Category

Ilmu Keibubapaan

ketagihangajet
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

5 Aktiviti Mudah Semasa Anak Menunggu Selain Bermain Gajet

Bagi ibubapa yang mempunyai anak sedang membesar, aktiviti menunggu lama akan mengundang kerisauan. Tempat-tempat seperti hospital, klinik dan urusan kaunter biasanya perlu mengambil masa yang lama menunggu sebelum berurusan. Dan fitrah anak kecil yang cepat bosan itu menyebabkan aktiviti menunggu seringkali bertukar menjadi caca-merba. Selain itu mereka juga sangat suka bereksplorasi di tempat baru. Mereka sangat bertenaga untuk melakukan pelbagai aktiviti di saat ini. Ini semua jika tidak diuruskan dengan baik akan membawa tekanan kepada ibubapa seterusnya anak kecil yang tak berdosa ini dimarahi dan dipaksa duduk diam. Dan seringkali juga ia akan berakhir dengn ibubapa memberikan gajet kepada anak…

Continue reading
bahayagunavicks
in Ilmu Keibubapaan

Bahaya Penggunaan Vicks Untuk Bayi

Bagi saya yang lahir di era 80-an, penggunaan vicks adalah terlalu biasa. Sejak kenal dunia, kami akan menggunakan vicks┬ásetiap kali selsema. Boleh dikatakan setiap rumah pasti ada vicks dalam simpanan. Namun apabila zaman berubah, kita perlu belajar untuk terima hakikat apa yang kita sudah lama amalkan itu tidak sesuai untuk diteruskan. Baru-baru ini berlaku tular di laman sosial bahawa penggunaan vicks adalah berbahaya untuk bayi dan kanak-kanak. Bagi mereka yang ‘membesar’ bersama vicks seperti saya, ia kedengaran kelakar kan. Ok, jom kita fahami apa masalahnya dengan penggunaan vicks. Vicks adalah salap beruap yang bertujuan untuk membantu melegakan pernafasan ketika selsema….

Continue reading
whitenoisebabymuzikanaktidur
in Ilmu Keibubapaan

Betulkah ‘White Baby Noise’ Boleh Bantu Anak yang tak nak duduk dalam car seat?

Sejak tulis flashback pasal anak tak nak duduk dalam carseat tu kan, macam-macam pulak ilmu lain saya dapat. Alhamdulillah. Rezeki berkongsi ilmu agaknya. ­čÖé Ada sorang rakan FB saya cerita pasal White Baby Noise. Katanya dengan pasang bunyi-bunyian yang serasi dengan anak, ia dapat bantu anak tenang dan tidur lebih nyenyak. Saya pun teringat pernah dapat fail muzik digital untuk terapi semasa hadir ke satu seminar motivasi. Bila dengar muzik tu macam kelakar ja. Siap fikir boleh ke buat orang jadi tenang. ^_^ Tapi saya saja la share kat FB. Alhamdulillah ada ibu yang memang dah amalkan untuk anak dan ia…

Continue reading
Taksukadudukdalamcarseat
in Ilmu Keibubapaan

Cara Latih Anak Duduk dalam Carseat

Pagi tadi masa kat tempat letak kereta terserempak dengan jiran yang ada anak kecil. Dia tengah pujuk anaknya duduk dalam carseat. Biasalah hari Isnin kan, tambah kalau dah lama cuti memang ambil masa nak biasakan anak dengan rutin harian semula. Bila tengok tu terus la teringat nostalgia hero ku 7 tahun lepas. Anakanda Fateh dah letak dalam carseat sejak umur dia 2 bulan. Sebelum pergi kerja, saya akan hantar dia ke taska dalam 10 kilometer. Balik dari taska pun saya ambil. Dan yang bestnya, perjalanan dalam lebih kurang 15 minit tu selalunya diiringi dengan lontaran vokal yang bisa menggegarkan gegendang…

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan

Gaya Hidup Ibubapa Punca Anak Susah Tidur Malam

Semasa bujang, saya pernah menyewa bilik di sebuah rumah keluarga. Semasa tinggal di sana, saya hairan anaknya yang masih kecil boleh tidur selewat 1 pagi. Selalu keluar hingga lewat malam. Masa tu saya sangkakan hanya keluarga itu sahaja begitu. Hinggalah sekarang saya sudah ada anak, dan tinggal di kawasan perumahan. Saya dapat melihat bagaimana budaya keluarga yang tinggal di bandar. Keluar malam adalah satu kebiasaan. Dan pukul 10 malam persekitaran masih rancak seperti siang. Di sana sini kelihatan anak kecil dan anak usia sekolah rendah masih belum ‘selesai’ aktiviti harian. Dan anak ini akan bangun awal pagi untuk ke sekolah…

Continue reading
balmtasneemnaturel
in Ilmu Keibubapaan

Balm Tasneem Naturel, Kit Kecemasan Terbaik untuk Anak

Bila ada anak kecil ni sentiasa kena bersedia dengan anak tak sihat kan. Bila-bila masa ja anak kecil boleh jatuh sakit. Kadang elok-elok cergas sebelum tidur, tengah malam sikit ja badan dah panas. Tak pun sebelum tidur elok ja main dengan kita, bangun tidur merengek perut kembung. Batuk dan selsema apatah lagi, kalau hantar anak kat nurseri tu macam satu kebiasaan pulak tengok budak selsema kan. Runsing tengok tapi itulah realitinya. Sebab tu bila jumpa Kit Kecemasan Balm Tasneem Naturel ni saya teruja sangat. Bagusnya inisiatif pengeluar produk ni, Puan Haridah Sahri nak membantu mudahkan ibubapa. Mengikut perkongsian beliau, asalnya…

Continue reading
rawatkahak
in Ilmu Keibubapaan

Balm CF Rub bantu hilangkan kahak bayi secara semulajadi

Kebanyakan bayi yang baru lahir berhadapan dengan masalah kahak dan selsema. Ada juga bayi yang mengeluarkan bunyi semasa bernafas dan minum susu. Ini semua mendatangkan kerisauan kepada kita sebagai ibubapa mengenai keadaan kesihatan anak. Di sini saya kongsikan maklumat dari doktor yang merupakan pakar masalah berkaitan pernafasan, Doktor Dr. Nadir Khan (Klinik Wangsa). Anak kecil ni memang sejak lahir ada lendir/kahak yg tertinggal. Ia bergantung pada bayi, ada baby mampu atasi dan lama-lama hilang sendiri. Tapi ada bayi yang tak mampu keluarkan dan lama-lama kahak ini menjadi punca lelah. Doktor Dr. Nadir Khan Bagi kes anak yang tidak mampu keluarkan…

Continue reading
anakselsemajumpadoktor
in Ilmu Keibubapaan

Anak selsema, perlukah berjumpa doktor?

Minggu ni bacaan saya banyak berfokus pada topik selsema dan batuk. Kebetulan saya sedang berkongsi kebaikan balm semulajadi untuk mengatasi masalah ini. Selsema dan batuk ini masalah yang sangat biasa bagi ibubapa yang mempunyai anak bawah 3 tahun terutamanya bayi. Sebagai ibubapa, kita perlu faham apakah punca berlakunya selsema. Biasanya selsema berlaku apabila virus menjangkiti saluran pernafasan atas di kawasan hidung, tekak dan laring. Selain itu selsema boleh berlaku sebagai reaksi alahan dari habuk, asap, wangian, bulu haiwan & debunga. Faktor perubahan cuaca seperti terlalu panas atau terlalu sejuk juga boleh menyebabkan selsema. Bayi dan kanak-kanak sangat mudah terjejas dengan…

Continue reading
anakselsema
in Ilmu Keibubapaan

3 Perkara Asas Rawat Anak Selsema Cara Alami

Semalam saya ikuti perbincangan di sebuah grup ibubapa. Rata-rata ibubapa bertanya mengenai masalah dalam perkembangan anak kecil. Dan antara masalah yang menjadi kebimbangan ramai ibubapa ialah selsema dan batuk. Selsema ni sebenarnya bukanlah masalah yang terlalu besar kan. Selsema adalah proses semulajadi badan beradaptasi dengan virus atau bendasing seperti habuk. Namun bila selsema itu berlarutan, warna nya berubah dan anak mula menunjukkan tanda tidak selesa, ia mula mengundang kebimbangan bagi seorang ibu terutamanya. Sebagai ibubapa, kita perlu faham bahawa badan anak perlukan masa beradaptasi dengan kehadiran virus baru. Proses penyembuhan akan berlaku secara semulajadi. Namun dalam tempoh itu, ada 3…

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan

Anak Tak Mahu Ulangkaji untuk Peperiksaan?

Peperiksaan dah dekat,┬átapi anak langsung tak nak pegang buku. Dilema jadinya kan. Nak biar ke nak paksa. Ok, ini pandangan saya. Dan ia sesuai untuk anak sekolah rendah terutama 9 tahun ke bawah. ┬áKita perlu lihat kesediaan anak untuk belajar (learning readiness). Benda ni tak sama. Ada yang sejak usia tadika dah nampak bersedia. Tapi juga dah darjah 4 pun tak nampak bersedia lagi. Banyak faktor yang mempengaruhi. Faktor yang utama adalah rangsangan pada 7 tahun pertama. Selain tu faktor persekitaran dan genetik juga boleh menyumbang kepada kesediaan anak untuk berminat belajar menggunakan pen dan kertas. Dalam menghadapi isu peperiksaan,…

Continue reading
anaksukabertanya
in Ilmu Keibubapaan

Cara Terbaik Layan Anak Suka Bertanya

Anak suka bertanya? Letih kan nak fikir jawapan. Ok, hari ni saya nak kongsi satu ilmu yang baru saya praktikkan (separuh)┬áSelama ni saya rasa dah cukup bagus la sebab cuba jawab soalan-soalan anak sebaiknya. Rupanya cara saya jawab soalan tu kurang mengasah kemahiran berfikir anak. Contohnya: S: Ummi ni apa? J: Ni senduk S: Kenapa ummi pegang senduk? J: Nak masak Linear sangat kan. Anak hanya perlu fikir soalan ja, sebab tu la kot diorang banyak tanya.Lepas tu kita dok meroyan letih nak jawab soalan anak. Padahal kita yang tak pandai uruskan­čśť Alhamdulillah bila dah baca buku WhySoSeriousParents┬átulisan Adlil Rajiah,┬ásaya…

Continue reading
DrDanialZainalAbidin
in Ilmu Keibubapaan

Pendidikan Anak Paling Awal dalam Islam

Alhamdulillah hari Ahad baru-bari ini saya berpeluang hadir ke Kuliah Tafsir yang disampaikan Dr Danial Zainal Abidin. Kuliah kali ini membincangkan intisari ayat Surah Ali Imran dari ayat 35 – 41. Perbincangan mengenai pendidikan paling awal kanak-kanak ini sangat menarik minat sangat untuk berkongsi ilmu tersebut dengan lebih ramai ibubapa. Di sini adalah catatan saya berdasarkan perbincangan di dalam kuliah tersebut. Iktibar Ayat 35 “(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata:” Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi…

Continue reading
Close