Category

Pengalaman hidup

in Pengalaman hidup

Pengalaman Ziarah Madinah sebelum Tunaikan Haji, dan Pesanan Penting di Raudhah

Madinah Al Munawarah, bandar penuh ketenangan. Masa isi borang jawapan terima tawaran haji, Saya tak berbincang pun dengan suami. Sebab masa tu dia memang tak berapa sepenuh hati untuk pergi haji tahun ni. Masa tu keadaan ibu mertua saya sudah semakin uzur. Suami semakin letih dengan tugas di pejabat yang berlambak di awal tahun, urus ibunya, anak bongsu yg banyak kerenah tiap2 pagi untuk ke sekolah. Memang letih. Jadi saya buat keputusan sendiri untuk pilih Madinah. Lagipun suami dah banyak kali pi haji, dah tak kisah sangat. Jadi bini yang kali pertama nak pi ni ja buat pilihan 🤗🤗. Kenapa pilih…

Continue reading
doa-hilangkan-pening-dan-sakit-kepala
in Pengalaman hidup

Doa Hilangkan Pening dan Sakit Kepala dari Al Quran

Doa hilangkan pening dan sakit kepala ini saya dengar dari rakaman kuliah Tadabbur Al Waqiah dari Ustaz Dusuki. Dah seminggu dengar video ni tak habis lagi, tak jemu la dengar butir bicara ustaz yang sangat menyentuh hati. Tapi sampai satu ayat ni sentap la juga dengar bicara Ustaz Dusuki walaupun ditutur dengan lemah lembut. Masa tadabbur Surah Al Waqiah ayat ke 19, ustaz cakap ayat ini boleh diamalkan sebagai doa hilangkan sakit kepala sakit. Boleh bacakan pada air untuk minum, atau sapu pada bahagian kepada yang sakit. Ustaz cakap kita ni bila sakit kepala ja terus ingat panadol. Sedangkan penawar…

Continue reading
Pengalaman Kursus Perdana Haji di Kedah
in Pengalaman hidup, Umum

Pengalaman Kursus Perdana Haji di Kedah

Ini catatan pengalaman di kursus perdana haji peringkat negeri kedah tahun 2019 yang dikongsi oleh kakak saya, Ustazah Intan. Pengalaman di kursus perdana haji ni memang menggambarkan suasana di Mina & Arafah. Berkongsi tempat tidur yang sempit, beratur panjang untuk berwuduk, qodho hajat & mandi. Makan disediakan dalam bekas dan ikut menu yang ditetapkan. Sepanjang masa kena cepat dan cergas bergerak. Semua ni sangat mendidik untuk bersabar, mengalah, beratur & berdisplin. Alhamdulillah… sedikit letih namun seronok, bibit rindukan suami dah bermula ketika ini🙈🙈🙈. Asal ada peluang mesti cari & call. Nampak dari jauh dah hepi, rindu macam tak jumpa setahun🤣🤣🤣🤣 ….

Continue reading
Tips Wanita Istiqamah Baca Al Quran Setiap Hari
in Pengalaman hidup

Tips Wanita Istiqamah Baca Al Quran Setiap Hari

Masa zaman muda remaja, kebiasaannya kita baca Al Quran lepas subuh dan maghrib. Waktu bujang kebanyakan masa adalah dalam kawalan sendiri. In syaa Allah boleh istiqamah. Tapi bila dah ada anak, makin bertambah tanggungjawab, mencabar nak pastikan saya dapat baca Al Quran pada dua waktu tu. Kalau subuh lambat bangun, atau sibuk urusan pagi sebelum keluar memang tak sempat pegang Al Quran pagi-pagi tu. Pergilah bekerja tanpa mulakan hari dengan kalimah suci.😑 Nanti lepas maghrib baru nak pegang Al Quran, anak mintak itu ini. Lagi best tak sempat nak bagi salam anak dah terlompat-lompat depan sejadah nak poo poo la…

Continue reading
time
in BIJAK NIAGA, Pengalaman hidup

3 Tips Pengurusan Masa yang Berkesan

Saya tak cukup masa! Kita sangat biasa dengar benda ni kan, dan mungkin kita pun pernah sebut. Hakikatnya semua orang dikurniakan 24 jam sehari. Tapi ada orang yang boleh capai macam-macam benda dalam hidup, ada yang masih terkial-kial nak menguruskan kehidupan. Saya pernah ikuti program pengurusan masa dan ini 3 perkara asas yang boleh membantu anda menguruskan masa dengan lebih baik. Ada matlamat hidup yang jelas Perkara paling asas ialah pastikan kita ada matlamat hidup yang jelas. Matlamat jangka panjang, sederhana dan pendek. Keutamaan masa kita sekarang adalah pada matlamat jangka pendek dan sederhana. Tulis setiap matamat dengan jelas, barulah…

Continue reading
thankyou
in Pengalaman hidup

Anda Rasa Tidak Dihargai? Mungkin ini Dapat Buat Anda Lebih Tenang.

Fitrah manusia suka dihargai kan, terutamanya wanita. Tapi tak semua wanita akan dapat pasangan yang suka memuji. Ini secara tak langsung akan menjejaskan emosi dan hubungn suami isteri. Tapi apa yang dikongsikan oleh Ustaz Muhammad bin Abdullah  (Ustaz Amin) ini mungkin akan membantu kita lebih rasional dalam mengharapkan penghargaan. Saya suka ikuti segmen Pesona Azzahra di radio Ikim. Segmen kekeluargaan ini biasanya diisi oleh Ustaz Abdullah bin Amin yang mampu menyampaikan tazkirah santai tapi menusuk tangkai jantung.Hehe. Baru-baru ini beliau bercerita mengenai emosi penghargaan dan pengiktirafan. Macam biasa emosi ini juga ada orang yang suka memberi dan ada yang suka…

Continue reading
ketagihangula
in Pengalaman hidup

Bagaimana Saya Sedar Ketagihan Gula

Alhamdulilah hari ini sudah kembali ke rutin asal walaupun anak belum mula bersekolah. Masih ramai yang sedang menikmati cuti hujung minggu yang panjang sempena sambutan Tahun Baru Cina. Bila cuti macam biasalah lah, sinonim dengan aktiviti kenduri dan makan-makan di sana sini. Semasa kenduri di rumah ibu saudara baru-baru ini, saya semakin sedar kawalan keinginan terhadap makanan manis semakin bertambah baik. Sebenarnya sebelum ini saya tidak sedar saya sebenarnya mengalami ketagihan gula. Ini kerana alasan tipikal saya jarang ambil minuman manis. Kebanyakan masa saya akan minum air masak kecuali sesekali melepas rindu kepada minuman kegemaran ketika makan di luar. Saya…

Continue reading
ladangtehBohSgPalasCameronHighlands2
in Pengalaman hidup

Seharian di Cameron Highlands

Kami sudah lama merancang untuk ke Cameron Highlands hujung minggu lepas. Suami pun awal-awal lagi dah mohon cuti. Tapi bila cuaca sejuk melanda seluruh negara baru-baru ini, saya jadi goyah juga la nak teruskan perancangan ini. Dekat rumah pun berbaju sejuk sentiasa, inikan pula nak ke tempat yang memang dah sejuk. -_- Alhamdulillah awal minggu lepas cuaca dah kurang sejuk. Jadi kami pun buat keputusan untuk teruskan percutian ini. Perancangannya kami akan bertolak awal pagi sabtu, jadi sebelah petang masih ada masa untuk lawatan. Sekali hari rabu Fateh pulang bersama surat makluman perlu ke sekolah hari Sabtu. Program melibatkan kehadiran…

Continue reading
in Pengalaman hidup

Menguruskan Drama Anak Kecil di Pagi Hari

Alhamdulillah pagi ini ada kelapangan masa untuk turun ke taman beriadah seketika. Sekadar untuk longgarkan otot-otot tegang dan menghirup udara segar di pagi hari. Bagi suri bekerja di rumah seperti saya, rutin senaman begini penting untuk kekal produktif dan cergas sepanjang hari. Sedang khusyuk menikmati keindahan Dhuha ciptaanNYA, terdengar deringan suara anak kecil dari kawasan kejiranan. Oo..dari tadika berdekatan rupanya. Terdetik di fikiran, biasalah drama pagi-pagi kan. Terus terimbau pengalaman pahit menghantar anak ke tadika. Ketika itu anakanda sulung kami berusia 4 tahun. Anakanda Fateh suda berada di taska asuhan itu seawal usia 2 bulan. Dan selepas usia 3 tahun,…

Continue reading
TIME broadband
in Pengalaman hidup

Akhirnya Kami Beralih kepada TIME Home Broadband

Sampai hari ni rasa masih kurang percaya saya dah daftar talian internet baru. Sebenarnya memang dah lama nak tukar wifi YES yang selalu mengundang hangin pada diriku ni. Tapi dek sebabkan ada kontrak 2 tahun, terpaksalah tunggu sampai habis. Alkisahnya TIME Broadband ni mula ‘menyerang’ kawasan perumahan kami sejak awal tahun lepas. Masa tu setiap petang mereka akan buka booth di kawasan dewan terbuka kat bawah tu. Lepas tu memang kerap hantar flyers selit kat pintu. Tapi saya tak ambik pusing sangat. Sebab tak boleh buat apa-apa pun. Nak tak nak saya kena tunggu kontrak talian internet sedia ada ni…

Continue reading
tipsbacaalquranuntukibu
in Pengalaman hidup

Tips Nak Istiqamah Baca Al Quran Untuk Ibu-ibu

17 Ramadan 1438. Syukur dengan umur yang Allah kurniakan sehingga saat ini. Alhamdulillah kita berpeluang menjejak madrasah Ramadan, medan tarbiah untuk menjadikan kita hamba yang lebih baik dari sebelumnya, In syaa Allah. Bersempena dengan Nuzul Al Quran ni saya teringat ada satu pengalaman yang nak dikongsi dengan ibu-ibu mengenai tips nak istiqamah baca Al Quran. Isunya begini. Masa zaman muda remaja, kebiasaannya kita baca Al Quran lepas subuh dan maghrib. Betul tak? Masa tu kita lebih mudah nak mengurus masa. In syaa Allah boleh istiqamah. Tapi bila makin bertambah tanggungjawab, mencabar nak pastikan saya dapat baca Al Quran pada dua…

Continue reading
Pengalaman Anak Lambat Bercakap
in Ilmu Keibubapaan, Pengalaman hidup

Pengalaman Anak Lambat Bercakap, Cara Ibubapa Kesan Anak Sendiri

Biasanya ibubapa akan sedar anaknya lambat bercakap apabila kanak-kanak lain yang sebaya sudah mula bercakap. Keadaan ini sudah cukup untuk melahirkan kebimbangan pada hati ibubapa. Namun seringkali kebimbangan ini ditenangkan oleh cakap-cakap yang menunjukkan anak kita ok. Alah budak-budak bukan sama. Ada jenis lambat. Nanti-nanti boleh la cakap tu. Budak lelaki memang lambat sikit mula bercakap. Jeng..ibubapa yang asalnya sudah terdetik kebimbangan mula berasa selesa. Walaupun kebimbangan itu kembali bertandang, tetapi memang fitrah manusia adalah sukar untuk menerima kenyataan yang negatif. Seboleh mungkin akan dineutralkan supaya semuanya ok. Dan itulah juga saya satu ketika dulu. <peace> Walaupun hakikatnya anakanda Fateh…

Continue reading
Close