untuk membentengi diri dari sihir. Saya catatkan […]