Monthly Archives

September 2015

in Ilmu Keibubapaan

Tips Ajar Anak tentang Jerebu

Apa asap banyak-banyak ni ummi? Tu la jerebu nak.. Owh..jerebu ..Kena pakai topeng macam  Upin Ipin la. Ya..nanti kita pergi beli. .. Dan topiknya berkisar mengenai jerebu yang kebanyakan konsepnya telah difahami secara tak langsung dari cerita Upin Ipin. Bagus la jugak kan, kurang masalah ummi nak cari ayat-ayat mudah buat penerangan.hihi. Walaupun anak-anak teruja melihat sendiri keadaan jerebu, teruja dapat pakai topeng macam Upin Ipin, tapi suasana ini perlu ditangani dengan bijak oleh ibu bapa. Teruja tu kejap ja, dah bosan lama-lama berkurung tu jenuh la nak fikir aktiviti untuk di orang pulak kan. Boleh la keluarkan idea2 aktiviti…

Continue reading
Related posts
in Tasneem Naturel
Spray Tidur Sleepy Pillow Mist, adakah berbahaya seperti ubat tidur?
14 November 2019
in Agen Tasneem Naturel
Pilihan Mudah dan Selamat selain Rawatan Sonotron untuk Bayi Sebulan Batuk Berkahak
3 October 2019
in Tasneem Naturel
Mandian bayi terbaik CF bath & Calm Bath
30 August 2019
in Umum

YE KE EKONOMI MEROSOT?

Alhamdulillah, hari ni dapat jenguk pasar pagi2 tadi. Macam biasa la kan, cari parking pun kena pusing2 baru dapat. Lepas tu nak membeli asyik kena beratur ja. Beli ikan kena tunggu, beli sayur beratur lagi, beli kuih pun berebut2. Pendek kata kalau duduk kat pasar tu memang terasa ekonomi negara tersangatlah kukuh..fuh! Panjang pulak ulasan orang sekali sekala gi pasar tu kan. Sebenarnya saya nak ajak kawan2 fikirkan, walaupun kita bercakap keadaan ekonomi begitu begini, tapi aktiviti perniagaan tetap berjalan rancak. Orang tetap membeli,dan akan terus membeli untuk kelangsungan hidup. Cuma..segmen pembelian mungkin berubah2. Waktu orang berduit, restoren penuh. Waktu…

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan, Pengalaman hidup

Anak Petah Bercakap sering dapat pujian

Tadi singgah solat kat masjid Al Muttaqin, Jitra. Dari tempat wuduk sampai masuk tempat solat Faqihah dok cotcet2 tanya itu ini. Sekali makcik yang sama-sama amik wuduk tadi pun cakap ‘Pandai dia bercakap no..’ Saya senyum ja la, bersyukur dalam hati. Ya..memang seronok tengok anak kecil petah bercakap, ada2 saja idea yang comel keluar dari mulutnya. Tapi..Allah pernah beri saya peluang merasai ‘nikmat’ anak lambat bertutur. Dah pernah rasa di sana sini orang membanding dengan kanak2 seusia, dah pernah rasa kerisauan demi kerisauan bila baca tentang anak2 lewat bercakap. Dah pernah rasa berdebarnya bawa anak jumpa pakar kanak-kanak dan dah pernah…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019
in Umum

PERLU KE BELAJAR ILMU BISNES?

Soalan cepu mas saya dapat petang tadi. Anda rasa perlu tak? Ini pandangan saya, terpulang kepada anda untuk menilainya. Pada saya isu ini perlu dijawab ikut situasi. Kalau anda memang dilahirkan dalam keluarga bisnes, membesar dengan persekitaran bisnes yang telah terbukti berjaya ~ ilmu2 asas bisnes bukan keutamaan untuk anda. Tapi.. Kalau anda seperti saya, lahir dalam persekitaran makan gaji, dari kecik hanya pernah tolong mak/bapak sedara berniaga sekali sekala, masa student pernah cuba2 berniaga tapi tak menjadi pun ~ maka ilmu bisnes adalah keutamaan untuk saya gali. Kalau tak belajar bisnes tak jadi ke? Jadi..tapi mungkin banyak YURAN KEBODOHAN…

Continue reading