Monthly Archives

December 2018

in Ilmu Keibubapaan, Umum

Anak Selalu Nak Berdukung, Normalkah?

Pengalaman ada sulung yang sentiasa nak berdukung sangat mengajar saya menjadi ibu yang sentiasa belajar menguruskan anak. Tak dinafikan timbul rasa cemburu tengok anak orang lain mudah diurus, sedangkan anak sendiri perlu diberi perhatian hampir setiap masa.  Badan lenguh tak payah cakap la, mujur la anak tak chubby sangat. Tambah pula dengan pandangan orang sekeliling macam kita ni manjakan sangat anak. Walhal nanti kita letak anak kat bawah, anak menjerit-jerit diorang juga yang nak komplen macam-macam. Maka bertabah je lah.Hehe Tapi hari ini saya nampak banyak hikmah yang saya dapat dari pengalaman ni. Asbab dapat anak yang ‘susah jaga’, saya…

Continue reading
Related posts
in Umum
7 SEBAB BAYI MENANGIS DAN BAGAIMANA MENENANGKAN MEREKA
8 April 2020
in Tasneem Naturel
Tips Evergreen Atasi Anak Meragam Sebelum Tidur
7 April 2020
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Pakej Newborn Tasneem Naturel, Persediaan Penting Sambut New Baby
13 March 2020
in Ilmu Keibubapaan, Umum

Beg Sekolah Anak Darjah 1

Sekarang ni ibubapa dah mula buat persediaan nak beli barang persekolahan anak-anak kan. Bila nak beli beg, antara persoalannya nak beli beg galas ke beg beroda. Masa anakanda Fateh nak ke darjah 1, saya pun survey juga benda ni. Dari pandangan kita di luar pagar sekolah, nampak beg beroda macam praktikal. Tapi saya kongsikan pandangan guru sekolah rendah mengenai beg beroda. 1. Beg beroda biasanya lebih berat. Jadi anak memang kena tarik sepanjang masa walaupun dia nak naik tangga dan lalu tempat yang kurang rata. Jadi kalau ibubapa tahu lokasi kelas anak, agak membantu untuk buat keputusan jenis beg. Untuk…

Continue reading
Related posts
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan, Review
Kelebihan Pakej Bacalah Anakku
5 December 2017
in Review
5 Kaedah Cepat Membaca yang Terbukti Berkesan
4 December 2017
in Ilmu Keibubapaan

Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak

Ini kali pertama saya mendengar huraian yang panjang lebar mengenai ‘narsisisme’. Sambil memandu saya dengar dari slot Suluh Budi di stesen radio IKIM. Narsisisme adalah satu keadaan di mana seseorang itu mempunyai perasaan cintakan diri sendiri yang melampau. Antara ciri-ciri golongan narsistik ini ialah amat mementingkan penampilan, terlalu mengharapkan pujian dan tidak dapat menerima kelemahan. Beliau menjadi seorang yang sangat pentingkan diri sendiri. Jika anda sedang terbayang seseorang ketika ini, boleh jadi beliau mengalami masalah narsisisme. Hehe. Banyak lagi kupasan panel mengenai keburukan golongan narsistik ini. Tapi apa yang menarik perhatian saya adalah punca seseorang itu mempunyai masalah narsisisme sebenarnya…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019