Kelebihan Pakej Bacalah Anakku

BacalahAnakku

Bila nak mula ajar anak membaca kita pun sedar ada banyak pilihan pakej belajar membaca di pasaran. Sekali tengok macam semuanya best. Semua nampak berkesan. Betul tak? Dan memang pun semua kaedah tu berkesan untuk bantu anak belajar membaca. Sebab tu ia ada di pasaran kan. Yang penting  apa pun pakej yang kita pilih, kita […]

5 Kaedah Cepat Membaca yang Terbukti Berkesan

Ibu ajar anak membaca

Waktu hujung tahun ni ramai ibubapa mula mencari bahan-bahan untuk bantu anak cepat membaca. Untuk anak yang menginjak usia tadika, ibubapa cuba untuk buat persediaan awal. Dan bagi yang nak melangkah ke darjah 1, lagi lah penting untuk ibubapa lengkapkan anak-anak dengan kemahiran membaca. Bukan kita nak beri tekanan pada anak, tapi nak usahakan supaya […]

Persediaan Hadapi Ujian Diagnostik Darjah 1

Dunia persekolahan hari ini jauh berbeza dari apa yang kita lalui satu ketika dulu. 20 tahun lalu, pelajar darjah satu hanya kenal kertas soalan peperiksaan selepas separuh tahun berada di sekolah. Itupun mungkin ramai yang tak sedar pun dia sedang duduki peperiksaan. Maklumlah kehidupan seharian kanak-kanak ketika itu terlalu banyak aktiviti luar yang menyeronokkan. Persekolahan […]

Aktiviti Sebelum Mengajar Membaca

Pantasnya masa berlalu. Hari ini sudah cukup 2 minggu anakanda Fateh ikuti pembelajaran formal darjah 1. Dalam masa yang singkat ini, banyak perubahan-perubahan yang saya sebagai ibu juga perlu beradaptasi. Rutin persekolahan anak-anak hari ini makin mencabar. Dan kita sebagai ibu juga lebih bersedia untuk memberi sokongan mental dan fizikal kepada anak-anak. Dalam pada itu, […]

Apa itu Ujian Saringan LINUS Tahun 1?

Sistem persekolahan hari ini penuh dengan pelbagai program. Program-program ini sebenarnya sama sahaja seperti aktiviti pembelajaran sebelum ini. Cuma ia disusun dengan lebih teratur bagi mencapai matlamat tertentu. Kadangkala maklumat program yang terlalu banyak ini menjadikan ibubapa keliru dengan aktiviti pembelajaran anak di sekolah. Alhamdulillah ketika mendaftar anakanda Fateh ke darjah 1, saya berpeluang mendengar […]

Buku WOW Pilihan Ibubapa Sibuk

Aktiviti Bina suku kata

Sebagai ibubapa muda memang banyak misi yang hendak dicapai dalam hidup. Ini menjadikan setiap detik dalam kehidupan kita amat berharga. Apa sahaja pilihan yang lebih efektif, kita akan cuba untuk ambil peluang tersebut. Kerana kita tahu setiap pilihan itu akan membantu kita mencapai misi kita dengan lebih mudah. Begitu juga dalam misi membentuk anak-anak menjadi […]

Teknik Membaca Gabung Bunyi Huruf

Kaedah Gabung Bunyi (Phonic Blending)

“Tak faham macam mana nak ajar budak-budak sekarang membaca” Ini antara rungutan yang timbul apabila berbincang mengenai perkembangan anak-anak prasekolah. Kebanyakan tadika hari ini menggunakan Kaedah Fonik¬†untuk mengajar anak membaca. Ibubapa yang kebanyakannya dari generasi X dan generasi Y belajar membaca dengan kaedah mengeja. Jadi berlaku percanggahan dalam proses ibubapa membantu anak-anak belajar membaca di […]

Boleh ke saya ajar anak membaca?

Bahang 2017 makin terasa. Di sana sini ibubapa mula sibuk dengan persiapan dan pendaftaran persekolahan anak-anak. Ada yang hadir kelas percubaan tadika, ada yang anak mula duduki ujian saringan darjah satu dan ada ibu yang dah mula bimbang anaknya akan hadapi peperiksaan awam tahun ini. ^_^ Di mana pun kita itulah warna warni dalam membesarkan […]

4 Tips elak anak cepat lupa semasa belajar membaca

Cuti sekolah akhir tahun 2016 sudah semakin hampir ke penghujungnya. Bagaimana dengan cuti ibu bersama anak-anak? Semoga ia menjadi percutian yang dapat memenuhi bank emosi kita buat meneruskan perjuangan hidup ini, in syaa Allah. Selain mengisi masa dengan bercuti, ramai juga ibubapa yang mengambil peluang untuk mengukuhkan pengusaan anak-anak dalam bidang ilmu tertentu terutamanya kemahiran […]

Apakah Kaedah Membaca Fonik?

Mengajar fonik menggunakan kad imbas

Dulu-dulu kebanyakan kita belajar membaca dengan mengeja. Walaupun agak lambat akhirnya kita tetap boleh membaca, Alhamdulillah. Namun dalam kepesatan perkembangan ilmu, pelbagai kaedah membaca yang lebih praktikal telah muncul. Dan keadah-kaedah terkini ini apabila di ajar dengan teknik yang betul dapat membantu kanak-kanak membaca lebih cepat. Baguskan. Lebih cepat boleh membaca bermakna anak lebih cepat […]

Perlu ke Pergi Kursus Kaedah Ajar Anak Membaca?

Kita dah pandai membaca, perlu ke pergi kursus untuk belajar teknik ajar membaca kepada anak? Jawapannya bergantung kepada individu. Jika ibu itu memang seorang yang mempunyai kemahiran mengajar kanak-kanak, mungkin tidak perlukan kursus. Contohnya seorang yang pernah mengajar kanak-kanak prasekolah, mengajar adik-beradik atau saudara mara yang ramai mungkin sudah mahir ¬†untuk mengajar kanak-kanak. Dia boleh […]

3 Langkah Penting Ajar Anak Membaca

anak suka membaca

Alhamdulillah rata-rata anak tadika sekarang ni sudah sampai ke penghujung persekolahan. Sana-sini sibuk dengan majlis graduasi tadika dan yang sewaktu dengannya. Jelas terpancar kegembiraan anak-anak bila mendapat peluang naik ke pentas untuk persembahan bakat mahupun menerima hadiah. Semoga semangat anak-anak ini terus berkobar sehingga peringkat yang lebih tinggi, in syaa Allah. Namun dalam keseronokan itu […]