Featured category

Travel

Welcome-Block-1
Popular category

Inspiration

About blog

About me

in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel

5 Tips Anak Mudah Tidur Malam

Waktu tidur selalu menjadi drama apabila ada anak yang masih mahu bermain dan tidak menunjukkan tanda-tanda sudah mengantuk. Ini seringkali berlaku untuk anak sekitar 2-5 tahun yang belum teratur pola tidurnya. Ada ibubapa yang sanggup menurut sahaja kemahuan anak-anak untuk berjaga malam. Namun hakikatnya ia adalah gaya hidup yang tidak sihat kerana tidur yang cukup pada waktu malam sangat penting untuk membantu tumbesaran anak. Dari pengalaman saya yang pernah alami anak sukar tidur malam, saya catatkan 5 tips ini. Semoga ia dapat membantu ibubapa menguruskan anak dengan lebih teratur. Pastikan anak makan malam awal Makan malam sebaiknya di ambil 4…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Agen dan Stokis Balm Tasneem Naturel
6 October 2020
in Tasneem Naturel
Balm Sleeptime Tasneem Bantu Anak Susah Tidur
14 April 2020
in Agen Tasneem Naturel
Agen Tasneem Naturel Kulai, Johor
12 April 2020
in Ilmu Keibubapaan

3 Teknik Rangsang Anak Suka Bertanya

Hujung minggu baru-baru ini saya berpeluang sekali lagi belajar ilmu keibubapaan bersama Puan Siti Rohana. Kali pertama saya menadah ilmu dengan beliau tahun lepas dalam Seminar A.N.A.K.K.U. Terasa macam cepat sangat masa berlalu, ilmu yang dulu pun masih banyak yang belum amal. Dan pertemuan kali ini telah menyuntik lebih banyak ilmu dan semangat, Alhamdulillah. Satu panduan ringkas yang beliau bagi tapi sangat mengujakan saya ialah bagaimana merangsang anak yang suka bertanya. Kita sedia maklum semua kanak-kanak akan melalui satu fasa suka bertanya. Pelbagai pertanyaan boleh muncul sehingga boleh membuatkan kita sebagai ibubapa hilang punca nak mencari jawapan. Namun ada teknik…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Tasneem Naturel

Pengedar Tasneem Naturel Denai Alam

Assalamualaikum, Kak Asma berasal dari Kelantan kini menetap di Denai Alam, Selangor. Surirumah berbisnes dengan empat cahaya mata comel. Kak Asma dah lama berbisnes dari rumah. Mula terjebak dengan Tasneem Naturel Jun 2017 dan masih setia sehingga sekarang. Rasa seronok dapat bantu sebarkan kelebihan balm Tasneem Naturel kepada ibu-ibu yang memerlukan. Pengalaman sendiri menjaga 4 anak, lebih terurus dan mudah dengan adanya semua balm ini terutamanya balm calmtime. Lebih seronok bila pelanggan mesej ucapan terima kasih kerana memperkenalkan balm Tasneem Naturel kepada mereka. Masa lapang, Kak Asma suka menonton cerita televisyen, biasanya cerita penyiasatan yang menjadi pilihan. Sambil-sambil tu Kak…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Ini Rahsia leader Bisnes Saya dapat kekal lama Berbisnes
3 August 2021
in Umum
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan
14 February 2021
in Agen Tasneem Naturel
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.
8 October 2020
in Tasneem Naturel

Balm Skeenz Rawat Masalah Ruam Bayi Secara Semulajadi

Kulit anak kecil yang gebu memang sensitif terhadap perubahan. Panas sikit ja naik ruam. Berpeluh-peluh lama sangat kulit boleh merah-merah dan melecet. Kena gigit nyamuk berbintat-bintat. Masalah kulit macam ni nampak macam tak serius, tapi sebenarnya mengundang rasa tak selesa pada anak kecil. Tapi sebab belum pandai nak luahkan rasa tak selesa, hanya rengekan yang jadi peneman. Kadangkala kita sebagai ibu bukannya tak kesian, tapi serba salah nak sapu krim komersial yang kita sedia maklum mengandungi pelbagai bahan kimia berbahaya. Bahan kimia seperti paraben, mineral oil,  triclosan dan pewangi sintetik boleh menyebabkan iritasi terutamanya yang mempunyai kulit sensitif. Atas sebab itu Tasneem…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Agen dan Stokis Balm Tasneem Naturel
6 October 2020
in Tasneem Naturel
Balm Sleeptime Tasneem Bantu Anak Susah Tidur
14 April 2020
in Agen Tasneem Naturel
Agen Tasneem Naturel Kulai, Johor
12 April 2020
in BIJAK NIAGA

Seronokkah Bekerja Dari Rumah?

Bila sembang pasal pendapatan tambahan, selalu orang cakap “Buat bisnes online la senang”. Dulu saya pun percaya dengan cakap-cakap tu, tapi bila dah terjun sendiri ke dunia bisnes, nak sebut ayat tu pun rasa dah tersekat di kerongkong. Tak la semudah bercakap kan. Cuma pada pandangan saya mulakan bisnes online ni lebih mudah dari bisnes tradisional sepenuhnya. Yang memerlukan kepada tempat untuk berniaga dan modal yang lebih besar. Bisnes online ada pilihan sistem dropship yang sangat menguntungkan sesiapa sahaja yang rebut peluang ini sebaiknya. Pengalaman 3 tahun dengan bisnes online, ia sangat menuntut masa kita di alam maya. Oleh kerana…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cara Hilangkan Kembung Perut Bayi secara Selamat dan Mudah
25 February 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019
in Tasneem Naturel
Pengedar Tasneem Naturel Kudat, Sabah
17 May 2018
in Aktiviti Anak

Apa itu Doodle Art?

Penat perjalanan semalam masih terasa, namun ia bukan alasan nak bersenang lenang. Banyak yang perlu dibereskan bila seharian berada di luar semalam. Namun penat bukan alasan untuk mensia-siakan peluang yang ada depan mata kan. Saya rasa sangat bersyukur dapat bertemu dengan Puan Nor Abdullah semalam. Macam mimpi pun ada. Selama ni jumpa kat alam maya ja, memang tak sangka dapat bertemu muka kerana beliau menetap di Aran Saudi selepas berkahwin. Alhamdulillah kebetulan dia balik berjumpa keluarga, ada juga peluang anak-anak saya berguru dengan beliau. Melukis memang hobi anak-anak. Dan mungkin juga bakat. Namun ia jauh sama sekali dengan kemahiran yang…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Review
3 kelebihan Blackboard Sticker
11 April 2017
in Aktiviti Anak
Pengalaman Pertama Sertai Pertandingan Mewarna
30 January 2017
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Tak Perlu Bela di Rumah Walaupun Anak Suka Kucing

Petang tadi kami berehat di perkarangan masjid sementara menanti anakanda Fateh solat. Faqihah memang suka dengan persekitaran begini kerana dia sukakan alam semulajadi. Selain membelek pokok-pokok diperkarangan masjid, memberi makan kucing juga sudah menjadi rutin mereka berdua. Walaupun Faqihah sukakan haiwan, saya cuma melatihnya untuk suka haiwan sekadarnya. Jika tujuan kita sukakan haiwan untuk merebut pahala berbuat baik kepada haiwan, tiada keperluan untuk kita memelihara haiwan tersebut di rumah. Cukuplah sekadar menjadikan rutin memberi makan haiwan setiap hari atau bila berkesempatan. Saya melihat budaya memelihara haiwan kesayangan sehingga mengeluarkan kos yang banyak sebagai satu hobi yang tidak bermanfaat. Dalam keadaan…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam
8 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Pengalaman hidup

Bagaimana Saya Sedar Ketagihan Gula

Alhamdulilah hari ini sudah kembali ke rutin asal walaupun anak belum mula bersekolah. Masih ramai yang sedang menikmati cuti hujung minggu yang panjang sempena sambutan Tahun Baru Cina. Bila cuti macam biasalah lah, sinonim dengan aktiviti kenduri dan makan-makan di sana sini. Semasa kenduri di rumah ibu saudara baru-baru ini, saya semakin sedar kawalan keinginan terhadap makanan manis semakin bertambah baik. Sebenarnya sebelum ini saya tidak sedar saya sebenarnya mengalami ketagihan gula. Ini kerana alasan tipikal saya jarang ambil minuman manis. Kebanyakan masa saya akan minum air masak kecuali sesekali melepas rindu kepada minuman kegemaran ketika makan di luar. Saya…

Continue reading
Related posts
in Pengalaman hidup
Tips Wanita Istiqamah Baca Al Quran Setiap Hari
12 June 2019
in Review
Suri Hati Mr Husband, Bacaan Terbaik Wanita Yang Mahu Berhenti Kerja
7 May 2019
in BIJAK NIAGA, Pengalaman hidup
3 Tips Pengurusan Masa yang Berkesan
18 October 2018
in BIJAK NIAGA

Mudahnya Menulis Blog

Menulis adalah impian saya sejak di zaman kampus. Beberapa percubaan untuk menyertai kelas bimbingan menulis hanya terus memberi kan ilmu, namun tidak membuahkan tindakan. Namun jauh di sudut hati, saya yakin dapat menulis seperti penulis yang sudah terkenal. Ia terus tersimpan kemas sebagai sebuah impian yang membuak-buak. Setelah menceburi dunia bisnes dengan serius, saya mula menyedari penulisan adalah satu cara advertorial yang berkesan. Jadi pada awal tahun 2016, saya mula menulis di laman blog ini. Penulisan awal saya memang sepenuhnya menjurus kepada tujuan untuk menjual. Saya mencipta tekanan pada diri sendiri untuk kelihatan pakar dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Tujuannya…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
5 Tips Sentiasa Bersemangat dalam Bisnes
23 December 2019
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Agen Tasneem Naturel
Tips Penting untuk Wanita Berjaya dalam Bisnes Online
21 September 2019
in Review

Ujian Diagnostik Jawi Dah Hampir?

Pulang dari sekolah Fateh unjukkan surat dari pihak sekolah. “Ummi, minggu depan ada ujian Jawi” Ooo..patutlah. Apa yang patutnya? Patutlah wasap masuk berdesup tanya buku Ibu Ajarku Jawi, rupanya Ujian Diagnostik Jawi dah hampir. Begitulah setiap kali ujian diagnostik jawi sepanjang tahun lepas. Wasap saya akan dihujani dengan mesej ibubapa yang sangat perlukan buku ini segera. Kalau boleh petang tu juga nak minta saya hantarkan. Masalahnya saya ni di Pulau Pinang, dan yang nak membelinya pulak dekat Selangor. Macam mana la den nak nolong :-P. Tolong dengar luahan ja lah. Ok sebelum ibu risau-risau, jom kita tengok sebenarnya apa tujuan…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Review
Kelebihan Pakej Bacalah Anakku
5 December 2017
in Review
5 Kaedah Cepat Membaca yang Terbukti Berkesan
4 December 2017
in Review
Majalah Inspektor JAWI, Pilihan Belajar Jawi secara Interaktif
9 June 2017
in BIJAK NIAGA

Strategi Pemasaran Bisnes online untuk Wanita

Alhamdulillah bermula pagi Isnin yang tenang. Sambil anak dan suami bersiap ke tempat kerja, saya selesaikan urusan rumah tangga. Bila semua dah keluar, saya pun mulakan tugas di pejabat kecil ini. Ia impian saya sejak sekian lama. Dan Alhamdulillah hari ini satu demi satu Allah makbulkan impian saya bekerja dari rumah di samping menguruskan anak-anak. Ia bukan sesuatu yang mudah, namun langsung tidak mustahil untuk dicapai. Bagi ibu-ibu yang sedang mencari peluang berbisnes online, saya kongsikan beberapa strategi pemasaran yang boleh dilakukan dari rumah. Strategi yang nak saya kongsikan ini lebih kepada pilihan channel pemasaran yang mudah untuk di teroka….

Continue reading
Related posts
in Umum
3 Sebab Kenapa Saya Nak Melancong ke Dubai
13 May 2018
in BIJAK NIAGA
Mudahnya Menulis Blog
12 February 2018
in Umum
Saya Takda Idea Nak Menulis..
14 September 2017
in Pengalaman hidup

Seharian di Cameron Highlands

Kami sudah lama merancang untuk ke Cameron Highlands hujung minggu lepas. Suami pun awal-awal lagi dah mohon cuti. Tapi bila cuaca sejuk melanda seluruh negara baru-baru ini, saya jadi goyah juga la nak teruskan perancangan ini. Dekat rumah pun berbaju sejuk sentiasa, inikan pula nak ke tempat yang memang dah sejuk. -_- Alhamdulillah awal minggu lepas cuaca dah kurang sejuk. Jadi kami pun buat keputusan untuk teruskan percutian ini. Perancangannya kami akan bertolak awal pagi sabtu, jadi sebelah petang masih ada masa untuk lawatan. Sekali hari rabu Fateh pulang bersama surat makluman perlu ke sekolah hari Sabtu. Program melibatkan kehadiran…

Continue reading