Monthly Archives

January 2017

in Aktiviti Anak

Pengalaman Pertama Sertai Pertandingan Mewarna

Sekarang ni kebanyakan kita masih dalam mood bercuti sempena Tahun Baru Cina kan. Seronok tengok kawan-kawan berkongsi cerita balik kampung dan melancong ke sana sini bersama keluarga. Semoga apa jua aktivitinya dinikmati dengan penuh gembira bersama sesi keluarga. Alhamdulillah pagi semalam anak-anak kami bersama sepupu mereka berpeluang menyertai pertandingan mewarna yang dianjurkan oleh Darulaman Park dengan kerjasama pengurusan Didi&Friends. Saya mendapat maklumat ini dari sekolah kakak yang terletak dalam daerah Kubang Pasu. Kami sampai seawal jam 8.50 pagi. Alhamdulillah kami dapat tempat letak kereta yang hampir dengan tempat pertandingan. Saya agak bimbang untuk uruskan 4 pendaftaran seorang diri kerana kakak…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Aktiviti Anak, Umum

Sepetang di Taman Jubli Emas

Ketenangan adalah apabila kita kembali kepada fitrah. Salah satu ruang untuk mendapat ketenangan adalah dengan kembali kepada alam semula jadi. Alam semulajadi yang masih terpelihara dari pembangunan melampau akan membuahkan ketenangan dan melapangkan fikiran. Bukan kita sahaja yang sukakan suasana yang tenang. Anak-anak kecil yang masih suci amat suka dengan alam semulajadi lantaran fitrah mereka yang suci. Setiap kejadian alam akan diteliti dan muncul satu demi satu persoalan yang akan membina pengetahuan yang luas mengenai alam. Proses pembelajaran begini jauh lebih berkesan berbanding mengadap buku teks di dalam bilik darjah. Setiap kali pulang ke Alor Setar, antara tempat yang menjadi…

Continue reading
in BIJAK NIAGA

Belajar berniaga di Gerai Jualan

Lenguh berdiri dan angkat barang masih terasa, namun saya seronok nak berkongsi pengalaman berharga semalam. Ini adalah pengalaman pertama saya membuka gerai jualan yang prosesnya dari awal hingga akhir saya uruskan sendiri. Sebelum ni saya hanya ada pengalaman menumpang gerai orang lain atau berkongsi gerai jualan. Memang agak meletihkan namun saya seronok melalui pengalaman ini.Iya..semua perjalanan dalam bisnes adalah amat berharga, kerana setiap satunya unik dan memberi pengajaran yang tersendiri. Semalam saya meluangkan masa separuh hari di sambutan hari konvokesyen tadika Cerdik si Comel di dewan Mardi Kepala Batas, Pulau Pinang. Saya dapat peluang membuka gerai jualan ini ketika berurusan…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
5 Tips Sentiasa Bersemangat dalam Bisnes
23 December 2019
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Agen Tasneem Naturel
Tips Penting untuk Wanita Berjaya dalam Bisnes Online
21 September 2019
in Ilmu Keibubapaan

Persediaan Hadapi Ujian Diagnostik Darjah 1

Dunia persekolahan hari ini jauh berbeza dari apa yang kita lalui satu ketika dulu. 20 tahun lalu, pelajar darjah satu hanya kenal kertas soalan peperiksaan selepas separuh tahun berada di sekolah. Itupun mungkin ramai yang tak sedar pun dia sedang duduki peperiksaan. Maklumlah kehidupan seharian kanak-kanak ketika itu terlalu banyak aktiviti luar yang menyeronokkan. Persekolahan hanya sebahagian dari rutin kehidupan, bukan bebanan. Ia jauh berbeza dengan kehidupan anak-anak kita hari ini. Beban persekolahan bukan bermula ketika darjah satu, tetapi sejak menjejak kaki ke tadika lagi. Memang bagus beri peluang anak meneroka ilmu seluasnya, namun perlulah menggunakan pendekatan yang sesuai. Jika…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Umum

Pendidikan Islam Yang Sebenar Untuk Anak

Alhamdulillah petang semalam saya berpeluang menuntut ilmu tafsir Al Quran dengan pendakwah kontemporari, Doktor Danial Zainal Abidin. Saya telah mula berguru secara langsung di dalam kelas ini sejak 10 tahun yang lalu. Kelas ini adalah percuma dan diadakan setiap petang Ahad . Cuma ada ketikanya tertentu saya tidak dapat mengikuti kelasnya secara konsisten seperti ketika tahun pertama kelahiran kedua-dua anak saya. Namun Alhamdulillah walaupun tidak berguru secara khusus dalam bidang tafsir, sedikit sebanyak kehadiran ke kelas ini telah membantu membina kerangka pemikiran mengikut Al Quran dan Sunnah dalam diri saya. Ia adalah asas ilmu yang sangat berharga dalam kehidupan kita bagi…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bila Waktu Terbaik Kenalkan Allah kepada Anak?
28 May 2018
in Ilmu Keibubapaan

Aktiviti Sebelum Mengajar Membaca

Pantasnya masa berlalu. Hari ini sudah cukup 2 minggu anakanda Fateh ikuti pembelajaran formal darjah 1. Dalam masa yang singkat ini, banyak perubahan-perubahan yang saya sebagai ibu juga perlu beradaptasi. Rutin persekolahan anak-anak hari ini makin mencabar. Dan kita sebagai ibu juga lebih bersedia untuk memberi sokongan mental dan fizikal kepada anak-anak. Dalam pada itu, saya sedang berusaha untuk berdisiplin mengajar Faqihah membaca. Sebenarnya saya sudah pernah bermula tahun lepas, tapi saya berhenti apabila hantar dia ke tadika. Sengaja berenti untuk kurangkan beban akademik kepadanya. Tapi rupanya ia semakin sukar apabila hendak bermula semula. Nanti in syaa Allah saya kongsikan…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan

Apa itu Ujian Saringan LINUS Tahun 1?

Sistem persekolahan hari ini penuh dengan pelbagai program. Program-program ini sebenarnya sama sahaja seperti aktiviti pembelajaran sebelum ini. Cuma ia disusun dengan lebih teratur bagi mencapai matlamat tertentu. Kadangkala maklumat program yang terlalu banyak ini menjadikan ibubapa keliru dengan aktiviti pembelajaran anak di sekolah. Alhamdulillah ketika mendaftar anakanda Fateh ke darjah 1, saya berpeluang mendengar taklimat mengenai perlaksanaan program LINUS 2.0 daripada guru penyelaras LINUS.  LINUS 2.0 ialah singkatan untuk Ujian Saringan Literasi, Numerasi dan Bahasa Inggeris . Program ini bertujuan bagi memastikan semua murid menguasai kemahiran asas membaca Bahasa Melayu, membaca Bahasa Inggeris dan kemahiran mengira. Memang itu pun…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bila Waktu Terbaik Kenalkan Allah kepada Anak?
28 May 2018
in Ilmu Keibubapaan

Buku WOW Pilihan Ibubapa Sibuk

Sebagai ibubapa muda memang banyak misi yang hendak dicapai dalam hidup. Ini menjadikan setiap detik dalam kehidupan kita amat berharga. Apa sahaja pilihan yang lebih efektif, kita akan cuba untuk ambil peluang tersebut. Kerana kita tahu setiap pilihan itu akan membantu kita mencapai misi kita dengan lebih mudah. Begitu juga dalam misi membentuk anak-anak menjadi insan cemerlang. Walaupun setiap hari anak sudah dihantar ke sekolah yang bagus, ia tidak boleh menidakkan peranan kita dalam mendidik anak-anak. Bagaimana sibuk sekalipun, kita perlu berusaha untuk memperuntukkan masa berkualiti setiap hari bersama anak. Biarpun singkat, besar impaknya kepada anak in syaa Allah. Dalam…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Ilmu Keibubapaan

Bila Waktu Yang Sesuai untuk Nasihat Anak?

Teringat masa hari pertama anakanda Fateh ke sekolah. Sebelum keluar rumah dia salam dengan ummi. Saya baru sempat pesan 2 ayat dia dah cakap ummi cakap banyak. haha..baru teringat saya memang jarang nak pesan-pesan sangat waktu bersalam tu. Cuma mungkin banyak baca ibu-ibu lain pesan macam-macam waktu anak salam, saya pun terikut. Secara peribadi saya lebih selesa nasihat anak secara santai. Tiga situasi yang saya kongsikan ini adalah waktu yang saya dapat rasa nasihat itu lebih berkesan kepada anak. Semua ini perlu dilakukan berulang-ulang untuk melihat sejauh mana keberkesanannya. Semasa Bacakan Buku Saya paling suka ambil kesempatan selit nasihat semasa bacakan buku…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan

Kawasan Yang Luas dapat Merangsang Anak Anda

Petang semalam lepas ambil anakanda Fateh dari sekolah terus singgah solat di surau. Senang solat kat surau, tak banyak gangguan. Kalau kat rumah kejap pegang buku la, kejap belek mainan jenuh nak ulang-ulang suruh solat kan. Tak kata dekat anak, kita yang umur dah banyak ni pun mujahadah nak solat awal waktu kan. -_- Seperti kebiasaannya bila singgah di masjid atau surau, anak kami tiba-tiba seperti mendapat energi luar biasa. Faqihah yang asalnya tenang-tenang saja bila berada di luar, tiba-tiba akan melompat sana sini sepenuh hati. Macam tak cukup lantai pulak. Kiranya bila keluar dari masjid biasanya memang anak berpeluh-peluh…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019
in Ilmu Keibubapaan

Bagaimana Membentuk Sifat Genius kepada Anak

Sifat Genius dapat diwujudkan dan dibentuk Itu pandangan Polgar, bapa kepada 3 orang anak yang berjaya menjadi juara catur dunia dan juara olimpik Dalam proses membentuk sifat genius pada anak, keluarga memainkan peranan yang sangat penting. Andai keluarga dapat membantu menyalakan api optimis ke dalam diri anak, mereka akan mempunyai semangat yang juang yang tinggi untuk mencapai matlamat. Namun malang sekali apabila keluarga menjadi kuburan untuk idea dan cita-cita anak, maka impiannya juga akan menjadi sekadar angan-angan anak kecil. Memahami tahap perkembangan otak manusia akan membantu ibubapa merangsang anak genius yang lebih berkesan. Menurut kajian dari pakar pendidikan kanak-kanak, tahap…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan

Teknik Membaca Gabung Bunyi Huruf

“Tak faham macam mana nak ajar budak-budak sekarang membaca” Ini antara rungutan yang timbul apabila berbincang mengenai perkembangan anak-anak prasekolah. Kebanyakan tadika hari ini menggunakan Kaedah Fonik untuk mengajar anak membaca. Ibubapa yang kebanyakannya dari generasi X dan generasi Y belajar membaca dengan kaedah mengeja. Jadi berlaku percanggahan dalam proses ibubapa membantu anak-anak belajar membaca di rumah. Memang bercanggah, tapi in syaa Allah kita sebagai orang dewasa yang sudah boleh membaca boleh mempelajari kaedah ini dengan cepat. Banyak kursus dan bahan-bahan di media sosial yang dapat membantu kita memahami kaedah mengajar fonik ini. Selagi kita bersedia untuk belajar, in syaa Allah…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Review
Ujian Diagnostik Jawi Dah Hampir?
6 February 2018
in Ilmu Keibubapaan, Review
Kelebihan Pakej Bacalah Anakku
5 December 2017
Close