Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam

Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam

Anak menangis waktu malam memang pengalaman yang sangat digeruni. Apatah lagi kalau waktu tu kita sedang berpantang, makin bertambah tekanan menguruskan diri dan anak kecil. Tambah memberi tekanan kepada ibu jika anaknya jenis yang selalu mahu didukung bila berjaga. Kerana tu penting sokongan orang di sekitar kita untuk menghadapi saat-saat mencabar seperti ini. Namun tak […]

Balm Calmtime Mudahkan Ibubapa Urus Anak Meragam

BalmCalmtimeMudahkanUrusAnakMeragam

Mempunyai anak adalah impian setiap pasangan yang sudah berkahwin. Melayan kecomelan anak kecil memang kebahagiaan semua ibubapa. Namun bukan setiap masa anak akan kelihatan comel kan. Bila mereka mula meragam dan merengek tanpa sebab, ia mengundang gelisah pada kita. Tambah pula bila kita berada di luar atau bersama orang ramai. Ini semua cukup untuk membuatkan […]

5 Tips Anak Mudah Tidur Malam

www.mouthsofmums.com.au

Waktu tidur selalu menjadi drama apabila ada anak yang masih mahu bermain dan tidak menunjukkan tanda-tanda sudah mengantuk. Ini seringkali berlaku untuk anak sekitar 2-5 tahun yang belum teratur pola tidurnya. Ada ibubapa yang sanggup menurut sahaja kemahuan anak-anak untuk berjaga malam. Namun hakikatnya ia adalah gaya hidup yang tidak sihat kerana tidur yang cukup […]

3 Teknik Rangsang Anak Suka Bertanya

anaksukatanyasoalan

Hujung minggu baru-baru ini saya berpeluang sekali lagi belajar ilmu keibubapaan bersama Puan Siti Rohana. Kali pertama saya menadah ilmu dengan beliau tahun lepas dalam Seminar A.N.A.K.K.U. Terasa macam cepat sangat masa berlalu, ilmu yang dulu pun masih banyak yang belum amal. Dan pertemuan kali ini telah menyuntik lebih banyak ilmu dan semangat, Alhamdulillah. Satu […]

Tak Perlu Bela di Rumah Walaupun Anak Suka Kucing

Petang tadi kami berehat di perkarangan masjid sementara menanti anakanda Fateh solat. Faqihah memang suka dengan persekitaran begini kerana dia sukakan alam semulajadi. Selain membelek pokok-pokok diperkarangan masjid, memberi makan kucing juga sudah menjadi rutin mereka berdua. Walaupun Faqihah sukakan haiwan, saya cuma melatihnya untuk suka haiwan sekadarnya. Jika tujuan kita sukakan haiwan untuk merebut […]

Cara Pengambilan Tablet Genius RR4U

Baru-baru ini saya berjumpa dengan rakan saya yang merupakan seorang guru. Saya terkejut melihat banyak kotak tablet makanan minda di dalam simpanannya. Rupanya ia adalah salah satu usaha pihak sekolahnya membantu pelajar-pelajar yang akan menghadapi peperiksaan awam. Alhamdulillah, satu inisiatif yang baik dari pihak sekolah. Cuma yang mengejutkan saya bila dia maklumkan ini stok untuk […]

Pengalaman Anak Lambat Bercakap, Cara Ibubapa Kesan Anak Sendiri

Pengalaman Anak Lambat Bercakap

Biasanya ibubapa akan sedar anaknya lambat bercakap apabila kanak-kanak lain yang sebaya sudah mula bercakap. Keadaan ini sudah cukup untuk melahirkan kebimbangan pada hati ibubapa. Namun seringkali kebimbangan ini ditenangkan oleh cakap-cakap yang menunjukkan anak kita ok. Alah budak-budak bukan sama. Ada jenis lambat. Nanti-nanti boleh la cakap tu. Budak lelaki memang lambat sikit mula […]

Kebaikan belajar Al Quran untuk Anak Lambat Cakap

anak pencinta Al Quran

Alhamdulillah sejak anak masih bayi saya sering membaca perkongsian mengenai mengajar Al Quran pada anak. Saya sangat suka dengan perkongsian sebegini dan menanam hasrat untuk mempraktikkannya kepada anak sendiri. Antara perkongsian yang sangat memberi inspirasi ialah dari Puan Lina Karim, ibu kepada adik Darwisy dan Darwisya yang sangat cerdik. Pasti menjadi impian semua ibubapa mempunyai […]

Kesan Al Fatihah kepada Pertuturan Anak

Al Quran adalah kitab┬ásuci yang diturunkan sebagai panduan hidup kita sebagai muslim. Segala isi kandungannya adalah untuk membimbing kita agar sentiasa dalam jalan kebenaran. Al Quran juga adalah mukjizat yang diberikan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Maka segala yang berkaitan dengan Al Quran pastinya dapat membawa kebaikan yang banyak kepada kehidupan kita sebagai seorang muslim. Teringat […]

Terapi Fizikal untuk Anak Lambat Cakap

Dulu-dulu kalau tengok budak tiup belon buih selalu fikir apa la yang best sangat main ni. Lenguh mulut kot. Kan sekarang dah ada pistol belon buih tu, senang sekali tembak berlambak-lambak belon keluar. Fuh.. Tapi tu dulu la. Dulu-dulu masa tak faham tentang perkembangan kanak-kanak. Zaman kegelapan. Uhuks! Selepas bertemu dengan terapis carakerja barulah saya […]

Bagaimana Mengajar Anak Lambat Bercakap Gabungkan 2 Perkataan

Cara Rujuk Anak Lambat Bercakap ke Hospital

Catatan mengenai lambat bercakap adalah satu proses flashback. Ia adalah pengalaman saya hampir 4 tahun lalu. Namun saya catatkan juga di sini buat rujukan diri sendiri dan ibubapa yang memerlukan. Seringkali ibubapa yang mengetahui anak saya pernah mengalami fasa lambat bercakap akan bertanya bagaimana saya keluar dari kepompong itu. Untuk bercerita dalam mesej, dalam pertemuan-pertemuan […]

Petua Anak Lambat Bercakap, perkongsian dari Speech Theraphy

petua anak lambat bercakap

Hari ni pertama bulan Mac 2017. Bermakna sudah 2 bulan anakanda bersekolah darjah 1. Alhamdulillah dia sudah mula menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah. Usai ambilnya dari sekolah setiap hari, becok mulutnya membuat laporan. Laporan mengenai aktiviti pembelajaran dalam kelas, tentang kawan-kawan dan pesanan-pesanan guru.┬áJika orang lain melihatnya sekarang, mungkin tidak menyangka dia pernah mengikuti terapi […]