Monthly Archives

November 2016

in Ilmu Keibubapaan

5 Tips Memuji Pencapaian Anak

Memuji anak adalah satu elemen yang sangat dititikberatkan dalam ilmu keibubapaan. Ia menjadi faktor pendorong yang kuat dalam pembentukan peribadi anak yang positif. Anak yang sering dipuji dengan betul akan mempunyai keyakinan diri yang lebih tinggi untuk menghadapi pelbagai cabaran hidup. Namun adalah penting untuk ibubapa memahami teknik pujian yang betul supaya ia memberi impak yang positif kepada anak. Teknik pujian yang salah boleh menyebabkan anak melakukan sesuatu kerana mendambakan pujian. Ini pasti akan menjejaskan pembentukan peribadi anak dan menjadikan ibubapa kecewa dengan kesilapan ini kelak. Baru-baru ini saya membaca buku 10 Basic Principles of Good Parenting, tulisan Laurence Steinberg . Buku…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam
8 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Umum

Dari bisnes online ke ‘alam nyata’

Semalam adalah hari saya berbisnes di ‘alam nyata’. Alhamdulillah selepas kali ke tiga membuat aktiviti pemasaran dan jualan di tadika, saya semakin yakin malah seronok dengan aktiviti ini. Sesuai dengan karakter saya yang suka bertemu dengan orang lain menjadikan aktiviti bisnes di luar lebih dekat dengan jiwa saya. Mengimbau kenangan 2 tahun lalu ketika hendak memulakan bisnes educational toys ini. Saya memang berminat untuk menjadi pembekal produk kepada tadika dan taska. Saya cuba bermula namun tidak nampak bagaimana saya dapat maju ke depan. Dan dalam pencarian itu Allah pertemukan dengan mentor dalam bisnes online. Alhamdulillah banyak ilmu bisnes online yang…

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan

Apakah Kaedah Membaca Fonik?

Dulu-dulu kebanyakan kita belajar membaca dengan mengeja. Walaupun agak lambat akhirnya kita tetap boleh membaca, Alhamdulillah. Namun dalam kepesatan perkembangan ilmu, pelbagai kaedah membaca yang lebih praktikal telah muncul. Dan keadah-kaedah terkini ini apabila di ajar dengan teknik yang betul dapat membantu kanak-kanak membaca lebih cepat. Baguskan. Lebih cepat boleh membaca bermakna anak lebih cepat mendapat kunci meneroka ilmu dalam bidang yang lebih luas, in syaa Allah. Salah satu kaedah yang semakin berkembang pesat penggunaannya di Malaysia ialah kaedah fonik. Fonik bermaksud bunyi. Kaedah fonik ialah kaedah di mana pelajar hanya menggabungkan bunyi semasa belajar membaca, tanpa menyebut nama huruf….

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Review
Ujian Diagnostik Jawi Dah Hampir?
6 February 2018
in Ilmu Keibubapaan, Review
Kelebihan Pakej Bacalah Anakku
5 December 2017
in Ilmu Keibubapaan

Perlu ke Pergi Kursus Kaedah Ajar Anak Membaca?

Kita dah pandai membaca, perlu ke pergi kursus untuk belajar teknik ajar membaca kepada anak? Jawapannya bergantung kepada individu. Jika ibu itu memang seorang yang mempunyai kemahiran mengajar kanak-kanak, mungkin tidak perlukan kursus. Contohnya seorang yang pernah mengajar kanak-kanak prasekolah, mengajar adik-beradik atau saudara mara yang ramai mungkin sudah mahir  untuk mengajar kanak-kanak. Dia boleh menggunakan kemahiran sedia ada pada dirinya untuk mengajar anak membaca dengan kaedah yang sesuai. Pun begitu dia mungkin masih perlu belajar teknik-teknik tertentu contohnya teknik gabung bunyi dalam kaedah fonik. Kefahaman yang betul penting supaya aktiviti pembelajaran mendapat hasil seperti yang dikehendaki. Namun bagi seorang…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan

3 Langkah Penting Ajar Anak Membaca

Alhamdulillah rata-rata anak tadika sekarang ni sudah sampai ke penghujung persekolahan. Sana-sini sibuk dengan majlis graduasi tadika dan yang sewaktu dengannya. Jelas terpancar kegembiraan anak-anak bila mendapat peluang naik ke pentas untuk persembahan bakat mahupun menerima hadiah. Semoga semangat anak-anak ini terus berkobar sehingga peringkat yang lebih tinggi, in syaa Allah. Namun dalam keseronokan itu terselit juga kebimbangan di sanubari sebahagian ibu-ibu. Bimbang dengan peluang untuk anaknya apabila melangkah ke sekolah rendah kelak. Bagi ibubapa yang anaknya sudah boleh membaca dengan baik, boleh lah rasa lega 1 aspek kan. Cuma yang anak belum boleh membaca, mahupun bacaan masih kurang lancar…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Review
Ujian Diagnostik Jawi Dah Hampir?
6 February 2018
in Ilmu Keibubapaan, Review
Kelebihan Pakej Bacalah Anakku
5 December 2017
in Pengalaman hidup

Sambutan Hari bapa ‘tiba-tiba’

Semalam anakanda Fateh susun buku-buku yang dia nak baca setempat. Dia pun mulalah baca dengan khusyuk. Tengah dia belek komik, tiba-tiba ja cakap nak bungkus hadiah untuk abah. Saya pun cakap buat ja la. Memang takda apa nak buat kan. Dia pun belek dekat rak buku abah, dapatlah satu buku yang abah hari-hari baca ni. -_- Terus ketung-ketang 2 beradik membungkus dengan semangatnya. Minta reben nak ikat, saya kata lukis ja la. Mana nak cari reben malam-malam ni kan. Siap.. Lepas tu Fateh pun mula la atur strategi ‘surprise’ nya. Katanya ia tukang buka lampu, adik bawah hadiah, ummi dok diam2 belakang pintu….

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Review
Kelebihan Pakej Bacalah Anakku
5 December 2017
in Review
5 Kaedah Cepat Membaca yang Terbukti Berkesan
4 December 2017
in Review

Apa Perbezaan Mainan Bead Maze Yang Ada Dalam Pasaran

Alhamdulillah, ibubapa sekarang semakin sedar mengenai kepentingan mendedahkan anak dengan mainan pendidikan (educational toys) sejak bayi. Harga tidak lagi menjadi isu kerana ibubapa sedar kebaikan yang akan anak perolehi. 3 tahun lalu memang agak sukar saya nak menerangkan Kebaikan bermain Bead Maze ini. Namun hari ini, kebanyakan kanak-kanak pernah bermain dengannya samada di rumah sendiri, di taska mahupun tempat mainan awam. Semalam ada ibu yang tanya apa beza antara 3 model bead maze/labyrinth ni. Ok, sebelum tu yang penting ialah TUJUAN kita nak bagi anak mainan bead maze ni. Mainan ini direka untuk melatih daya fokus anak. Anak akan fokus pada pergerakan…

Continue reading
Related posts
in Review
Pengalaman menggunakan Liquid Chalk
19 April 2017
in Review
Blackboard Sticker, Pilihan Ibubapa Bijak
10 April 2017
in Review
Knob Puzzle Bahasa Arab
7 April 2017
in Aktiviti Anak

Meneroka Ilmu di Pameran Sains Pulau Pinang 2016

Hujung minggu baru-baru ini dipenuhi dengan masa bersama anak-anak. Sedari awal pagi saya cuba mencari aktiviti untuk mengisi masa berkualiti bersama anak. Alhamdulillah saya teringat poster mengenai pameran sains 2016 yang lalu di timeline facebook saya beberapa minggu lepas. Saya pun mencari tentatif program untuk merancang waktu yang sesuai. Pagi sabtu adalah perasmian dari Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Pasti suasana tapak pameran banyak kawalan dan pergerakan akan menjadi terhad. Jadi saya memelih waktu petang untuk lawatan kami kerana saya akan uruskan anak-anak sendirian memandangkan suami bekerja hari ini. Ketika maklumkan kepada anak mengenai lawatan ini, mereka sangat…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan
3 Teknik Rangsang Anak Suka Bertanya
2 May 2018
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Aktiviti Mudah Semasa Anak Menunggu Selain Bermain Gajet
18 July 2017
in Ilmu Keibubapaan, Pengalaman hidup

Ibu Risau Anak Belum Pandai Membaca

Pagi semalam saya sempat bertemu dengan teman serumah semasa zaman bujang dulu. Sambil bertukar-tukar cerita terselit juga topik berkaitan anak-anak. Kebetulan anak-anak kami hampir sebaya. Jadi isu-isu perkembangannya pun sekitar topik yang sama. Antara kerisauan yang disuarakan oleh beliau ialah mengenai isu anak boleh membaca. Ya, sebenarnya kerisauan ini memang sangat biasa menghantui ibu-ibu muda kan. Tidak terkecuali saya juga. Malah saya juga sering mendapat pertanyaan sebegini dari pelanggan yang berurusan dengan Kedai Cikgu, yang rata-rata mencari kaedah terbaik  untuk ajar anak membaca. Jadi ia masalah biasa, cuma bagaimana kita menanganinya? Saya bukan pakar dalam teknik mengajar anak membaca pada awal…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Ilmu Keibubapaan
3 Teknik Rangsang Anak Suka Bertanya
2 May 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel

Bila anak berak berdarah, perlukah ibu bimbang?

Anak berak berdarah ni antara pengalaman yang mengerikan dalam kamus saya sebagai ibu. Lagi-lagi kalau jenis takut tengok darah macam saya ni. -_- Masa anak sulung baby memang selalu tak berak berhari-hari, tapi ok la sebab minum susu ibu ja. Bila umur 2 tahun lebih ada juga berlaku berak berdarah, tapi darah sikit2 ja la dan on off ikut keadaan semasa. Masa tu macam2 cara jugak nak bantu dia hilang dari  fobia buang air besar tu. Sana sini la jugak bawa anak jumpa doktor, tapi tak banyak yang boleh dilakukan kerana ia berkait dengan pemakanan harian yang menyebabkan sembelit dan faktor…

Continue reading
Related posts
in Umum
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan
14 February 2021
in Agen Tasneem Naturel
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.
8 October 2020
in Agen Tasneem Naturel
Agen dan Stokis Balm Tasneem Naturel
6 October 2020
in Ilmu Keibubapaan

Peristiwa Mencemaskan di Tepi Tasik

Hari ahad lepas, saya bersama anak-anak telah merancang untuk pulang semula ke Pulau Pinang dengan menaiki bas. Ibubapa dan kakak saya sekeluarga sama-sama menghantar kami ke Terminal Bas Shahab perdana dengan meriah. Bila dah sampai ke kaunter tiket barulah tahu bas yang dijadualkan pada jam 4.45 petang itu rosak. Maka perjalanan pulang kami pada petang itu dibatalkan. Usai pulang dari terminal bas, kami singgah Taman Jubli Emas di Jalan Suka Menanti. Memang sudah menjadi rutin setiap kali pulang ke Alor Setar untuk kami singgah di sini membawa anak bersiar-siar. Selain boleh bagi makan ikan di tasik buatan, banyak permainan kanak-kanak…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019