Category

Aktiviti Anak

Senaman-untuk-Mudahkan-Ajar-Anak-Menulis
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis

Menulis adalah kemahiran penting bila anak memasuki alam persekolahan. Namun tak semua anak dapat menulis dengan baik walaupun sudah ke sekolah rendah. Kemampuan menulis sangat berkait rapat dengan perkembangan otot tangan, kerana anak perlu menggunakan kemahiran motor halus dan kasar semasa menulis. Kebanyakan kanak-kanak hari ini kurang aktif menggunakan jari ketika bermain kerana banyak bermain menggunakan gajet. Kerana itu ibubapa perlu kerap membuat aktiviti ataupun senaman yang merangsang perkembangan motor anak-anak sekaligus memudahkan untuk ajar anak menulis kelak. Saya kongsikan beberapa aktiviti mudah dah sesuai dijalankan di rumah semasa bercuti. Main botol air jenis semburan atau picit Anak kecil memang…

Continue reading
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang (1)
in Aktiviti Anak

Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang

Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang. Bila ada anak sedang membesar pasti akan tercari-cari tempat nak bawa anak bersiar-siar hujung minggu kan. Tambahan pula jika tinggal di rumah apartment, lagi lah rasa kesian kalau tak bawa anak keluar menghirup udara yang segar. Kalau di Penang, salah satu tempat kegemaran kami ialah Taman Metropolitan Relau ni. Kawasannya luas dan banyak aktiviti seisi keluarga yang boleh dibuat di sini. Suasana hijau dan udara yang segar ini sentiasa dirindui oleh penduduk di bandar macam kami ni. Taman ini terletak di dalam kawasan perumahan di Relau, Bayan Lepas. Boleh google…

Continue reading
Tips-Penting-Asah-Bakat-Anak-Pandai-Melukis
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Tips Asah Bakat Anak Pandai Melukis

Tips Asah Bakat Anak Pandai Melukis ini adalah dari pengalaman saya sendiri. Anak kedua ni sering di bayangi dengan bakat abang atau kakaknya. Anakanda Fateh memang dari awal suka melukis komik. Tapi Faqihah lebih cenderung pada lukisan bebas tapi ada plot cerita. Bila Fateh asyik ajak dia lukis komik, dia pun mengadu kat saya “Ummi, adik tak pandai la lukis komik macam Fateh” Takpe, adik lukis ja apa2 yang adik nak lukis. Tak payah ikut orang lain. Dan hasilnya kebelakangan ni Faqihah kerap lukis kronologi cerita macam ni. Tatau la panggil apa kan, tapi dia enjoy dengan apa yang dia…

Continue reading
in Aktiviti Anak

Anak Suka Kira Duit Raya

Alhamdulillah sudah syawal ke 11 hari ni, dan anak-anak pun sudah mula bersekolah. Semua kembali ke rutin harian meneruskan tanggungjawab masing-masing di muka bumiNYA. Walaupun letih bermusafir dari utara ke pantai timur, namun seronok dapat bertemu semua ahli keluarga. Dan aidilfitri kali ini juga anakanda Faqihah sudah semakin faham aktiviti berhari raya. Memang jelas sungguh jiwa ‘tokey’ dalam dirinya. Kalau abangnya tak pernah kisah pun dengan sampul duit raya, lain sekali adiknya. Setiap kali balik dari beraya dia akan susun semua hasil kutipannya cantik-cantik. Tak kira pun, susun ja.Haha. Tapi memang perasan la sejak kecil Faqihah memang suka duit. Suka…

Continue reading
apaitudoodleart
in Aktiviti Anak

Apa itu Doodle Art?

Penat perjalanan semalam masih terasa, namun ia bukan alasan nak bersenang lenang. Banyak yang perlu dibereskan bila seharian berada di luar semalam. Namun penat bukan alasan untuk mensia-siakan peluang yang ada depan mata kan. Saya rasa sangat bersyukur dapat bertemu dengan Puan Nor Abdullah semalam. Macam mimpi pun ada. Selama ni jumpa kat alam maya ja, memang tak sangka dapat bertemu muka kerana beliau menetap di Aran Saudi selepas berkahwin. Alhamdulillah kebetulan dia balik berjumpa keluarga, ada juga peluang anak-anak saya berguru dengan beliau. Melukis memang hobi anak-anak. Dan mungkin juga bakat. Namun ia jauh sama sekali dengan kemahiran yang…

Continue reading
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Tak Perlu Bela di Rumah Walaupun Anak Suka Kucing

Petang tadi kami berehat di perkarangan masjid sementara menanti anakanda Fateh solat. Faqihah memang suka dengan persekitaran begini kerana dia sukakan alam semulajadi. Selain membelek pokok-pokok diperkarangan masjid, memberi makan kucing juga sudah menjadi rutin mereka berdua. Walaupun Faqihah sukakan haiwan, saya cuma melatihnya untuk suka haiwan sekadarnya. Jika tujuan kita sukakan haiwan untuk merebut pahala berbuat baik kepada haiwan, tiada keperluan untuk kita memelihara haiwan tersebut di rumah. Cukuplah sekadar menjadikan rutin memberi makan haiwan setiap hari atau bila berkesempatan. Saya melihat budaya memelihara haiwan kesayangan sehingga mengeluarkan kos yang banyak sebagai satu hobi yang tidak bermanfaat. Dalam keadaan…

Continue reading
Muhammad Fateh bin Shamsul Ery
in Aktiviti Anak

8 Tahun Sudah Anak Sulung Kami

Selamat datang 2018! Awal tahun sinonim dengan azam tahun baru, persiapan ke sekolah, pendaftaran di sana sini dan pelbagai perubahan lagi. Oh ya, tak dilupakan promosi Y.E.S yang biasanya baru berakhir. Haha.. Dan bagi saya, awal tahun baru adalah saat saya mengimbau kenangan 8 tahun lepas. 2.1.2010. Dalam kesibukan orang lain menyambut tahun baru, saya sedang bertarung nyawa menyambut kelahiran permata hati sulung. Masa tu saya masih bertugas sebagai guru. Saya masih hadir ke mesyuarat guru pembukaan tahun dalam keadaan yang sudah sarat. Saya sempat mengisi maklumat dalam buku rekod mengajar dan menyusunnya molek-molek di atas meja. Dan selepas selesai…

Continue reading
ketagihangajet
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

5 Aktiviti Mudah Semasa Anak Menunggu Selain Bermain Gajet

Bagi ibubapa yang mempunyai anak sedang membesar, aktiviti menunggu lama akan mengundang kerisauan. Tempat-tempat seperti hospital, klinik dan urusan kaunter biasanya perlu mengambil masa yang lama menunggu sebelum berurusan. Dan fitrah anak kecil yang cepat bosan itu menyebabkan aktiviti menunggu seringkali bertukar menjadi caca-merba. Selain itu mereka juga sangat suka bereksplorasi di tempat baru. Mereka sangat bertenaga untuk melakukan pelbagai aktiviti di saat ini. Ini semua jika tidak diuruskan dengan baik akan membawa tekanan kepada ibubapa seterusnya anak kecil yang tak berdosa ini dimarahi dan dipaksa duduk diam. Dan seringkali juga ia akan berakhir dengn ibubapa memberikan gajet kepada anak…

Continue reading
kentangsenyumviral
in Aktiviti Anak

Kentang Senyum Faqihah

Yea..Akhirnya kami berjaya buat kentang senyum yang viral itu. Asyik tengok orang lain update ja kan, teringin juga nak mencuba. Tambahan pula semalam hari cuti sempena Sambutan Wesak. Alhamdulillah ada masa untuk beraktiviti bersama anak-anak tersayang. Kentang senyum ni agak simple caranya, jadi sesuai sangat lah untuk dijadikan aktiviti bersama anak-anak. Rasanya pun sesuai dengan tekak mereka, jadi siap masak tu in syaa Allah anak-anak akan makan dengan teruja sampai terlupa nak makan nasi. Boleh la, karbohidrat jugak tu. Ok jom semak cara-cara nak buat ya. Mula-mula sediakan bahan yang diperlukan. Saya rujuk di SINI semasa nak sediakan bahan. Tapi…

Continue reading
jurnalramadan
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Jurnal Ramadan Kembali!

Dalam sebulan lagi, umat Islam seluruh dunia akan sampai ke Madrasah Ramadan. Ramadan adalah bulan penuh barakah yang Allah kurniakan kebaikan yang banyak di dalamnya. Setiap tahun ia dinanti oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia. Beruntunglah sesiapa yang sukakan bulan Ramadan kerana Rasulullah S.A.W telah bersabda Barang siapa yang gembira dengan datangnya RAMADAN, Allah akan haramkan jasadnya atas api neraka. (Hadis Riwayat An-Nasa’i) Masya Allah, beruntung sangat kan. Hanya dengan gembira dengan kedatangannya pun sudah Allah janjikan kita dengan keselamatan di negara yang kekal abadi. Apatah lagi bila kita merebut segala peluang ibadah di dalamnya. Memang Allah yang Maha…

Continue reading
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Mengisi Masa di Kedai Makan

Pagi hari minggu yang lepas, kami sekeluarga pulang ke rumah abah di Alor Setar. Oleh kerana merancang untuk keluar awal, saya tidak sediakan sarapan pagi di rumah. Dah alang-alang nak keluar boleh la cari kedai roti canai kan. Kalau saja-saja nak keluar untuk makan kat luar tu memang tak kuasa la. Buang masa ja rasanya ­čśŤ Dah sampai kedai tengok boleh tahan ramai jugak pengunjungnya. Pilihan yang ada nasi berlauk dan roti canai. Kami pilih untuk makan roti canai walaupun menjangkakan mungkin berlaku kelewatan. -_- Dan bagi mengisi masa menunggu, saya mendapat idea untuk membuat aktiviti bersama anakanda Fateh. Mula-mula…

Continue reading
in Aktiviti Anak, Review

Pernah Tak Anak Cari Mainan Ketika Bercuti?

Kurang seminggu lagi sekolah dah nak bercuti pertengahan penggal pertama. Alhamdulillah, ia ruang untuk anak-anak dan guru melepaskan lelah dari rutin harian persekolahan. Jangankan kita yang kerja ni ja nak rehat, anak-anak yang bersekolah juga┬álelah dengan pelbagai bebanan setiap hari. Jadi cuti sekolah memang sangat dinanti-nanti oleh semua. Tambahan pula waktu cuti ni lah banyak kenduri-kendara dan aktiviti kekeluargaan. Itulah peluang kita nak balik bercuti di kampung halaman kan. Balik kampung memang meletihkan, namun ia juga menjadi satu daripada aktiviti yang dapat memenuhkan kembali bank emosi kita dan anak-anak, in syaa Allah. Biasanya bila pulang ke kampung, kita sudah ada…

Continue reading
Close