5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis

Senaman-untuk-Mudahkan-Ajar-Anak-Menulis

Menulis adalah kemahiran penting bila anak memasuki alam persekolahan. Namun tak semua anak dapat menulis dengan baik walaupun sudah ke sekolah rendah. Kemampuan menulis sangat berkait rapat dengan perkembangan otot tangan, kerana anak perlu menggunakan kemahiran motor halus dan kasar semasa menulis. Kebanyakan kanak-kanak hari ini kurang aktif menggunakan jari ketika bermain kerana banyak bermain […]

Liquid Chalk Atasi Masalah Kabur Berhabuk

LIQUIDchalk

Alhamdulillah minggu ini ramai ibubapa hubungi saya untuk dapatkan blackboard sticker. Kebanyakan ibubapa memang sedia maklum kebaikan memberi peluang menconteng kepada anak kecil. Namun ramai juga yang bimbang dengan penggunaan kapur tulis yang berhabuk. Selain itu anak kecil juga suka masukkan kapur ke dalam mulut. Isu ini bukan hanya kita sahaja hadapi, malah ibu bapa […]

Kegunaan Blackboard Sticker

blackboardstickerhiasan

Alhamdulillah, Pulau Pinang disimbah hujan lebat pagi ini. Hujan yang mendatangkan rahmat kepada segala semua makhluk. Dan membawa pergi segala kotoran alam hasil dari tangan-tangan manusia. Belakang rumah saya ni sungai yang menghala ke laut. Bila hujan ja memang boleh nampak segala sampah domestik dan organik di bawa bersama dalam aliran sungai yang laju. Semua […]

Cara Pasang Blackboard Sticker

Alhamdulillah semalam stok blackboard sticker dah sampai. Bukan setakat anak tak sabo, mak pun teruja jugak nak tengok macam mana la rupa paras benda ni. 😛 Tapi ya la kan, apa-apa pun mak memang kena sentiasa teruja. Barulah anak-anak pun dapat auranya. Kalau mak pun tengok gitu-gitu ja, tak kan nak mengharap anak suka sendiri […]

3 kelebihan Blackboard Sticker

blackboardsticker

Semalam saya membuat survey ringkas mengenai blackboard sticker di facebook. Alhamdulillah ramai ibubapa memberikan respon pengalaman penggunaan yang positif. Dalam pada itu masih ramai ibubapa yang ragu-ragu nak mendapatkannya untuk anak-anak kerana kurang pasti sejauh mana kebaikan blackboard sticker ini kepada anak-anak. Lazimnya ibubapa hari ini sedar bahawa memberi peluang anak menconteng ada satu keperluan […]

Blackboard Sticker, Pilihan Ibubapa Bijak

blackboardsticker

It’s Monday! Alhamdulillah, kita diberi peluang untuk merasai lagi nikmat kehidupan. Peluang untuk betulkan kelemahan lepas. Peluang untuk cuba idea-idea baru. Dan peluang untuk terus mengejar harapan dan impian yang sudah tersemat di sanubari. Ini semua adalah rezeki kurniaannya, dan bukan semua orang akan dapat peluang yang sama. Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah. Hari ini saya mulakan dengan semangat […]

Genius Art

Geniusartmushroombutton

Dah lama saya tak berkongsi mengenai educational toys di sini. Baru-baru ni saya banyak kongsikan mengenai set belajar membaca dan menulis. Alhamdulillah, mutakhir ini semakin banyak bahan-bahan yang interaktif siap tersedia untuk memudahkan ibubapa membuat aktiviti bersama anak-anak. Seronok tengok ibubapa semakin cakna dengan pendidikan awal anak-anak. Cuma untuk anak di bawah usia 4 tahun, […]

Melatih Anak Menulis Nama Sendiri

Latihan menulis nama

Februari sudah semakin hampir ke penghujungnya. bermakna sudah hampir 2 bulan juga saya homeschool anakanda Faqihah sepenuhnya. Alhamdulillah setakat ini masih belum ada tanda-tanda dia mahu ke sekolah. Pengalaman dia menolak ke sekolah selepas didaftarkan ke sebuah montessori tahun lepas menjadikan saya serik nak hantar dia ke sekolah. Ya lah, yuran pun mahal sekarang kan. […]

Teknik Menyurih Tulisan

Kalau beli buku ABC untuk anak-anak mesti ada tulisan dot..dot.. tu kan. Tak pernah ambil serius pun dengan tulisan tu, cuma fikir ia untuk mudahkan anak belajar menulis. Tapi masa saya nak latih anakanda Faqihah menulis dulu, dia tak suka guna pensel. Bila ajak pegang pensel ja menolak. Jadi saya pun mulalah mencari-cari panduan di […]

Cara install tulisan putus-putus di MC word

Buat tulisan putus-putus sendiri

Alhamdulillah sekarang ni anakanda Faqihah tengah seronok menulis. Lepas lukis-lukis dia akan datang kat saya tanya ejaan itu ini nak masukkan pada dialog lukisan dia. Satu hari saya dapat idea, saya tuliskan dengan tulisan putus-putus. Boleh jadikan aktiviti menulis untuk dia kan. Nampak dia suka dengan cara tu. Tapi bila banyak-banyak jenuh jugak mak nak […]

Cara Latih Anak Pegang Pensel dengan Betul Sejak Bayi

Anak 5 tahun melukis

Memegang pensel boleh jadi satu perkara yang sangat mudah untuk sebahagian kanak-kanak. Tak ajar pun dah pandai pegang dengan betul. Tapi ada juga yang dah sampai darjah 1 pun masih terkial-kial memegang pensel. Banyak faktor yang mendorong anak dapat memegang pensel dengan betul dari awal. Memegang pensel adalah kesinambungan dari perkembangan motor halus yang baik. […]

Kemahiran menulis anak 2 tahun

Baru-baru ini ada seorang ibu bertanya kepada saya. Anaknya yang berusia 2 tahun sudah mula menggunakan pensel. Tapi tak nampak bentuk pun apa yang dilukisnya. Kalau suruh ikut tulisan garis putus-putus pun tak nak. Tapi anak itu boleh menceritakan apa yang dilukisnya. Pertanyaan ibu ini normal. Saya sendiri semasa anak sulung tertanya-tanya, apa lah yang […]