Kelebihan Pakej Bacalah Anakku

BacalahAnakku

Bila nak mula ajar anak membaca kita pun sedar ada banyak pilihan pakej belajar membaca di pasaran. Sekali tengok macam semuanya best. Semua nampak berkesan. Betul tak? Dan memang pun semua kaedah tu berkesan untuk bantu anak belajar membaca. Sebab tu ia ada di pasaran kan. Yang penting  apa pun pakej yang kita pilih, kita […]

5 Kaedah Cepat Membaca yang Terbukti Berkesan

Ibu ajar anak membaca

Waktu hujung tahun ni ramai ibubapa mula mencari bahan-bahan untuk bantu anak cepat membaca. Untuk anak yang menginjak usia tadika, ibubapa cuba untuk buat persediaan awal. Dan bagi yang nak melangkah ke darjah 1, lagi lah penting untuk ibubapa lengkapkan anak-anak dengan kemahiran membaca. Bukan kita nak beri tekanan pada anak, tapi nak usahakan supaya […]

Belajar Jawi dengan Kaedah Pandang dan Sebut

bukuibuajarkujawi

Semalam lepas isya’ saya masuk homeoffice sekejap. Cadangnya nak uruskan pesanan pelanggan dan kemaskini apa yang perlu. Dalam banyangan minda tu setengah jam selesai lah agaknya. Kerana badan dan minda memang sudah meminta rehat. Anak-anak sepatutnya dah bersedia untuk masuk tidur. Tapi sebab anakanda Faqihah tidur dalam kereta petang tadi, dia ada tenaga tambahan malam […]

Kelebihan Siri Buku Ibu Ajarku Jawi

Siri Buku Ibu Ajarku Jawi

Alhamdulillah semalam selesai penghantaran batch pertama untuk preorder Siri Buku Ibu Ajarku Jawi. Jika sebelum ini saya hanya uruskan jualan melalui dropship, tapi kali ini saya cuba untuk borong stok terus dari pembekal. Alhamdulillah, sambutan memberangsangkan. Ramai rupanya ibubapa yang tercari-cari buku bacaan jawi yang menarik seperti ini. Ramai juga ibubapa yang berkongsi pengalaman menggunakan […]

Apa itu Ujian Saringan LINUS Tahun 1?

Sistem persekolahan hari ini penuh dengan pelbagai program. Program-program ini sebenarnya sama sahaja seperti aktiviti pembelajaran sebelum ini. Cuma ia disusun dengan lebih teratur bagi mencapai matlamat tertentu. Kadangkala maklumat program yang terlalu banyak ini menjadikan ibubapa keliru dengan aktiviti pembelajaran anak di sekolah. Alhamdulillah ketika mendaftar anakanda Fateh ke darjah 1, saya berpeluang mendengar […]

Buku WOW Pilihan Ibubapa Sibuk

Aktiviti Bina suku kata

Sebagai ibubapa muda memang banyak misi yang hendak dicapai dalam hidup. Ini menjadikan setiap detik dalam kehidupan kita amat berharga. Apa sahaja pilihan yang lebih efektif, kita akan cuba untuk ambil peluang tersebut. Kerana kita tahu setiap pilihan itu akan membantu kita mencapai misi kita dengan lebih mudah. Begitu juga dalam misi membentuk anak-anak menjadi […]

Teknik Membaca Gabung Bunyi Huruf

Kaedah Gabung Bunyi (Phonic Blending)

“Tak faham macam mana nak ajar budak-budak sekarang membaca” Ini antara rungutan yang timbul apabila berbincang mengenai perkembangan anak-anak prasekolah. Kebanyakan tadika hari ini menggunakan Kaedah Fonik untuk mengajar anak membaca. Ibubapa yang kebanyakannya dari generasi X dan generasi Y belajar membaca dengan kaedah mengeja. Jadi berlaku percanggahan dalam proses ibubapa membantu anak-anak belajar membaca di […]

Anak Lambat Membaca, Apa Kesannya?

Minggu lepas saya menemani anakanda Fateh ke Hari Pendaftaran Darjah 1. Oleh kerana anakanda Fateh anak sulung, jadi ini adalah pengalaman pertama saya. Semasa melangkah masuk ke sekolah, saya hanya membayangkan pendaftaran ini sebagai prosedur masuk ke sekolah. So i just go with the flow kata omputih. 😛 Macam-macam situasi boleh lihat di tempat pendaftaran. Ada […]

5 Idea Ajar Anak Mula Membaca Di Rumah

mengajar anak membaca

Hari pertama persekolahan kebanyakan negeri bagi seisi 2017. Semoga semuanya bermula dengan baik-baik sahaja. Alhamdulillah anakanda Fateh pun dah mendaftar di sekolah berhampiran, untuk sesi petang. Semalam dah selesai semua persediaan, jadi pagi ni ummi agak tenang memulakan hari di pejabat kecil ini. Setiap kali kita lihat anak orang lain melalui sesuatu tahap, kita harus […]

Boleh ke saya ajar anak membaca?

Bahang 2017 makin terasa. Di sana sini ibubapa mula sibuk dengan persiapan dan pendaftaran persekolahan anak-anak. Ada yang hadir kelas percubaan tadika, ada yang anak mula duduki ujian saringan darjah satu dan ada ibu yang dah mula bimbang anaknya akan hadapi peperiksaan awam tahun ini. ^_^ Di mana pun kita itulah warna warni dalam membesarkan […]

4 Tips elak anak cepat lupa semasa belajar membaca

Cuti sekolah akhir tahun 2016 sudah semakin hampir ke penghujungnya. Bagaimana dengan cuti ibu bersama anak-anak? Semoga ia menjadi percutian yang dapat memenuhi bank emosi kita buat meneruskan perjuangan hidup ini, in syaa Allah. Selain mengisi masa dengan bercuti, ramai juga ibubapa yang mengambil peluang untuk mengukuhkan pengusaan anak-anak dalam bidang ilmu tertentu terutamanya kemahiran […]

Apakah Kaedah Membaca Fonik?

Mengajar fonik menggunakan kad imbas

Dulu-dulu kebanyakan kita belajar membaca dengan mengeja. Walaupun agak lambat akhirnya kita tetap boleh membaca, Alhamdulillah. Namun dalam kepesatan perkembangan ilmu, pelbagai kaedah membaca yang lebih praktikal telah muncul. Dan keadah-kaedah terkini ini apabila di ajar dengan teknik yang betul dapat membantu kanak-kanak membaca lebih cepat. Baguskan. Lebih cepat boleh membaca bermakna anak lebih cepat […]