Monthly Archives

October 2017

in Ilmu Keibubapaan

Pengasuh Komplen Anak Agresif?

Saya dah lama tidak menghalusi isu asuhan anak kecil. Alhamdulillah, ia bagaikan bebanan batu yang terangkat apabila saya membuat keputusan bekerja sendiri. Namun pengalaman 5 tahun bergelumang dengan isu ini masih tersimpan di memori. Baru-baru ini seorang ibu muda hubungi saya. Beliau menyatakan kerisauan atas perubahan sikap anak sulungnya. Anak sulungnya lelaki, umur mencecah 2 tahun. Usia yang sedang aktif bereskplorasi. Menurutnya, pengasuh mengadu anaknya semakin agresif. Sering menimbulkan masalah apabila bersama anak asuhan lain. Pengasuh mengugut untuk menghentikan asuhan kepada anaknya jika anak terus bersikap agresif di situ. Ibu ini dirundung kesedihan. Mana mungkin anak seusia 2 tahun itu…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019
in Ilmu Keibubapaan

Persediaan Penting Anak ke Darjah 1

Wah..nak masuk darjah 1 pun kena bersedia ke? Yer la, ibubapa sekarang kan semakin peka dengan perkembangan anak-anak. Anak nak masuk tadika pun dah survey macam nak pilih aliran tingkatan 4. 😛 Nak masuk darjah 1 mesti lah kena tau apa persediannya kan. Secara peribadi saya tak nak pun tekankan anak dengan sistem berorentasikan peperiksaan ni. Tapi kita tidak dapat mengelak untuk berfikir tentang tu. Dah kita nak hantar anak ke dalam sistem tu kan, nak tak nak kena la juga pastikan anak kita mampu mengikuti sistem itu dengan baik. Alhamdulillah semalam ibubapa dijemput untuk ambil keputusan peperiksaan di sekolah…

Continue reading