Category

Umum

makandikedai
in Umum

5 Cabaran Makan di Luar Bersama Anak Kecil

Hujung minggu baru-baru ni kami sekeluarga pulang ke kelantan. Sambut ibu dna bapa mertua kembali ke tanah air dari menunaikan ibadah haji. Alhamdulillah mereka berdua dapat lakukan ibadah haji dan umrah dengan sempurna. Cuma pulang dalam keadaan batuk selsema dan demam keletihan. Mereka sampai awal pagi Isnin. Jadi kami pun sempat bersama mereka separuh hari sahaja sebelum bertolak pulang. Hampir waktu asar juga kami meninggalkan kelantan. Dan bila sampai ke utara lepas maghrib, perut pun mula berkeroncong. Terpaksalah berhenti makan malam dulu. Makan di luar bukan rutin keluarga kecil kami. Biasanya ia hanya ketika dalam perjalanan atau kesuntukan masa atas…

Continue reading
anaksukabertanya
in Umum

Saya Takda Idea Nak Menulis..

Saya takda idea nak menulis, boleh saya ‘copypaste’ tulisan puan tak? Setiap kali diajukan soalan ini, saya memilih untuk diam. Kerana jawapannya panjang. Ia melibatkan penjelasan pandangan dan huraian, persoalannya adakah si penanya itu berminat untuk membaca? ūüėÄ Secara zahirnya, semua ilmu itu milik Allah. Jadi apa sahaja ilmu yang tersebar, semua orang berhak mempelajarinya. Tak perlu minta izin pun, milik Allah kan. Dimana-mana sahaja kita temui mutiara ilmu, kutiplah ia. Kalau perlu bayaran pun, bayarlah. Kerana seringkali bayaran itu bukan atas harga ilmu, namun untuk menampung kos-kos untuk menjayakan majlis ilmu tersebut. Namun dalam konteks tulisan, ada adabnya di…

Continue reading
resepiayampopcorn
in Umum

Idea untuk Jamuan Raya Sekolah Anak

Hari ni jamuan hari raya di sekolah anakanda Fateh. Awal-awal lagi cikgu dah bagi surat untuk bawa makanan. Menu makanan pula dah ditentukan ikut kelas anak. Bila ummi tengok menu tahun 1, memang rasa tak semangat. Bukan menu yang ummi gemari untuk hidangkan pada anak-anak. Jadi semalam saja post di Facebook peribadi bertanyakan idea dari rakan-rakan.¬†Mana tahu dapat cadangan yang menarik kan. Dan respon dari ibu-ibu ni memang sungguh memberangsangkan. Alhamdulillah. Oleh kerana kelas Fateh dalam kategori makanan segera, cadangan yang top ialah ayam popcorn, wedges dan sandwich. Ummi dah terliur tengok resepi sandwich. Tapi macam takda sokongan bos ja….

Continue reading
in Umum

Momentum Mendidik Anak

Syawal sudah masuk hari ke 10. Walaupun kebanyakan kita sudah kembali bekerja, namun di sana sini masih banyak topik-topik berkaitan raya. Pada saya, raikan setakat mana perlu. Yang ibadahnya hanya hari raya pertama sahaja. Lain-lain ni lebih kepada budaya. Alhamdulilah, syawal kali ini banyak agenda¬†berlaku serentak. Selain rutin perayaan biasa di rumah, adik ipar saya juga melangsungkan perkahwinan bersama pilihan hatinya. Di kesempatan ibubapa saya hadir ke majlis tersebut di kelantan, kami merancang agenda sampingan. Rombongan meminang untuk adik lelaki. Alang-alang datang dari jauh kan. Syukur semuanya berjalan lancar. Namun dalam kemeriahan itu, saya ralat dengan diri sendiri. Terasa dalam…

Continue reading
in Umum

Cara Pengambilan Tablet Genius RR4U

Baru-baru ini saya berjumpa dengan rakan saya yang merupakan seorang guru. Saya terkejut melihat banyak kotak tablet makanan minda di dalam simpanannya. Rupanya ia adalah salah satu usaha pihak sekolahnya membantu pelajar-pelajar yang akan menghadapi peperiksaan awam. Alhamdulillah, satu inisiatif yang baik dari pihak sekolah. Cuma yang mengejutkan saya bila dia maklumkan ini stok untuk seminggu sahaja. Ha..banyaknya! Sedangkan calon peperiksaan di sekolah tu sikit saja. Bila risik-risik tanya rupanya setiap kali pengambilan 6 biji. Sehari 2 kali ambil. Banyak nya! Saya pun tanya harga sebotol, fuh..murah kemain. Oo..barulah lah faham. Strateginya jual murah, tapi kandungan bahan dalam tablet tu…

Continue reading
in Umum

Spa Muslimah (MamaCare) di LPPKN

Bagi seorang ibu bila dengar ja spa terus terbayang betapa relax nya nanti. Memang kalau tanya mana-mana ibu pun suka nak bersantai-santai di spa. Tapi hakikatnya sikit sangat wanita yang berpeluang membelai diri di spa. Banyak faktor yang jadi kekangan seperti kewangan, masa, jagaan anak dan sebagainya. Namun yang paling banyak kekangan masa sebenarnya kan. Alhamdulilah baru-baru ni semasa saya buat ujian pap smear di Klinik Nur Sejahtera Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara cawangan Kepala Batas, saya terjumpa spa yang best ni secara tak sengaja. Ini kali pertama saya buat ujian di situ. memang masa mula-mula sampai tu nampak…

Continue reading
Buat tulisan putus-putus sendiri
in Ilmu Keibubapaan, Umum

Cara install tulisan putus-putus di MC word

Alhamdulillah sekarang ni anakanda Faqihah tengah seronok menulis. Lepas lukis-lukis dia akan datang kat saya tanya ejaan itu ini nak masukkan pada dialog lukisan dia. Satu hari saya dapat idea, saya tuliskan dengan tulisan putus-putus. Boleh jadikan aktiviti menulis untuk dia kan. Nampak dia suka dengan cara tu. Tapi bila banyak-banyak jenuh jugak mak nak tulis satu-satu kan. Lambat. Biasalah mak, semua nak cepat kan. -_- Satu hari masa dok baca-baca mengenai teknik ajar anak menulis, saya terjumpa cara untuk install tulisan putus-putus ni pada microsoft word. Masya Allah, senangnya. Tak terfikir pulak sebelum ni kan. Jadi saya pun terus…

Continue reading
in Umum

Buat Corak adalah Asas Kemahiran Menulis

Kebelakangan ini saya mula melihat kecenderungan anakanda Faqihah untuk menulis. Berbeza sangat dengan satu ketika dulu saya tercari-cari ¬†aktiviti untuk merangsang minatnya menulis seperti dikongsikan di SINI. Sekarang ni pantang dapat kertas ja mula lah dia tulis-tulis huruf. Nanti datang bawakan pada saya suruh baca. ^_^ Bila anak dah tunjukkan kecenderungan untuk menulis, kerja kita menjadi lebih mudah. ¬†Anak memang sudah bersedia untuk belajar. Jadi dengan sedikit bantuan anak sudah dapat menguasai kemahiran menulis, in syaa Allah. Ini adalah antara manfaat memberi anak peluang mendapat manfaat dari kebaikan menconteng. Aktiviti permulaan menulis yang formal dimulakan dengan melukis corak-corak ringkas. Ia…

Continue reading
in Umum

Cabaran Subjek Bahasa Melayu Darjah 1

Sepanjang sebulan persekolah darjah 1, subjek bahasa Melayu adalah yang paling kerap anakanda Fateh cerita perkembangannya. Dari karakter gurunya yang tegas, hinggalah kepada kandungan pembelajaran. Iyalah, setiap hari memang ada waktu untuk bahasa Melayu. Jadi memang banyaklah benda yang nak diceritakan. Teringat satu hari tu, kami sekeluarga tengah makan malam. Tiba-tiba ja dia tanya, abah frasa tu apa? Jeng..kami berdua menyambutnya dengan ketawa. Rasanya belajar bahasa Melayu sampai SPM pun takda la kita ditekankan dengan istilah bahasa ni semua kan. Saya sendiri kenal istilah-istilah nahu bahasa Melayu semasa mengambil Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI). Dalam silibus wajib ada subjek bahasa…

Continue reading
in Aktiviti Anak, Umum

Sepetang di Taman Jubli Emas

Ketenangan adalah apabila kita kembali kepada fitrah. Salah satu ruang untuk mendapat ketenangan adalah dengan kembali kepada alam semula jadi. Alam semulajadi yang masih terpelihara dari pembangunan melampau akan membuahkan ketenangan dan melapangkan fikiran. Bukan kita sahaja yang sukakan suasana yang tenang. Anak-anak kecil yang masih suci amat suka dengan alam semulajadi lantaran fitrah mereka yang suci. Setiap kejadian alam akan diteliti dan muncul satu demi satu persoalan yang akan membina pengetahuan yang luas mengenai alam. Proses pembelajaran begini jauh lebih berkesan berbanding mengadap buku teks di dalam bilik darjah. Setiap kali pulang ke Alor Setar, antara tempat yang menjadi…

Continue reading
Qurratun ayyun
in Umum

Pendidikan Islam Yang Sebenar Untuk Anak

Alhamdulillah petang semalam saya berpeluang menuntut ilmu tafsir Al Quran dengan pendakwah kontemporari, Doktor Danial Zainal Abidin. Saya telah mula berguru secara langsung di dalam kelas ini sejak 10 tahun yang lalu. Kelas ini adalah percuma dan diadakan setiap petang Ahad . Cuma ada ketikanya tertentu saya tidak dapat mengikuti kelasnya secara konsisten seperti ketika¬†tahun pertama kelahiran kedua-dua anak saya. Namun Alhamdulillah walaupun tidak berguru secara khusus dalam bidang tafsir, sedikit sebanyak kehadiran ke kelas ini telah membantu membina kerangka pemikiran mengikut Al Quran dan Sunnah dalam diri saya. Ia adalah asas ilmu yang sangat berharga dalam kehidupan kita bagi…

Continue reading
in Umum

Umur Berapa Nak Hantar Anak ke Tadika?

Beberapa hari lepas saya dapat satu mesej dari pelanggan Kedai Cikgu. Dia meminta pandangan saya ¬†samada perlu hantar anaknya pada usia 3 tahun 3 bulan ke tadika pada seisi Januari 2017 ini. Sebenarnya saya kurang gemar menjawab soalan begini dari jarak jauh, kerana saya tidak tahu situasi keluarga yang bertanya. Tambahan pula saya bukan pakar dalam bidang perkembangan kanak-kanak. Hanya sedang membina kepakaran dalam bidang¬†educational toys. ;-D Tapi semalam saya cuba juga memberi respon kepada soalan tersebut. Saya cuba beri respon kerananya katanya anaknya tidak mahu ke sekolah. Jadi saya cuba memahami bahawa anaknya belum bersedia untuk mengikuti pembelajaran formal….

Continue reading
Close