in Aktiviti Anak, Review

Seronoknya Main Olok-olok

Semalam suami saya mengisi masa cutinya bersama anak-anak di rumah. Tinggal di “Pulau Pelancongan” menjadikan kami perlu merancang aktiviti luar pada waktu yang tidak ramai pengunjung dari luar. Pada waktu puncak seperti cuti hujung minggu yang panjang, lebih baik keluar terus dari pulau mutiara ni atau tinggal di rumah sahaja. Perjalanan yang dekat boleh mengambil masa berjam-jam hanya kerana menyertai ‘pesta’ kenderaan di jalan raya. Jadi bila anak-anak tanya apa aktiviti nak buat, saya pun teringat gambar-gambar yang saya download dari facebook ibu-ibu hebat yang lain. Bila suami tengok, dia nak buat idea lain. Tak kisah la, sebab dia yang…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Umum

Fateh Losing His First Baby Tooth

Alhamdulillah. Satu pengalaman baru untuk anakanda Fateh dan ummi juga ^_^ Gigi susu bahagian depan tu dah mula bergoyang sejak sebulan lepas. Saya tengok takda gigi kekal tumbuh lagi jadi biarkan ja lah. Dia pun nampak masih selesa makan takda masalah pun makan ayam goreng semua tu. Kesimpulan saya gigi tu belum bermasalah la kan. Kebetulan pula¬†Fateh banyak isi masa cuti dengan sepupunya Fauzan dan bercuti di kampung baru-baru ni. Saya pun tak ingat sangat pasal gigi nya tu. Sampai la semalam masa saya memandu dia asyik tanya bila nak pergi cabut gigi. Agaknya dia rasa makin tak selesa kot….

Continue reading
in Umum

Pesan Abah : Jawab Soalan Anak Dengan Jujur

Alhamdulillah, pagi sabtu yang cerah. Dan hati ini bertambah girang kerana pagi-pagi lagi abah dah telefon. Sempat la sembang-sembang sambil dengar pesanan berharga abah dalam mendidik anak. Semalam abah hantar sepupu Fateh, anakanda Fauzan ke rumah kami. Katanya sepanjang perjalanan macam-macam soalan datang dari cucu sulungnya tu. Dari soalan logik sampailah ke soalan imaginasi kanak-kanak. Dan kelebihan abah saya dia mampu menjawab semua soalan kanak-kanak samada dengan fakta yang betul mahupun fakta merapu sebagai hiburan ūüėõ Rupanya hari ni baru saya tahu, ‘kerjaya’ menjawab soalan kanak-kanak ni bukan bermula dengan kami adik beradik. Tapi ia bermula sejak abah muda remaja…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan

4 Tips elak anak cepat lupa semasa belajar membaca

Cuti sekolah akhir tahun 2016 sudah semakin hampir ke penghujungnya. Bagaimana dengan cuti ibu bersama anak-anak? Semoga ia menjadi percutian yang dapat memenuhi bank emosi kita buat meneruskan perjuangan hidup ini, in syaa Allah. Selain mengisi masa dengan bercuti, ramai juga ibubapa yang mengambil peluang untuk mengukuhkan pengusaan anak-anak dalam bidang ilmu tertentu terutamanya kemahiran membaca. Kemahiran membaca adalah kunci untuk anak memahami bidang ilmu lain dengan lebih luas. Tambahan pula sistem pembelajaran kita di Malaysia ini meletakkan keutamaan kepada kemahiran membaca dalam melakukan ‘streaming’ kepada pelajar darjah 1. Jadi mengusai kemahiran membaca sebelum ke sekolah rendah sudah menjadi keperluan…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Review
Ujian Diagnostik Jawi Dah Hampir?
6 February 2018
in Ilmu Keibubapaan, Review
Kelebihan Pakej Bacalah Anakku
5 December 2017
in Ilmu Keibubapaan

3 Punca Tempat Khatan Lambat Sembuh

Yea..anakanda Fateh dah sunat :-D. Selesai satu perkara penting dalam kamus hidup anak teruna kan. Alhamdulillah. Sebenarnya ummi takda perancangan yang serius pun untuk khatankan anakanda Fateh pada usia 6 tahun ni. Tapi sebab dia dengan penuh keyakinan diri¬†nak sunat awal, kami ikut ja la. Dah berkali-kali dia minta dikhatankan sejak cuti sekolah bulan Jun tempohari. Kebetulan suami nak cutikan kami kat rumah mertua di kelantan lebih seminggu, saya pun fikir alang-alang duduk saja baiklah khatankan saja anakanda Fateh. Umminya memang relax ja la memang tak tau sangat pun pasal jagaan orang bersunat ni. Bila anak sendiri bersunat barulah ada…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah
14 October 2019
in Umum
Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!
10 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu
9 January 2019
in Umum

Anak Tak Kenal Huruf

Dulu-dulu saya pun dengar ‘cakap-cakap’ orang. Orang kata budak-budak memang boleh menyanyi ABC tapi tak kenal pun huruf tu betul-betul. ¬†Dan saya perhatikan anak saya sendiri pun memang belum 2 tahun dah boleh menyanyi ABC sampai habis, tapi bila tanya huruf tak tahu pun. Tapi sebenarnya proses ini normal untuk kanak-kanak. Memanglah sebelum anak tu dapat mengecam huruf, dia kena tau dulu sebutan huruf tu macam mana. Ia adalah satu proses pembelajaran. Anak pernah dengar nama huruf, tahu sebut nama huruf dan seterusnya barulah dapat mengecam bentuk huruf dan mula belajar membaca. Jadi kita jangan menafikan proses itu terhadap anak…

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan

Saya Cepat Marah bila Ajar Anak Sendiri

“Saya Cepat Marah bila Ajar Anak Sendiri” Kenapa ya? Sedangkan itu anak kita sendiri, kita yang mengandungkan dia, menyusukan dia, mengasuh dan mendidiknya setiap hari tetapi bila nak mengajar anak kita cepat melenting. Nampak macam tak selari dengan kata-kata cendiakawan yang masyhur Ibu adalah sekolah pertama anak-anak Sepatutnya dari sini kita faham bahawa ibu memang layak menjadi guru untuk anak-anak. Memang Allah telah isytiharkan kita adalah guru yang mula-mula sekali anak akan mendidik anak-anak kita. Tetapi adakah kita benar-benar dapat merealisasikan maksud kata-kata ini. Ya, kita mampu merealisasikannya jika kita bersedia untuk memikul amanah itu dengan baik in syaa Allah….

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan

Cerita Syurga Kami

Fitrah kita sebagai manusia semua benda kita nak kan. Tambah-tambah kalau benda yang kita minat, selagi tak dapat selagi itulah kita teringat-ingat. Samalah seperti anak kecil, setiap hari ada saja permintaan dari mereka. Dan pastinya tidak semua permintaan anak-anak itu kita mampu penuhi kan. Allahamdulillah, Maha Suci Allah yang Maha Bijaksana menciptakan kehidupan akhirat kepada kita. Disana akan dilunaskan segala apa yang telah dijanjikan Allah buat hamba-hambanya. Dan Allah menciptakan syurga untuk hambanya yang sabar menghadapi segala ujian dunia. Nikmat syurga yang tidak dapat digambar dengan mata, tidak terbayang oleh akal kita itu adalah ganjaran besar buat hamba-hambanya yang benar-benar…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan

Menadah Ilmu di Seminar A.N.A.K.KU

Alhamdulillah, pagi Isnin yang cerah di Pulau Pinang yang Indah. Minggu baru dengan semangat yang baru. Semoga semua perancangan kita pada minggu ini berjalan dengan lancar. Ameen. Kita perlu jelas dengan apa yang kita nak anak jadi Itu pembuka minda yang saya dapat dalam bengkel Early Edukids anjuran Thinker Space semalam. Saya sudah lama mengikuti tulisan Founder Thinker space, iaitu Dr Siti Rohana melalui Facebook Fauzan N Siti. Alhamdulillah semalam Allah beri peluang saya menadah ilmu secara langsung dengan wanita yang hebat ini. Dr Siti Rohana menekankan kepentingan pembelajaran awal kanak-kanak. Ia adalah asas yang dimasukkan ke dalam diri anak-anak,…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan

5 Tips Memuji Pencapaian Anak

Memuji anak adalah satu elemen yang sangat dititikberatkan dalam ilmu keibubapaan. Ia menjadi faktor pendorong yang kuat dalam pembentukan peribadi anak yang positif. Anak yang sering dipuji dengan betul akan mempunyai¬†keyakinan diri¬†yang lebih tinggi untuk menghadapi pelbagai cabaran hidup. Namun adalah penting untuk ibubapa memahami teknik pujian yang betul supaya ia memberi impak yang positif kepada anak. Teknik pujian yang salah boleh menyebabkan anak melakukan sesuatu kerana mendambakan pujian. Ini pasti akan menjejaskan pembentukan peribadi anak dan menjadikan ibubapa kecewa dengan kesilapan ini kelak. Baru-baru ini saya membaca buku 10 Basic Principles of Good Parenting, tulisan Laurence Steinberg . Buku…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam
8 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Umum

Dari bisnes online ke ‘alam nyata’

Semalam adalah hari saya berbisnes di ‘alam nyata’. Alhamdulillah selepas kali ke tiga membuat aktiviti pemasaran dan jualan di tadika, saya semakin yakin malah seronok dengan aktiviti ini. Sesuai dengan karakter saya yang suka bertemu dengan orang lain menjadikan aktiviti bisnes di luar lebih dekat dengan jiwa saya. Mengimbau kenangan 2 tahun lalu ketika hendak memulakan bisnes educational toys ini. Saya memang berminat untuk menjadi pembekal produk kepada tadika dan taska. Saya cuba bermula namun tidak nampak bagaimana saya dapat maju ke depan. Dan dalam pencarian itu Allah pertemukan dengan mentor dalam bisnes online. Alhamdulillah banyak ilmu bisnes online yang…

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan

Apakah Kaedah Membaca Fonik?

Dulu-dulu kebanyakan kita belajar membaca dengan mengeja. Walaupun agak lambat akhirnya kita tetap boleh membaca, Alhamdulillah. Namun dalam kepesatan perkembangan ilmu, pelbagai kaedah membaca yang lebih praktikal telah muncul. Dan keadah-kaedah terkini ini apabila di ajar dengan teknik yang betul dapat membantu kanak-kanak membaca lebih cepat. Baguskan. Lebih cepat boleh membaca bermakna anak lebih cepat mendapat kunci meneroka ilmu dalam bidang yang lebih luas, in syaa Allah. Salah satu kaedah yang semakin berkembang pesat penggunaannya di Malaysia ialah kaedah fonik. Fonik bermaksud bunyi. Kaedah fonik ialah kaedah di mana pelajar hanya menggabungkan bunyi semasa belajar membaca, tanpa menyebut nama huruf….

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Review
Ujian Diagnostik Jawi Dah Hampir?
6 February 2018
in Ilmu Keibubapaan, Review
Kelebihan Pakej Bacalah Anakku
5 December 2017
Close