Tag

Aktiviti anak

in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis

Menulis adalah kemahiran penting bila anak memasuki alam persekolahan. Namun tak semua anak dapat menulis dengan baik walaupun sudah ke sekolah rendah. Kemampuan menulis sangat berkait rapat dengan perkembangan otot tangan, kerana anak perlu menggunakan kemahiran motor halus dan kasar semasa menulis. Kebanyakan kanak-kanak hari ini kurang aktif menggunakan jari ketika bermain kerana banyak bermain menggunakan gajet. Kerana itu ibubapa perlu kerap membuat aktiviti ataupun senaman yang merangsang perkembangan motor anak-anak sekaligus memudahkan untuk ajar anak menulis kelak. Saya kongsikan beberapa aktiviti mudah dah sesuai dijalankan di rumah semasa bercuti. Main botol air jenis semburan atau picit Anak kecil memang…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
5 Tips Mudah Latih Anak Belajar Puasa
6 May 2019
in Aktiviti Anak
Anak Suka Kira Duit Raya
25 June 2018
in Aktiviti Anak

Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang

Bila ada anak sedang membesar pasti akan tercari-cari tempat nak bawa anak bersiar-siar hujung minggu kan. Tambahan pula jika tinggal di rumah apartment, lagi lah rasa kesian kalau tak bawa anak keluar menghirup udara yang segar. Kalau di Penang, salah satu tempat kegemaran kami ialah Taman Metropolitan Relau ni. Kawasannya luas dan banyak aktiviti seisi keluarga yang boleh dibuat di sini. Suasana hijau dan udara yang segar ini sentiasa dirindui oleh penduduk di bandar macam kami ni. Taman ini terletak di dalam kawasan perumahan di Relau, Bayan Lepas. Boleh google lokasi taman ni di SINI. Untuk kanak-kanak ada kemudahan kolam…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Anak Suka Kira Duit Raya
25 June 2018
in Ilmu Keibubapaan
Tips bawa anak main di playground tanpa mengamuk
3 August 2017
in Aktiviti Anak

Anak Suka Kira Duit Raya

Alhamdulillah sudah syawal ke 11 hari ni, dan anak-anak pun sudah mula bersekolah. Semua kembali ke rutin harian meneruskan tanggungjawab masing-masing di muka bumiNYA. Walaupun letih bermusafir dari utara ke pantai timur, namun seronok dapat bertemu semua ahli keluarga. Dan aidilfitri kali ini juga anakanda Faqihah sudah semakin faham aktiviti berhari raya. Memang jelas sungguh jiwa ‘tokey’ dalam dirinya. Kalau abangnya tak pernah kisah pun dengan sampul duit raya, lain sekali adiknya. Setiap kali balik dari beraya dia akan susun semua hasil kutipannya cantik-cantik. Tak kira pun, susun ja.Haha. Tapi memang perasan la sejak kecil Faqihah memang suka duit. Suka…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
Tips bawa anak main di playground tanpa mengamuk
3 August 2017
in Ilmu Keibubapaan

Tips bawa anak main di playground tanpa mengamuk

Petang semalam saya temankan anak turun main kat padang permainan. Rutin harian kalau hari tak hujan. Anak dah besar-besar ni dah main sendiri, tapi mak kena turun jugak la atas faktor keselamatan. Jadi nak isi masa tu selalunya saya briskwalk keliling taman permainan tu. Kadang-kadang berbual dengar cerita-cerita mahal warga emas. Boleh ambil pengajaran buat panduan kita yang  masih jauh perjalanan hidup. Kalau umur panjang la kan. Selain tu kat padang permainan ni selalu boleh tengok ‘drama’. Drama anak nak singgah main tapi mak nak balik rumah. Drama anak dah main tapi tak puas-puas. Lepas tu mak angkat jugak anak,…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

5 Aktiviti Mudah Semasa Anak Menunggu Selain Bermain Gajet

Bagi ibubapa yang mempunyai anak sedang membesar, aktiviti menunggu lama akan mengundang kerisauan. Tempat-tempat seperti hospital, klinik dan urusan kaunter biasanya perlu mengambil masa yang lama menunggu sebelum berurusan. Dan fitrah anak kecil yang cepat bosan itu menyebabkan aktiviti menunggu seringkali bertukar menjadi caca-merba. Selain itu mereka juga sangat suka bereksplorasi di tempat baru. Mereka sangat bertenaga untuk melakukan pelbagai aktiviti di saat ini. Ini semua jika tidak diuruskan dengan baik akan membawa tekanan kepada ibubapa seterusnya anak kecil yang tak berdosa ini dimarahi dan dipaksa duduk diam. Dan seringkali juga ia akan berakhir dengn ibubapa memberikan gajet kepada anak…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Aktiviti Anak

Kentang Senyum Faqihah

Yea..Akhirnya kami berjaya buat kentang senyum yang viral itu. Asyik tengok orang lain update ja kan, teringin juga nak mencuba. Tambahan pula semalam hari cuti sempena Sambutan Wesak. Alhamdulillah ada masa untuk beraktiviti bersama anak-anak tersayang. Kentang senyum ni agak simple caranya, jadi sesuai sangat lah untuk dijadikan aktiviti bersama anak-anak. Rasanya pun sesuai dengan tekak mereka, jadi siap masak tu in syaa Allah anak-anak akan makan dengan teruja sampai terlupa nak makan nasi. Boleh la, karbohidrat jugak tu. Ok jom semak cara-cara nak buat ya. Mula-mula sediakan bahan yang diperlukan. Saya rujuk di SINI semasa nak sediakan bahan. Tapi…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Aktiviti Anak
Anak Suka Kira Duit Raya
25 June 2018
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Jurnal Ramadan Kembali!

Dalam sebulan lagi, umat Islam seluruh dunia akan sampai ke Madrasah Ramadan. Ramadan adalah bulan penuh barakah yang Allah kurniakan kebaikan yang banyak di dalamnya. Setiap tahun ia dinanti oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia. Beruntunglah sesiapa yang sukakan bulan Ramadan kerana Rasulullah S.A.W telah bersabda Barang siapa yang gembira dengan datangnya RAMADAN, Allah akan haramkan jasadnya atas api neraka. (Hadis Riwayat An-Nasa’i) Masya Allah, beruntung sangat kan. Hanya dengan gembira dengan kedatangannya pun sudah Allah janjikan kita dengan keselamatan di negara yang kekal abadi. Apatah lagi bila kita merebut segala peluang ibadah di dalamnya. Memang Allah yang Maha…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
5 Tips Mudah Latih Anak Belajar Puasa
6 May 2019
in Aktiviti Anak, Review

Pernah Tak Anak Cari Mainan Ketika Bercuti?

Kurang seminggu lagi sekolah dah nak bercuti pertengahan penggal pertama. Alhamdulillah, ia ruang untuk anak-anak dan guru melepaskan lelah dari rutin harian persekolahan. Jangankan kita yang kerja ni ja nak rehat, anak-anak yang bersekolah juga lelah dengan pelbagai bebanan setiap hari. Jadi cuti sekolah memang sangat dinanti-nanti oleh semua. Tambahan pula waktu cuti ni lah banyak kenduri-kendara dan aktiviti kekeluargaan. Itulah peluang kita nak balik bercuti di kampung halaman kan. Balik kampung memang meletihkan, namun ia juga menjadi satu daripada aktiviti yang dapat memenuhkan kembali bank emosi kita dan anak-anak, in syaa Allah. Biasanya bila pulang ke kampung, kita sudah ada…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Melatih Anak Menulis Nama Sendiri

Februari sudah semakin hampir ke penghujungnya. bermakna sudah hampir 2 bulan juga saya homeschool anakanda Faqihah sepenuhnya. Alhamdulillah setakat ini masih belum ada tanda-tanda dia mahu ke sekolah. Pengalaman dia menolak ke sekolah selepas didaftarkan ke sebuah montessori tahun lepas menjadikan saya serik nak hantar dia ke sekolah. Ya lah, yuran pun mahal sekarang kan. Dah daftar hari-hari minta tak nak pergi sekolah pulak. Adoi.. Tapi Alhamdulillah saya nampak dia selesa berada di rumah. Saya tidaklah sediakan aktiviti yang menarik pun untuknya. Tapi dia sendiri pandai mewujudkan aktiviti yang dia nak buat. Jadi saya hanya selit-selitkan aktiviti pembelajaran sahaja semasa…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Aktiviti Anak
Anak Suka Kira Duit Raya
25 June 2018
in Ilmu Keibubapaan

Persediaan Hadapi Ujian Diagnostik Darjah 1

Dunia persekolahan hari ini jauh berbeza dari apa yang kita lalui satu ketika dulu. 20 tahun lalu, pelajar darjah satu hanya kenal kertas soalan peperiksaan selepas separuh tahun berada di sekolah. Itupun mungkin ramai yang tak sedar pun dia sedang duduki peperiksaan. Maklumlah kehidupan seharian kanak-kanak ketika itu terlalu banyak aktiviti luar yang menyeronokkan. Persekolahan hanya sebahagian dari rutin kehidupan, bukan bebanan. Ia jauh berbeza dengan kehidupan anak-anak kita hari ini. Beban persekolahan bukan bermula ketika darjah satu, tetapi sejak menjejak kaki ke tadika lagi. Memang bagus beri peluang anak meneroka ilmu seluasnya, namun perlulah menggunakan pendekatan yang sesuai. Jika…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan

Aktiviti Sebelum Mengajar Membaca

Pantasnya masa berlalu. Hari ini sudah cukup 2 minggu anakanda Fateh ikuti pembelajaran formal darjah 1. Dalam masa yang singkat ini, banyak perubahan-perubahan yang saya sebagai ibu juga perlu beradaptasi. Rutin persekolahan anak-anak hari ini makin mencabar. Dan kita sebagai ibu juga lebih bersedia untuk memberi sokongan mental dan fizikal kepada anak-anak. Dalam pada itu, saya sedang berusaha untuk berdisiplin mengajar Faqihah membaca. Sebenarnya saya sudah pernah bermula tahun lepas, tapi saya berhenti apabila hantar dia ke tadika. Sengaja berenti untuk kurangkan beban akademik kepadanya. Tapi rupanya ia semakin sukar apabila hendak bermula semula. Nanti in syaa Allah saya kongsikan…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan

Buku WOW Pilihan Ibubapa Sibuk

Sebagai ibubapa muda memang banyak misi yang hendak dicapai dalam hidup. Ini menjadikan setiap detik dalam kehidupan kita amat berharga. Apa sahaja pilihan yang lebih efektif, kita akan cuba untuk ambil peluang tersebut. Kerana kita tahu setiap pilihan itu akan membantu kita mencapai misi kita dengan lebih mudah. Begitu juga dalam misi membentuk anak-anak menjadi insan cemerlang. Walaupun setiap hari anak sudah dihantar ke sekolah yang bagus, ia tidak boleh menidakkan peranan kita dalam mendidik anak-anak. Bagaimana sibuk sekalipun, kita perlu berusaha untuk memperuntukkan masa berkualiti setiap hari bersama anak. Biarpun singkat, besar impaknya kepada anak in syaa Allah. Dalam…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
Close