Category

Umum

in Ilmu Keibubapaan, Umum

5 Bahan Kimia ini Perlu Dielakkan dalam Produk Bayi

Semua ibubapa akan teruja buat persediaan untuk sambut si manja. Seboleh mungkin kita nak berikan yang terbaik dalam semua perkara untuk anak-anak. Namun tak semua benda yang kebanyakan orang lain buat kita pun perlu ikut. Contohnya dalam memilih produk untuk bayi, banyak produk-produk terkenal di pasaran sebenarnya tidak perlu dan tidak selamat untuk digunakan pada bayi kita. Bagaimana nak tahu? Mudah sahaja. Sebelum beli pastikan semak kandungan produk tersebut. Pastikan ia tidak mengandungi 5 bahan kimia di bawah ni. Talkum (talc) Talkum ialah serbuk mineral yang ditambah dalam bedak bayi. Ia bertindak sebagai agen pengeringan, tetapi dalam masa yang sama…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Ini Rahsia leader Bisnes Saya dapat kekal lama Berbisnes
3 August 2021
in Umum
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan
14 February 2021
in Agen Tasneem Naturel
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.
8 October 2020
in Ilmu Keibubapaan, Umum

Anak Selalu Nak Berdukung, Normalkah?

Pengalaman ada sulung yang sentiasa nak berdukung sangat mengajar saya menjadi ibu yang sentiasa belajar menguruskan anak. Tak dinafikan timbul rasa cemburu tengok anak orang lain mudah diurus, sedangkan anak sendiri perlu diberi perhatian hampir setiap masa.  Badan lenguh tak payah cakap la, mujur la anak tak chubby sangat. Tambah pula dengan pandangan orang sekeliling macam kita ni manjakan sangat anak. Walhal nanti kita letak anak kat bawah, anak menjerit-jerit diorang juga yang nak komplen macam-macam. Maka bertabah je lah.Hehe Tapi hari ini saya nampak banyak hikmah yang saya dapat dari pengalaman ni. Asbab dapat anak yang ‘susah jaga’, saya…

Continue reading
Related posts
in Umum
7 SEBAB BAYI MENANGIS DAN BAGAIMANA MENENANGKAN MEREKA
8 April 2020
in Tasneem Naturel
Tips Evergreen Atasi Anak Meragam Sebelum Tidur
7 April 2020
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Pakej Newborn Tasneem Naturel, Persediaan Penting Sambut New Baby
13 March 2020
in Ilmu Keibubapaan, Umum

Beg Sekolah Anak Darjah 1

Sekarang ni ibubapa dah mula buat persediaan nak beli barang persekolahan anak-anak kan. Bila nak beli beg, antara persoalannya nak beli beg galas ke beg beroda. Masa anakanda Fateh nak ke darjah 1, saya pun survey juga benda ni. Dari pandangan kita di luar pagar sekolah, nampak beg beroda macam praktikal. Tapi saya kongsikan pandangan guru sekolah rendah mengenai beg beroda. 1. Beg beroda biasanya lebih berat. Jadi anak memang kena tarik sepanjang masa walaupun dia nak naik tangga dan lalu tempat yang kurang rata. Jadi kalau ibubapa tahu lokasi kelas anak, agak membantu untuk buat keputusan jenis beg. Untuk…

Continue reading
Related posts
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan, Review
Kelebihan Pakej Bacalah Anakku
5 December 2017
in Review
5 Kaedah Cepat Membaca yang Terbukti Berkesan
4 December 2017
in Umum

3 Sebab Kenapa Saya Nak Melancong ke Dubai

Melancong memang satu yang menyeronokkan kalau kita minat. Tapi boleh jadi memenatkan bila kita hanya buat sebab ikut-ikutan. Saya pun hanya ada rasa nak melancong bila sedar banyak galakan dari ayat Al Quran untuk melancong. Pasti ada sebab Allah suruh kita berjalan di muka bumiNYA kan. Dan tiadalah Kami mengutus Rasul-Rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang lelaki dari penduduk bandar, yang kami wahyukan kepada mereka. Maka mengapa orang-orang (yang tidak mahu beriman) itu tidak mengembara di muka bumi, supaya memerhatikan bagaimana akibat orang-orang kafir yang terdahulu dari mereka? Dan (ingatlah) sesungguhnya negeri akhirat lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Mudahnya Menulis Blog
12 February 2018
in BIJAK NIAGA
Strategi Pemasaran Bisnes online untuk Wanita
29 January 2018
in Umum
Saya Takda Idea Nak Menulis..
14 September 2017
in Umum

Buku Pelukis Jalanan, Perjalanan Mengejar Impian Tak Masuk Akal

Masa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL ’17) baru-baru ini, suami ada cerita mengenai buku ni. Tapi saya dengar ja la, takda la terlalu teruja nak baca pun. Lepas tu masa pulang cuti hari raya Aidilfitri, adik ipar pula dok promote. Dia dah cerita kebanyakan kandungan buku pertama ; Pelukis Jalanan. Dengar cerita macam menarik, tapi takda lah pergi cari. Sampailah balik kampung minggu lepas, adik ipar bawa balik buku-buku ni ke kampung dan pinjamkan pada saya. Wah..sungguh-sungguh nak ajak baca ni. 😛 Balik dari kampung, saya mula baca buku Pelukis Jalanan. Huih, tak boleh berenti kot. Sehari dah habis…

Continue reading
in Umum

5 Cabaran Makan di Luar Bersama Anak Kecil

Hujung minggu baru-baru ni kami sekeluarga pulang ke kelantan. Sambut ibu dna bapa mertua kembali ke tanah air dari menunaikan ibadah haji. Alhamdulillah mereka berdua dapat lakukan ibadah haji dan umrah dengan sempurna. Cuma pulang dalam keadaan batuk selsema dan demam keletihan. Mereka sampai awal pagi Isnin. Jadi kami pun sempat bersama mereka separuh hari sahaja sebelum bertolak pulang. Hampir waktu asar juga kami meninggalkan kelantan. Dan bila sampai ke utara lepas maghrib, perut pun mula berkeroncong. Terpaksalah berhenti makan malam dulu. Makan di luar bukan rutin keluarga kecil kami. Biasanya ia hanya ketika dalam perjalanan atau kesuntukan masa atas…

Continue reading
in Umum

Saya Takda Idea Nak Menulis..

Saya takda idea nak menulis, boleh saya ‘copypaste’ tulisan puan tak? Setiap kali diajukan soalan ini, saya memilih untuk diam. Kerana jawapannya panjang. Ia melibatkan penjelasan pandangan dan huraian, persoalannya adakah si penanya itu berminat untuk membaca? 😀 Secara zahirnya, semua ilmu itu milik Allah. Jadi apa sahaja ilmu yang tersebar, semua orang berhak mempelajarinya. Tak perlu minta izin pun, milik Allah kan. Dimana-mana sahaja kita temui mutiara ilmu, kutiplah ia. Kalau perlu bayaran pun, bayarlah. Kerana seringkali bayaran itu bukan atas harga ilmu, namun untuk menampung kos-kos untuk menjayakan majlis ilmu tersebut. Namun dalam konteks tulisan, ada adabnya di…

Continue reading
Related posts
in Umum
3 Sebab Kenapa Saya Nak Melancong ke Dubai
13 May 2018
in BIJAK NIAGA
Mudahnya Menulis Blog
12 February 2018
in BIJAK NIAGA
Strategi Pemasaran Bisnes online untuk Wanita
29 January 2018
in Umum

Idea untuk Jamuan Raya Sekolah Anak

Hari ni jamuan hari raya di sekolah anakanda Fateh. Awal-awal lagi cikgu dah bagi surat untuk bawa makanan. Menu makanan pula dah ditentukan ikut kelas anak. Bila ummi tengok menu tahun 1, memang rasa tak semangat. Bukan menu yang ummi gemari untuk hidangkan pada anak-anak. Jadi semalam saja post di Facebook peribadi bertanyakan idea dari rakan-rakan. Mana tahu dapat cadangan yang menarik kan. Dan respon dari ibu-ibu ni memang sungguh memberangsangkan. Alhamdulillah. Oleh kerana kelas Fateh dalam kategori makanan segera, cadangan yang top ialah ayam popcorn, wedges dan sandwich. Ummi dah terliur tengok resepi sandwich. Tapi macam takda sokongan bos ja….

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Umum
5 Nutrisi Penting untuk anak membesar dengan sihat
4 January 2019
in Umum

Momentum Mendidik Anak

Syawal sudah masuk hari ke 10. Walaupun kebanyakan kita sudah kembali bekerja, namun di sana sini masih banyak topik-topik berkaitan raya. Pada saya, raikan setakat mana perlu. Yang ibadahnya hanya hari raya pertama sahaja. Lain-lain ni lebih kepada budaya. Alhamdulilah, syawal kali ini banyak agenda berlaku serentak. Selain rutin perayaan biasa di rumah, adik ipar saya juga melangsungkan perkahwinan bersama pilihan hatinya. Di kesempatan ibubapa saya hadir ke majlis tersebut di kelantan, kami merancang agenda sampingan. Rombongan meminang untuk adik lelaki. Alang-alang datang dari jauh kan. Syukur semuanya berjalan lancar. Namun dalam kemeriahan itu, saya ralat dengan diri sendiri. Terasa dalam…

Continue reading
in Umum

Cara Pengambilan Tablet Genius RR4U

Baru-baru ini saya berjumpa dengan rakan saya yang merupakan seorang guru. Saya terkejut melihat banyak kotak tablet makanan minda di dalam simpanannya. Rupanya ia adalah salah satu usaha pihak sekolahnya membantu pelajar-pelajar yang akan menghadapi peperiksaan awam. Alhamdulillah, satu inisiatif yang baik dari pihak sekolah. Cuma yang mengejutkan saya bila dia maklumkan ini stok untuk seminggu sahaja. Ha..banyaknya! Sedangkan calon peperiksaan di sekolah tu sikit saja. Bila risik-risik tanya rupanya setiap kali pengambilan 6 biji. Sehari 2 kali ambil. Banyak nya! Saya pun tanya harga sebotol, fuh..murah kemain. Oo..barulah lah faham. Strateginya jual murah, tapi kandungan bahan dalam tablet tu…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam
8 January 2019
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Balm Calmtime Mudahkan Ibubapa Urus Anak Meragam
16 May 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
5 Tips Anak Mudah Tidur Malam
11 May 2018
in Umum

Spa Muslimah (MamaCare) di LPPKN

Bagi seorang ibu bila dengar ja spa terus terbayang betapa relax nya nanti. Memang kalau tanya mana-mana ibu pun suka nak bersantai-santai di spa. Tapi hakikatnya sikit sangat wanita yang berpeluang membelai diri di spa. Banyak faktor yang jadi kekangan seperti kewangan, masa, jagaan anak dan sebagainya. Namun yang paling banyak kekangan masa sebenarnya kan. Alhamdulilah baru-baru ni semasa saya buat ujian pap smear di Klinik Nur Sejahtera Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara cawangan Kepala Batas, saya terjumpa spa yang best ni secara tak sengaja. Ini kali pertama saya buat ujian di situ. memang masa mula-mula sampai tu nampak…

Continue reading
Related posts
in Pengalaman hidup
Tips Wanita Istiqamah Baca Al Quran Setiap Hari
12 June 2019
in BIJAK NIAGA, Pengalaman hidup
Guru Pengurusan Kewangan Peribadi
8 May 2019
in Review
Suri Hati Mr Husband, Bacaan Terbaik Wanita Yang Mahu Berhenti Kerja
7 May 2019
in Ilmu Keibubapaan, Umum

Cara install tulisan putus-putus di MC word

Alhamdulillah sekarang ni anakanda Faqihah tengah seronok menulis. Lepas lukis-lukis dia akan datang kat saya tanya ejaan itu ini nak masukkan pada dialog lukisan dia. Satu hari saya dapat idea, saya tuliskan dengan tulisan putus-putus. Boleh jadikan aktiviti menulis untuk dia kan. Nampak dia suka dengan cara tu. Tapi bila banyak-banyak jenuh jugak mak nak tulis satu-satu kan. Lambat. Biasalah mak, semua nak cepat kan. -_- Satu hari masa dok baca-baca mengenai teknik ajar anak menulis, saya terjumpa cara untuk install tulisan putus-putus ni pada microsoft word. Masya Allah, senangnya. Tak terfikir pulak sebelum ni kan. Jadi saya pun terus…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Review
Majalah Inspektor JAWI, Pilihan Belajar Jawi secara Interaktif
9 June 2017
in Review
Liquid Chalk Atasi Masalah Kabur Berhabuk
14 April 2017
Close