Category

Ilmu Keibubapaan

in Ilmu Keibubapaan

Pengasuh Komplen Anak Agresif?

Saya dah lama tidak menghalusi isu asuhan anak kecil. Alhamdulillah, ia bagaikan bebanan batu yang terangkat apabila saya membuat keputusan bekerja sendiri. Namun pengalaman 5 tahun bergelumang dengan isu ini masih tersimpan di memori. Baru-baru ini seorang ibu muda hubungi saya. Beliau menyatakan kerisauan atas perubahan sikap anak sulungnya. Anak sulungnya lelaki, umur mencecah 2 tahun. Usia yang sedang aktif bereskplorasi. Menurutnya, pengasuh mengadu anaknya semakin agresif. Sering menimbulkan masalah apabila bersama anak asuhan lain. Pengasuh mengugut untuk menghentikan asuhan kepada anaknya jika anak terus bersikap agresif di situ. Ibu ini dirundung kesedihan. Mana mungkin anak seusia 2 tahun itu…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019
in Ilmu Keibubapaan

Persediaan Penting Anak ke Darjah 1

Wah..nak masuk darjah 1 pun kena bersedia ke? Yer la, ibubapa sekarang kan semakin peka dengan perkembangan anak-anak. Anak nak masuk tadika pun dah survey macam nak pilih aliran tingkatan 4. 😛 Nak masuk darjah 1 mesti lah kena tau apa persediannya kan. Secara peribadi saya tak nak pun tekankan anak dengan sistem berorentasikan peperiksaan ni. Tapi kita tidak dapat mengelak untuk berfikir tentang tu. Dah kita nak hantar anak ke dalam sistem tu kan, nak tak nak kena la juga pastikan anak kita mampu mengikuti sistem itu dengan baik. Alhamdulillah semalam ibubapa dijemput untuk ambil keputusan peperiksaan di sekolah…

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan

Rawat Anak Batuk Tanpa Nebulizer

Anak kecil batuk dan selsema berpanjangan bukanlah masalah kesihatan baru. Ia memang masalah kesihatan biasa namun tidak bermakna boleh dipandang enteng. Membiarkan anak batuk dan selsema berlarutan boleh membawa masalah lain yang lebih serius seperti jangkitan kuman di paru-paru. Atas kesedaran ini, ramai ibubapa muda hari ini memandang serius pada masalah batuk dan selsema. Ini jelas dapat dilihat bagaimana kebanyakan anak kecil hari ini kerap menjalani rawatan nebulizer. Malahan seperti sudah menjadi satu trend pula. Jika dulu, rawatan nebulizer hanya diberikan untuk mereka yang ada masalah pernafasan seperti asma. Ia dilihat sebagai masalah kritikal. Namun atas kemampuan kewangan, ramai ibubapa…

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan

5 Tips Urus Anak Meragam Waktu Pagi

Pagi-pagi tadi saya turun ke padang permainan sekejap. Rutin harian, ambil angin pagi sambil senaman ringan sikit. Awal pagi juga adalah waktu yang bagus untuk buat teknik pernafasan dan visualisation. Cuma pagi ni ketenangan tu terganggu sikit dengan suara anak kecil jiran mengamuk. Saya selalu ja selisih dengan jiran ni, biasa anaknya ceria ja pagi-pagi. Pagi ni adalah sesuatu yang tak kena dengan emosinya, sampai ibunya terpaksa tunggu reda baru boleh bergerak keluar. Ya lah, nak dukung adik kecik lagi. Nak layan anak besar meronta lagi. Begitulah rencah awal pagi bila ada anak sedang membesar. Teringat 4 tahun dulu ketika…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cara Hilangkan Kembung Perut Bayi secara Selamat dan Mudah
25 February 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel

3 Petua Hilangkan Sembelit untuk Bayi

Tadi dalam grup ibu-ibu ada sembang pasal anak sembelit dan berak berdarah. Ngeri tengok. Terus teringat anakanda Faqihah pernah alami episod berak berdarah selama lebih kurang 3 bulan. Sembelit ni memang masalah biasa dalam  kalangan kanak-kanak. Banyak faktor yang menyebabkan sembelit terutamanya berkaitan dengan pemakanan. Bagi anak yang minum susu formula, masalah sembelit sering menghantui seawal usia bayi. Dan kebanyakan anak kecil terdedah pada sembelit apabila mula mengambil makanan pejal. Sembelit bukan penyakit kritikal, tapi bila dibiarkan berlarutan boleh membawa pelbagai masalah lain. Ramai ibubapa  yang terpaksa bergantung kepada cecair enema untuk atasi masalah sembelit anak walaupun sedar ia bukan…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Agen dan Stokis Balm Tasneem Naturel
6 October 2020
in Umum
TIPS IBU PERLU KUASAI BAGI MENENANGKAN BAYI
17 April 2020
in Tasneem Naturel
Balm Sleeptime Tasneem Bantu Anak Susah Tidur
14 April 2020
in Ilmu Keibubapaan

Tips bawa anak main di playground tanpa mengamuk

Petang semalam saya temankan anak turun main kat padang permainan. Rutin harian kalau hari tak hujan. Anak dah besar-besar ni dah main sendiri, tapi mak kena turun jugak la atas faktor keselamatan. Jadi nak isi masa tu selalunya saya briskwalk keliling taman permainan tu. Kadang-kadang berbual dengar cerita-cerita mahal warga emas. Boleh ambil pengajaran buat panduan kita yang  masih jauh perjalanan hidup. Kalau umur panjang la kan. Selain tu kat padang permainan ni selalu boleh tengok ‘drama’. Drama anak nak singgah main tapi mak nak balik rumah. Drama anak dah main tapi tak puas-puas. Lepas tu mak angkat jugak anak,…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan

Bolehkah Rumah Sentiasa Kemas Walaupun Ada Anak Kecil?

Boleh ke? Ok, ni saya cerita dari apa yang saya belajar dan pengalaman orang lain ya. MEMANG BOLEH. Asalkan kita tau cara untuk uruskan masa dengan optimum. Benda ni saya belajar dari kelas pengurusan masa. Kandungan kelas memang sangat bagus. Cuma part ni ja saya tak ikut atas alasan saya sendiri. Tambahan pula semasa saya belajar ni, masalah pengurusan anak saya sudah tidak terlalu serius. Kalau masa musim anakanda Fateh asyik mengempeng dulu tu mungkin la saya akan buat. Ok, yang paling utama kita kena ada mindset mengenai pengurusan masa yang betul. Bab ni kena berguru dengan pakar lah ya….

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019
in Ilmu Keibubapaan

Bahaya Picit Hidung Anak Waktu Bagi Makan Ubat

Pagi tadi saya terbaca berita viral mengenai seorang bapa yang menggunakan spray hidung untuk atasi masalah hidung tersumbat. Tak sanggup nak tengok keseluruhan video. Tapi dari pemerhatian sepintas lalu, caranya jelas boleh mendatangkan bahaya kepada anak kecil. Ramai yang mengecam cara penggunaannya yang salah. Semoga beliau beroleh petunjuk bagaimana untuk menguruskan masalah kesihatan anak dengan lebih selamat. Isu ini mengingatkan kejadian yang berlaku pada saya sendiri. Saya tak sedar pun la. Tapi abah selalu sangat ulang-ulang kisah ni. Nampak jelas penyesalan di wajahnya. Asal ada topik pasal anak tak sihat ja mesti dia pun bukak cerita ni. 😣 Jadi saya kongsikan…

Continue reading
Related posts
in Tasneem Naturel
Spray Tidur Sleepy Pillow Mist, adakah berbahaya seperti ubat tidur?
14 November 2019
in Agen Tasneem Naturel
Pilihan Mudah dan Selamat selain Rawatan Sonotron untuk Bayi Sebulan Batuk Berkahak
3 October 2019
in Tasneem Naturel
Mandian bayi terbaik CF bath & Calm Bath
30 August 2019
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

5 Aktiviti Mudah Semasa Anak Menunggu Selain Bermain Gajet

Bagi ibubapa yang mempunyai anak sedang membesar, aktiviti menunggu lama akan mengundang kerisauan. Tempat-tempat seperti hospital, klinik dan urusan kaunter biasanya perlu mengambil masa yang lama menunggu sebelum berurusan. Dan fitrah anak kecil yang cepat bosan itu menyebabkan aktiviti menunggu seringkali bertukar menjadi caca-merba. Selain itu mereka juga sangat suka bereksplorasi di tempat baru. Mereka sangat bertenaga untuk melakukan pelbagai aktiviti di saat ini. Ini semua jika tidak diuruskan dengan baik akan membawa tekanan kepada ibubapa seterusnya anak kecil yang tak berdosa ini dimarahi dan dipaksa duduk diam. Dan seringkali juga ia akan berakhir dengn ibubapa memberikan gajet kepada anak…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan

Bahaya Penggunaan Vicks Untuk Bayi

Bagi saya yang lahir di era 80-an, penggunaan vicks adalah terlalu biasa. Sejak kenal dunia, kami akan menggunakan vicks setiap kali selsema. Boleh dikatakan setiap rumah pasti ada vicks dalam simpanan. Namun apabila zaman berubah, kita perlu belajar untuk terima hakikat apa yang kita sudah lama amalkan itu tidak sesuai untuk diteruskan. Baru-baru ini berlaku tular di laman sosial bahawa penggunaan vicks adalah berbahaya untuk bayi dan kanak-kanak. Bagi mereka yang ‘membesar’ bersama vicks seperti saya, ia kedengaran kelakar kan. Ok, jom kita fahami apa masalahnya dengan penggunaan vicks. Vicks adalah salap beruap yang bertujuan untuk membantu melegakan pernafasan ketika selsema….

Continue reading
Related posts
in Tasneem Naturel
Spray Tidur Sleepy Pillow Mist, adakah berbahaya seperti ubat tidur?
14 November 2019
in Agen Tasneem Naturel
Pilihan Mudah dan Selamat selain Rawatan Sonotron untuk Bayi Sebulan Batuk Berkahak
3 October 2019
in Tasneem Naturel
Mandian bayi terbaik CF bath & Calm Bath
30 August 2019
in Ilmu Keibubapaan

Betulkah ‘White Baby Noise’ Boleh Bantu Anak yang tak nak duduk dalam car seat?

Sejak tulis flashback pasal anak tak nak duduk dalam carseat tu kan, macam-macam pulak ilmu lain saya dapat. Alhamdulillah. Rezeki berkongsi ilmu agaknya. 🙂 Ada sorang rakan FB saya cerita pasal White Baby Noise. Katanya dengan pasang bunyi-bunyian yang serasi dengan anak, ia dapat bantu anak tenang dan tidur lebih nyenyak. Saya pun teringat pernah dapat fail muzik digital untuk terapi semasa hadir ke satu seminar motivasi. Bila dengar muzik tu macam kelakar ja. Siap fikir boleh ke buat orang jadi tenang. ^_^ Tapi saya saja la share kat FB. Alhamdulillah ada ibu yang memang dah amalkan untuk anak dan ia…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cara Hilangkan Kembung Perut Bayi secara Selamat dan Mudah
25 February 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan

Cara Latih Anak Duduk dalam Carseat

Pagi tadi masa kat tempat letak kereta terserempak dengan jiran yang ada anak kecil. Dia tengah pujuk anaknya duduk dalam carseat. Biasalah hari Isnin kan, tambah kalau dah lama cuti memang ambil masa nak biasakan anak dengan rutin harian semula. Bila tengok tu terus la teringat nostalgia hero ku 7 tahun lepas. Anakanda Fateh dah letak dalam carseat sejak umur dia 2 bulan. Sebelum pergi kerja, saya akan hantar dia ke taska dalam 10 kilometer. Balik dari taska pun saya ambil. Dan yang bestnya, perjalanan dalam lebih kurang 15 minit tu selalunya diiringi dengan lontaran vokal yang bisa menggegarkan gegendang…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cara Hilangkan Kembung Perut Bayi secara Selamat dan Mudah
25 February 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
Close