Bayi Tak Berak Berhari-hari, Perlukah Ibu Risau?

bayi tak berak 3 hari

Saya baru berbual dengan seorang ibu muda yang ada bayi usia 50 hari. Dia berkongsi kerisauan anaknya jarang buang air besar. Alhamdulillah saya ada sedikit pengalaman yang sama semasa anakanda Fateh masih bayi, jadi saya kongsikan dengan beliau. Anakanda Fateh minum susu ibu sepenuhnya. Tapi pelik juga bila dia tak berak berhari-hari. Bukan ke orang […]

Balm Sleeptime atasi Masalah Anak Susah Tidur Malam

anaksusahtidur

Proses membesarkan anak akan berhadapan dengan pelbagai cabaran. Salah satunya apabila anak melalui fasa susah tidur. Kebanyakan anak kecil akan melalui fasa ini samada kerana faktor perubahan rutin tidur atau gangguan kesihatan. Anak yang susah tidur ini sekaligus menyebabkan ibubapa akan hadapi masalah tidak cukup tidur. Ini semua boleh mengundang pelbagai bahaya bila dibiarkan berlarutan. […]

Cara Hilangkan Kembung Perut Bayi secara Selamat dan Mudah

BalmtrubtasneemHilangkanKembungPerutBayi

Anak kembung adalah situasi yang sangat merimaskan bagi ibubapa yang ada anak kecil. Tangisan anak yang berpanjangan boleh menyebabkan ibubapa menjadi tak keruan dan boleh mengundang stress. Jadi semua ibubapa akan cuba mengelakkan dari berlakunya kembung pada anak terutamanya yang masih bayi. Punca bayi kembung perut Antara punca bayi kembung perut adalah cara penyusuan yang […]

Cara Hilangkan Ruam Panas yang Semua Ibu Boleh Buat

Cara Hilangkan Ruam Panas

Bila anak naik ruam ja mula lah ibu-ibu susah hati kan. Perit rasa anak tanggung bila nampak kulitnya memerah tu kan. Ok, sebelum kita risau banyak-banyak, jom kita kenal apa itu ruam panas? Ruam panas terbentuk hasil daripada kelenjar peluh yang terlalu aktif. Akibat terlalu banyak rembeskan peluh, kelenjar ini tersumbat dan timbul bintik-bintik kemerahan […]

Rahsia ibu ini berjaya hilangkan ruam ni muka bayi sepenuhnya!

Rahsia ibu ini berjaya hilangkan ruam ni muka bayi sepenuhnya!

Semua ibubapa nak bayi sentiasa sentiasa selesa kan. Bila nampak kulit anak merah sikit pun kita dah mula rasa risau, apatah lagi kalau sampai tahap berair. Memang tak senang duduk jadinya. Itulah pengalaman yang Puan Eija ni lalui. Hati ibu mana yang tak sedih bila tengok pipi anak tu penuh ruam, sentiasa merah-merah dan berbiji-biji. […]

Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam

Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam

Anak menangis waktu malam memang pengalaman yang sangat digeruni. Apatah lagi kalau waktu tu kita sedang berpantang, makin bertambah tekanan menguruskan diri dan anak kecil. Tambah memberi tekanan kepada ibu jika anaknya jenis yang selalu mahu didukung bila berjaga. Kerana tu penting sokongan orang di sekitar kita untuk menghadapi saat-saat mencabar seperti ini. Namun tak […]