Pengalaman Anak Lambat Bercakap, Cara Ibubapa Kesan Anak Sendiri

Pengalaman Anak Lambat Bercakap

Biasanya ibubapa akan sedar anaknya lambat bercakap apabila kanak-kanak lain yang sebaya sudah mula bercakap. Keadaan ini sudah cukup untuk melahirkan kebimbangan pada hati ibubapa. Namun seringkali kebimbangan ini ditenangkan oleh cakap-cakap yang menunjukkan anak kita ok. Alah budak-budak bukan sama. Ada jenis lambat. Nanti-nanti boleh la cakap tu. Budak lelaki memang lambat sikit mula […]

Kebaikan belajar Al Quran untuk Anak Lambat Cakap

anak pencinta Al Quran

Alhamdulillah sejak anak masih bayi saya sering membaca perkongsian mengenai mengajar Al Quran pada anak. Saya sangat suka dengan perkongsian sebegini dan menanam hasrat untuk mempraktikkannya kepada anak sendiri. Antara perkongsian yang sangat memberi inspirasi ialah dari Puan Lina Karim, ibu kepada adik Darwisy dan Darwisya yang sangat cerdik. Pasti menjadi impian semua ibubapa mempunyai […]

Kesan Al Fatihah kepada Pertuturan Anak

Al Quran adalah kitab suci yang diturunkan sebagai panduan hidup kita sebagai muslim. Segala isi kandungannya adalah untuk membimbing kita agar sentiasa dalam jalan kebenaran. Al Quran juga adalah mukjizat yang diberikan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Maka segala yang berkaitan dengan Al Quran pastinya dapat membawa kebaikan yang banyak kepada kehidupan kita sebagai seorang muslim. Teringat […]

Terapi Fizikal untuk Anak Lambat Cakap

Dulu-dulu kalau tengok budak tiup belon buih selalu fikir apa la yang best sangat main ni. Lenguh mulut kot. Kan sekarang dah ada pistol belon buih tu, senang sekali tembak berlambak-lambak belon keluar. Fuh.. Tapi tu dulu la. Dulu-dulu masa tak faham tentang perkembangan kanak-kanak. Zaman kegelapan. Uhuks! Selepas bertemu dengan terapis carakerja barulah saya […]

Bagaimana Mengajar Anak Lambat Bercakap Gabungkan 2 Perkataan

Cara Rujuk Anak Lambat Bercakap ke Hospital

Catatan mengenai lambat bercakap adalah satu proses flashback. Ia adalah pengalaman saya hampir 4 tahun lalu. Namun saya catatkan juga di sini buat rujukan diri sendiri dan ibubapa yang memerlukan. Seringkali ibubapa yang mengetahui anak saya pernah mengalami fasa lambat bercakap akan bertanya bagaimana saya keluar dari kepompong itu. Untuk bercerita dalam mesej, dalam pertemuan-pertemuan […]

Petua Anak Lambat Bercakap, perkongsian dari Speech Theraphy

petua anak lambat bercakap

Hari ni pertama bulan Mac 2017. Bermakna sudah 2 bulan anakanda bersekolah darjah 1. Alhamdulillah dia sudah mula menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah. Usai ambilnya dari sekolah setiap hari, becok mulutnya membuat laporan. Laporan mengenai aktiviti pembelajaran dalam kelas, tentang kawan-kawan dan pesanan-pesanan guru. Jika orang lain melihatnya sekarang, mungkin tidak menyangka dia pernah mengikuti terapi […]

Cabaran Bawa Anak ke Terapi Pertuturan

Susahnya nak bawa anak ke sesi terapi pertuturan Ini adalah keluhan biasa. Keluhan  ibubapa yang mempunyai anak yang lambat bercakap mahupun apa-apa kes yang perlu rujukan ulangan di hospital. Hanya yang mengalaminya dapat memahami keluhan ini. Jika tak kuat azam untuk melihat anak kembali ke tahap perkembangan normal, memang mudah untuk berhenti separuh jalan. Itulah yang kerap […]

Cara Rujuk Anak Lambat Bercakap ke Hospital

Cara Rujuk Anak Lambat Bercakap ke Hospital

Selalunya  orang sakit ja di bawa ke hospital. Tapi sebenarnya ramai sahaja pesakit yang ‘tidak sakit’ tetapi menerima rawatan di hospital. Salah satunya ialah kanak-kanak yang lambat bercakap. Kerana di hospital terkumpul pakar-pakar yang dapat membantu ibubapa merangsang anak ini bercakap lebih cepat. Ada pelbagai cara untuk merujuk anak lambat bercakap ke hospital. Tetapi yang […]

Punca anak lambat bercakap

petua anak lambat bercakap

Setiap proses perkembangan anak berlaku dengan sebab. Cuma ada sebab yang diluar kawalan kita sebagai makhluk seperti faktor genetik dan sebagainya. Namun dalam kebanyakan kes anak yang dilahirkan normal, lambat mula bercakap sebenarnya berpunca daripada kurang rangsangan dari persekitaran. Pengalaman saya sendiri, anakanda Fateh lambat bercakap kerana kurang rangsangan dari kami sebagai ibubapa. Rangsangan adalah […]

Bagaimana Saya Mula Sedar Anak Lambat Bercakap

Anakanda Fateh lahir selepas setahun saya berumahtangga. Dalam kenaifan menjadi ibu muda, saya membayangkan semua perkembangan kanak-kanak berlaku secara semula jadi.Walaupun saya banyak membaca ilmu keibubapaan, tetapi saya banyak memfokuskan kepada ilmu mengenai asuhan alami. Saya suka membaca perkongsian mengenai penyusuan susu ibu, lampin kain moden dan gendong anak. Kebanyakan pembacaan saya semasa anakanda Fateh […]

Tablet Genius RR4U Bantu Anak Lambat Bercakap

Pengguna Tablet genius RR4U

Anak lambat bercakap bukan satu penyakit. Tapi cukup untuk membuatkan ibubapanya bimbang dengan perkembangan anak tersebut. Kelewatan anak bercakap turut mempengaruhi perkembangan lain. Apatah lagi apabila orang di sekeliling mula membanding-banding kemampuan anak dengan kawan sebaya. Ini sudah cukup untuk menimbulkan kebimbangan dalam hati seorang ibu. Pengalaman saya sendiri, menguruskan anak lambat bercakap sangat mencabar. […]

Anak ‘Istimewa’ Lagi Untung?

Teks : Sakina Hamid   Ini sekadar pemerhatian saya ja, kalau tak setuju boleh scroll cari resepi..hehe Alhamdulillah, Anak saya sendiri pernah melalui ‘fasa istimewa’ sekejap masa alami speech delay. Sebelum tu saya cari jugak ilmu parenting, tapi amalkan tu sekadarnya ja. Ikut angin. Seronok baca sebab tahu macam-macam, tapi takda kesungguhan nak beramal. Gembira […]