TIPS IBU PERLU KUASAI BAGI MENENANGKAN BAYI

TIPS IBU PERLU KUASAI BAGI MENENANGKAN BAYI

Saya menangis kerana lapar Jika bayi anda menangis , cuba berikan dia susu kerana besar kemungkinan dia sedang lapar.Dia tidak akan berhenti menangis dengan serta merta, tapi teruskan penyusuan jika dia mahu, dia akan mula bertenang apabila perutnya terisi. Bayi yang baru dilahirkan akan kerap lapar, jadi tempoh masa penyusuan lebih pendek tetapi kerap. Walaubagaimanapun, […]

Doktor Ini Kongsi 5 Cara Selamat Hilangkan Sembelit pada Bayi & Kanak-kanak

Cara Selamat Hilangkan Sembelit pada Bayi & Kanak-kanak

Pengalaman dua orang anak mengalami sembelit yang panjang menyebabkan saya sangat concern dengan isu ini. Masa Fateh tak berak berhari-hari saya pernah bawa dia berjumpa pakar kanak-kanak. Kemudian Faqihah pulak pernah sembelit sampai berak berdarah sampai rujuk kat doktor jugak. Semua ni jadi pengalaman untuk saya dan saya catatkan di sini supaya lebih ramai ibubapa […]

Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan

bayi tak berak 3 hari

Bila anak dah sembelit mesti kita akan cari cara paling cepat untuk atasi masalah tu kan. Ibubapa mana yang sanggup nak tengok anak dok meraung sembelit. Apa ja yang dapat selesaikan masalah tu segera mesti kita akan buat. Pilihan paling cepat dan murah ialah menggunakan cecair enema. Kat rumah saya panggil sabun pam bontot. Haha. […]

3 Petua Hilangkan Sembelit untuk Bayi

puncaanaksembelit

Tadi dalam grup ibu-ibu ada sembang pasal anak sembelit dan berak berdarah. Ngeri tengok. Terus teringat anakanda Faqihah pernah alami episod berak berdarah selama lebih kurang 3 bulan. Sembelit ni memang masalah biasa dalam ┬ákalangan kanak-kanak. Banyak faktor yang menyebabkan sembelit terutamanya berkaitan dengan pemakanan. Bagi anak yang minum susu formula, masalah sembelit sering menghantui […]

Bila anak berak berdarah, perlukah ibu bimbang?

Anak sembelit

Anak berak berdarah ni antara pengalaman yang mengerikan dalam kamus saya sebagai ibu. Lagi-lagi kalau jenis takut tengok darah macam saya ni. -_- Masa anak sulung baby memang selalu tak berak berhari-hari, tapi ok la sebab minum susu ibu ja. Bila umur 2 tahun lebih ada juga berlaku berak berdarah, tapi darah sikit2 ja la […]