Category

Umum

in Umum

Tips atasi ketagihan gajet

Tips atasi ketagihan gajet saya dah praktikkan pada anak-anak sejak mereka kecil. Bab TV/gajet ni saya yang tegas dengan anak-anak. Suami pada peringkat permulaan tak ambil pusing sangat, tetapi selepas anak sulung speech delay dan ketagihan gajet suami pun sama-sama usaha elakkan anak dengan gajet. Pengalaman dengan 3 anak sebelum ni, bab gajet ni kita kena bagi anak jelas. Bila anak faham 2 benda ni in syaa Allah benda lain mudah nak diuruskan. Lebih penting lagi jangan pulak kita mak ayah kat tangan setiap masa ada telefon. Kita boleh nak bagi arahan kat anak, tapi anak hanya akan ikut apa…

Continue reading
in Umum

Vitamin untuk anak kerap demam yang sedap

Vitamin untuk anak kerap demam yang sedap dapat menghilangkan kerunsingan ibubapa memikirkan kesihatan anak. Bila anak kerap demam kita akan mula rasa bimbang kemungkinan anak ada masalah kesihatan lain. Ini kerana demam adalah simptom yang menunjukkan badan sedang berlawan dengan sesuatu jangkitan, keradangan atau keadaan yang tidak semulajadi dalam badan. Jadi apabila anak demam kita perlu pantau dengan kerap untuk elakkan kejadian yang lebih mudarat berlaku. Perbezaan demam berulang dan demam biasa Perbezaan utama antara demam biasa dan demam berulang adalah kekerapan ia berlaku. Untuk demam berulang atau on off ini, seseorang individu akan demam berlarutan selama beberapa hari, baik…

Continue reading
in Umum

Komik Gaza Palestin Terbaik di Malaysia

Komik Gaza Terbaik ini sangat membantu memahami isu kemanusian di Palestin. Sejujurnya saya sendiri betul-betul faham isu ini selepas baca siri komik Gaza keluaran Iman Publication ini. Masa zaman kampus saya pernah juga jadi sukarelawan untuk program-program kesedaran masyarakat mengenai isu Palestin ini. Kebiasaannya dalam program ada ceramah dari aktivis yang terangkan kronologi peristiwa satu persatu dengan penuh semangatnya. Tapi bagi seseorang yang buta sejarah ini bila ada kronologi akan rasa susah nak hadam. Separuh jalan ja melayang lah imaginasiku. Jadinya masa jaga booth pameran tak tau la ku kelentong apa. Yang penting pamplet habis, ramai tandatangan petisyen dan dana…

Continue reading
in Kesihatan bayi dan kanak-kanak, Umum

Sabun dan Krim Terbaik untuk Rawat Ekzema Bayi

Kali pertama saya tau mengenai ekzema adalah sekitar 10 tahun lepas. Masa tu kawan datang rumah tengok pipi anak dia merah kemain. Dia cuba fahamkan kami dengan masalah ekzema tapi memang otak tak dapat nak proses maklumat masa tu. Lagi simpati tengok keadaan anaknya yang ‘nampak sakit’. Zaman tu macam jarang sangat la jumpa bayi masalah ekzema ni, mungkin kalau ada pun lebih cenderung untuk sembunyikan dari khalayak ramai. Tapi hari makin hari rasa ekzema ni macam dah terlalu biasa kan. Memang mencabar tapi ia satu keadaan yang perlu dihadapi. Bagi ibubapa yang anak-anak sihat tanpa masalah ekzema ini adalah…

Continue reading
in Kesihatan bayi dan kanak-kanak, Umum

Punca Masalah Kulit Pada Bayi dan Cara Pencegahannya

Semua ibubapa impikan kulit bayi sentiasa halus mulus tanpa sebarang masalah. Namun seringkali anak kecil hadapi masalah kulit seperti¬† ekzema, kerak kepala, ruam panas, ruam lampin, alahan dan impetigo. Antara punca berlakunya masalah kulit adalah faktor cara penjagaan, genetik dan faktor kulit bayi yang belum matang. Ekzema Bayi Ekzema selalunya terdapat di muka, pergelangan tangan. Menurut kajian, penyakit ekzema mempunyai pertalian genetik. Sekiranya salah seorang sama ada ibu atau ayah merupakan penghidap ekzema maka ia memberi kesan genetik itu kepada anak-anak. Ia terjadi apabila penghadang kulit tidak berfungsi dengan baik sehingga menyebabkan alahan mudah meresap ke lapisan kulit yang menyebabkan…

Continue reading
in Kesihatan bayi dan kanak-kanak, Umum

Penyakit Kulit Yang Selalu Dialami Bayi

Masalah kulit boleh terjadi kepada anak kecil mahupun orang dewasa. Banyak faktor yang mendorong berlakunya masalah ini. Sebelum kita kupas faktor terjadinya masalah kulit ini, jom kita kenali antara jenis masalah kulit yang kerap berlaku. Ekzema Ekzema selalunya terdapat di muka, pergelangan tangan. Menurut kajian, penyakit ekzema mempunyai pertalian genetik. Sekiranya salah seorang sama ada ibu atau ayah merupakan penghidap ekzema maka ia memberi kesan genetik itu kepada anak-anak. Ia terjadi apabila penghadang kulit tidak berfungsi dengan baik sehingga menyebabkan alahan mudah meresap ke lapisan kulit yang menyebabkan berlakunya alahan dan seterusnya mengakibatkan kehilangan kulit yang banyak. Penyebab terbentuknya ekzema…

Continue reading
in Umum

Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan

Kebanyakkan ibubapa sekarang berusaha memberi yang terbaik buat si manja mereka. Mereka mengambilkira penggunaan produk yang selamat buat si manja agar mereka sentiasa sihat dan ceria. Di Tasneem Naturel, kami memang menggunakan bahan yang semulajadi dan bebas dari bahan yang merbahaya. Produk Tasneem Naturel kini boleh di dapati dari Kedai Bayi dan Farmasi di seluruh negeri. Di sini lokasi bagi penduduk di negeri Kelantan yang mahu mendapatkan produk Tasneem Naturel. Lead Farmasi Jelawat Bagi penduduk warga Jelawat yang mahu mendapatkan produk Tasneem, boleh berkunjung ke Lead Farmasi Jelawat. Lokasinya berdekatan dengan Pasar Jelawat. Carian google boleh klik DI SINI. Farmasi…

Continue reading
in Umum

Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.

Alhamdulillah semakin ramai yang mengambil berat akan kepentingan menggunakan produk yang natural dan tiada unsur bahan kimia dalam produk barangan bayi. Di Tasneem Naturel, kami memang menggunakan dari bahan semulajadi dan bebas dari bahan merbahaya. Farmasi Temerloh Jaya Penduduk kawasan Temerloh yang memerlukan produk Tasneem Naturel boleh berkunjung ke Farmasi Temerloh Jaya untuk mendapatkannya. Lokasi farmasi ini berhampiran dengan Masjid Temerloh Jaya, Pahang. Carian google boleh klik DI SINI. Farmasi ini beroperasi seperti berikut: Isnin – Sabtu : 9.30 pagi – 10 malamAhad : 9.30 pagi – 6.00 petang Ia merupakan farmasi yang baru dibuka di kawasan ini. Di dalam…

Continue reading
in Umum

Kedai Bayi dan Farmasi Jual Balm Tasneem di Terengganu

Alhamdulillah produk Tasneem sudah mendapat tempat di hati ibu bapa di Malaysia, Singapura, Brunei dan Indonesia. Semakin ramai yang memahami kepentingan menggunakan produk yang bebas dari bahan kimia dan sintetik. Malah produk ini juga telah banyak membantu memudahkan urusan harian ibu bapa bersama anak-anak. Alhamdulillah. Anda boleh dapatkan rangkaian produk Tasneem dari Agen Sah Tasneem atau di rangkaian Kedai Bayi dan Farmasi seperti berikut. Farmasi Friska Gong Badak, Kuala Terengganu Bagi penduduk warga Kuala Terengganu yang memerlukan produk Tasneem Naturel boleh berkunjung ke Farmasi Friska Gong Badak untuk mendapatkannya. Lokasi farmasi ini berada di deretan Fauzi Nasi Kerabu atau Kambing…

Continue reading
in Umum

Perbezaan Balm Calmtime dan Balm Sleeptime Tasneem Naturel, Mana Satu Pilihan Yang Sesuai dengan Bayi Anda

“Antara balm calmtime dan sleeptime, yang mana satukah patut saya miliki?” – Persoalan yang kerap di tanya oleh pelanggan Tasneem Naturel Ramai yang bertanyakan hal yang sama, apakah perbezaan antara balm calmtime dan balm sleeptime Tasneem Naturel? Jadi atas rasa bertanggungjawab saya akan kongsikan kepada anda semua. Balm Calmtime dirumus khas untuk membantu badan mengeluarkan hormon tenang. Antara bahan yang terdapat di dalam balm Calmtime adalah bergamot, roman chamomile, orange, geranium dan beberapa essential oil lain. Bacaan lanjut boleh klik SINI. Manakala balm Sleeptime berfungsi untuk membantu menstabilkan hormon tidur dengan jaga. Selain itu, ia dapat memberi kualiti tidur yang…

Continue reading
in Umum

Cara Simpan Sayur Tahan Lama Dalam Peti Sejuk

Cara Simpan Sayur Tahan Lama ini adalah perkongsian dari darI Facebook Puan Siti Aminah Muhamad Subri berkaitan pengurusan bahan mentah di musim PKP. Bila musim PKP ni suami 2 minggu sekali baru keluar pergi beli barang dapur. Memang kita pun bagi list panjang la, dah alang2 keluar kan. Sekali keluar, 5 kedai dia pergi. cari juga barang sampai jumpa. Tak nak hampakan permintaan cik isteri. Sampai rumah, tugas cik isteri pula. Disebabkan banyak juga yang dibeli, memang kena asing dan masukkan dalam bekas elok-elok, terutamanya sayur. Sebab sayur kan tak tahan lama. Cepat rosak. Di sini saya kongsikan beberapa tips…

Continue reading
TIPS IBU PERLU KUASAI BAGI MENENANGKAN BAYI
in Umum

TIPS TENANGKAN BAYI YANG IBU PERLU KUASAI

Tips tenangkan bayi ini penting untuk ibu muda terutamanya kuasai supaya ibu dapat uruskan anak kecil dengan lebih tenang dan gembira. Tips Tenangkan bayi 1 : Faham ‘Saya menangis kerana lapar‘ Jika bayi anda menangis , cuba berikan dia susu kerana besar kemungkinan dia sedang lapar.Dia tidak akan berhenti menangis dengan serta merta, tapi teruskan penyusuan jika dia mahu, dia akan mula bertenang apabila perutnya terisi. Bayi yang baru dilahirkan akan kerap lapar, jadi tempoh masa penyusuan lebih pendek tetapi kerap. Walaubagaimanapun, jika bayi anda sudah disusukan dan masih menangis, mungkin dia menyatakan keperluan seterusnya. Tips Tenangkan bayi 2 :…

Continue reading
Close