Tag

bayi baru lahir

in Tasneem Naturel

Minyak Terbaik Hilangkan Kembung Perut

Setiap keluarga pasti ada minyak kegunaan bersama yang jadi kesukaan turun temurun. Kalau kat Kedah minyak Gamat memang glemer. Masa dok Perak rumah sentiasa ada minyak angin Afiat. Masa anak kecil orang cakap minyak TYT bagus. Dan ada yang cakap minyak Yu Yee sangat berkesan. Pada saya, keyakinan jenis minyak ni bergantung pada pengalaman keluarga. Oleh kerana dah guna turun temurun, kita pun yakin ia berkesan untuk atasi masalah keluarga. Namun bagi saya keutaamaannya pastilah pada minyak yang diyakini suci. Dan sebaiknya keluaran muslim. Jadi kat rumah saya pun ada macam-macam minyak jua masa anak kecil. Sampailah saya bertemu dengan…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Ini Rahsia leader Bisnes Saya dapat kekal lama Berbisnes
3 August 2021
in Umum
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan
14 February 2021
in Agen Tasneem Naturel
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.
8 October 2020
in Agen Tasneem Naturel, Tasneem Naturel

Bayi Tak Berak Berhari-hari, Perlukah Ibu Risau?

Saya baru berbual dengan seorang ibu muda yang ada bayi usia 50 hari. Dia berkongsi kerisauan anaknya jarang buang air besar. Alhamdulillah saya ada sedikit pengalaman yang sama semasa anakanda Fateh masih bayi, jadi saya kongsikan dengan beliau. Anakanda Fateh minum susu ibu sepenuhnya. Tapi pelik juga bila dia tak berak berhari-hari. Bukan ke orang cakap minum susu ibu mudah hadam dan cepat lawas, tapi macam tak berlaku kat anak saya ja. Jadi sebagai mak anak sulung yang over concern ni, saya pun bawa la anakanda Fateh jumpa doktor Pakar Kanak-kanak. Alang-alang nak rujuk kan, biar la terus yang paling…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Ini Rahsia leader Bisnes Saya dapat kekal lama Berbisnes
3 August 2021
in Umum
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan
14 February 2021
in Agen Tasneem Naturel
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.
8 October 2020
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel

Balm Sleeptime atasi Masalah Anak Susah Tidur Malam

Proses membesarkan anak akan berhadapan dengan pelbagai cabaran. Salah satunya apabila anak melalui fasa susah tidur. Kebanyakan anak kecil akan melalui fasa ini samada kerana faktor perubahan rutin tidur atau gangguan kesihatan. Anak yang susah tidur ini sekaligus menyebabkan ibubapa akan hadapi masalah tidak cukup tidur. Ini semua boleh mengundang pelbagai bahaya bila dibiarkan berlarutan. Langkah pertama apabila anak memasuki fasa susah tidur malam, segera kenalpasti punca perubahan tersebut. Ada pelbagai faktor yang boleh menyumbang kepada masalah anak susah tidur seperti Pola tidur waktu malam terganggu kerana banyak tidur pada waktu siang Terdedah pada ketagihan gajet elektronik sehingga melewati waktu…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Ini Rahsia leader Bisnes Saya dapat kekal lama Berbisnes
3 August 2021
in Umum
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan
14 February 2021
in Agen Tasneem Naturel
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.
8 October 2020
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel

Cara Hilangkan Kembung Perut Bayi secara Selamat dan Mudah

Anak kembung adalah situasi yang sangat merimaskan bagi ibubapa yang ada anak kecil. Tangisan anak yang berpanjangan boleh menyebabkan ibubapa menjadi tak keruan dan boleh mengundang stress. Jadi semua ibubapa akan cuba mengelakkan dari berlakunya kembung pada anak terutamanya yang masih bayi. Punca bayi kembung perut Antara punca bayi kembung perut adalah cara penyusuan yang tidak betul. Posisi menyusu condong dan saiz puting botol yang tidak sesuai (bagi bayi yang menggunakan botol untuk menyusu) menyebabkan banyak udara ditelan serta masalah kembung perut pada bayi. Farah Norashiyqin Abdul Halid (Pegawai Farmasi ) Selain itu, masalah ketidakhadaman, usus yang sensitif kepada protein…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Ini Rahsia leader Bisnes Saya dapat kekal lama Berbisnes
3 August 2021
in Umum
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan
14 February 2021
in Agen Tasneem Naturel
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.
8 October 2020
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel

Cara Hilangkan Ruam Panas yang Semua Ibu Boleh Buat

Bila anak naik ruam ja mula lah ibu-ibu susah hati kan. Perit rasa anak tanggung bila nampak kulitnya memerah tu kan. Ok, sebelum kita risau banyak-banyak, jom kita kenal apa itu ruam panas? Ruam panas terbentuk hasil daripada kelenjar peluh yang terlalu aktif. Akibat terlalu banyak rembeskan peluh, kelenjar ini tersumbat dan timbul bintik-bintik kemerahan Bahagian yang selalu menjadi ruam panas ialah kepala, leher, bahagian pelipatan dan belakang lutut. Biasanya ruam terjadi dalam kalangan bayi kerana masalah kulit yang sensitif. Adakah ruam berbahaya? Walaupun ruam adalah kerengsaan kulit, namun ia tidak membahayakan bayi dan kanak-kanak KECUALI ruam digaru dengan kuat…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Ini Rahsia leader Bisnes Saya dapat kekal lama Berbisnes
3 August 2021
in Ilmu Keibubapaan
Tips Melegakan Masalah Penyakit Kulit
18 April 2021
in Umum
Punca Masalah Kulit Pada Bayi dan Cara Pencegahannya
18 April 2021
in Tasneem Naturel

Rahsia ibu ini berjaya hilangkan ruam ni muka bayi sepenuhnya!

Semua ibubapa nak bayi sentiasa sentiasa selesa kan. Bila nampak kulit anak merah sikit pun kita dah mula rasa risau, apatah lagi kalau sampai tahap berair. Memang tak senang duduk jadinya. Itulah pengalaman yang Puan Eija ni lalui. Hati ibu mana yang tak sedih bila tengok pipi anak tu penuh ruam, sentiasa merah-merah dan berbiji-biji. Siap ada yang dah mula berair bila anak tonyoh. Sana sini bawa anak jumpa doktor. Orang sekeliling pandang semacam ja nampak macam anak ada penyakit kulit. Kat mana dengar orang cakap ada ubat bagus, semua Puan Eija sanggup beli. Walaupun duit takda, tapi ikhtiarkan juga…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Ini Rahsia leader Bisnes Saya dapat kekal lama Berbisnes
3 August 2021
in Ilmu Keibubapaan
Tips Melegakan Masalah Penyakit Kulit
18 April 2021
in Umum
Punca Masalah Kulit Pada Bayi dan Cara Pencegahannya
18 April 2021
in Ilmu Keibubapaan

7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu

Bayi menangis tanpa henti pada waktu malam memang boleh mengundang kerisauan di hati ibubapa. Tidak sedikit ibubapa yang hilang punca hingga terpaksa bawa anak ke pusat perubatan di waktu tengah malam. Namun seringkali juga berlaku bila sampai sahaja di klinik, bayi yang sudah menangis berjam-jam itu tiba-tiba senyap malah ada yang tidur nyenyak. Rasa macam tak masuk akal tapi itulah yang sering berlaku. Pengalaman ini juga dicatatkan oleh Dr Zubaidi di blog beliau. Doktor pernah dikunjungi ibubapa pada jam 4.30 pagi di pusat perubatan beliau. Ibubapa nya kusut anaknya sudah menangis tanpa henti selama 3 jam. Tapi bila sampai di…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Pakej Newborn Tasneem Naturel, Persediaan Penting Sambut New Baby
13 March 2020
in Tasneem Naturel
Set Tidur Lena Tasneem penyelesaian untuk Masalah Bayi Susah Tidur
13 February 2020
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Doktor Ini Kongsi 5 Cara Selamat Hilangkan Sembelit pada Bayi & Kanak-kanak
20 November 2019
in Ilmu Keibubapaan

Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam

Anak menangis waktu malam memang pengalaman yang sangat digeruni. Apatah lagi kalau waktu tu kita sedang berpantang, makin bertambah tekanan menguruskan diri dan anak kecil. Tambah memberi tekanan kepada ibu jika anaknya jenis yang selalu mahu didukung bila berjaga. Kerana tu penting sokongan orang di sekitar kita untuk menghadapi saat-saat mencabar seperti ini. Namun tak semua bernasib baik ada keluarga yang dapat bantu kita uruskan anak setiap masa kan. Jadi sedikit sebanyak persediaan ilmu akan bantu kita uruskan mental dan emosi dengan lebih baik. Saya terbaca satu catatan Doktor Zubaidi mengenai punca anak menangis waktu malam. Salah satunya berpunca dari…

Continue reading
Related posts
in Umum
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan
14 February 2021
in Agen Tasneem Naturel
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.
8 October 2020
in Agen Tasneem Naturel
Agen dan Stokis Balm Tasneem Naturel
6 October 2020
in Ilmu Keibubapaan, Umum

5 Bahan Kimia ini Perlu Dielakkan dalam Produk Bayi

Semua ibubapa akan teruja buat persediaan untuk sambut si manja. Seboleh mungkin kita nak berikan yang terbaik dalam semua perkara untuk anak-anak. Namun tak semua benda yang kebanyakan orang lain buat kita pun perlu ikut. Contohnya dalam memilih produk untuk bayi, banyak produk-produk terkenal di pasaran sebenarnya tidak perlu dan tidak selamat untuk digunakan pada bayi kita. Bagaimana nak tahu? Mudah sahaja. Sebelum beli pastikan semak kandungan produk tersebut. Pastikan ia tidak mengandungi 5 bahan kimia di bawah ni. Talkum (talc) Talkum ialah serbuk mineral yang ditambah dalam bedak bayi. Ia bertindak sebagai agen pengeringan, tetapi dalam masa yang sama…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Ini Rahsia leader Bisnes Saya dapat kekal lama Berbisnes
3 August 2021
in Umum
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Kelantan
14 February 2021
in Agen Tasneem Naturel
Kedai Bayi dan Farmasi Jual Produk Tasneem Naturel di Pahang.
8 October 2020
in Ilmu Keibubapaan, Umum

Anak Selalu Nak Berdukung, Normalkah?

Pengalaman ada sulung yang sentiasa nak berdukung sangat mengajar saya menjadi ibu yang sentiasa belajar menguruskan anak. Tak dinafikan timbul rasa cemburu tengok anak orang lain mudah diurus, sedangkan anak sendiri perlu diberi perhatian hampir setiap masa.  Badan lenguh tak payah cakap la, mujur la anak tak chubby sangat. Tambah pula dengan pandangan orang sekeliling macam kita ni manjakan sangat anak. Walhal nanti kita letak anak kat bawah, anak menjerit-jerit diorang juga yang nak komplen macam-macam. Maka bertabah je lah.Hehe Tapi hari ini saya nampak banyak hikmah yang saya dapat dari pengalaman ni. Asbab dapat anak yang ‘susah jaga’, saya…

Continue reading
Related posts
in Umum
7 SEBAB BAYI MENANGIS DAN BAGAIMANA MENENANGKAN MEREKA
8 April 2020
in Tasneem Naturel
Tips Evergreen Atasi Anak Meragam Sebelum Tidur
7 April 2020
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Pakej Newborn Tasneem Naturel, Persediaan Penting Sambut New Baby
13 March 2020
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel

Balm Calmtime Mudahkan Ibubapa Urus Anak Meragam

Mempunyai anak adalah impian setiap pasangan yang sudah berkahwin. Melayan kecomelan anak kecil memang kebahagiaan semua ibubapa. Namun bukan setiap masa anak akan kelihatan comel kan. Bila mereka mula meragam dan merengek tanpa sebab, ia mengundang gelisah pada kita. Tambah pula bila kita berada di luar atau bersama orang ramai. Ini semua cukup untuk membuatkan ibubapa risau untuk membawa anak kecil keluar. Sebenarnya ada kaedah semulajadi untuk tenangkan anak kecil yang kerap meragam dan menangis tanpa sebab. Jika lihat kebiasaan ibu-ibu kita akan sapu minyak pada bayi selepas mandikan bayi, Ia satu amalan yang dapat bantu bayi bertenang. Lagi bagus…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Pakej Newborn Tasneem Naturel, Persediaan Penting Sambut New Baby
13 March 2020
in Tasneem Naturel
Set Tidur Lena Tasneem penyelesaian untuk Masalah Bayi Susah Tidur
13 February 2020
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Doktor Ini Kongsi 5 Cara Selamat Hilangkan Sembelit pada Bayi & Kanak-kanak
20 November 2019
in Tasneem Naturel

Balm Skeenz Rawat Masalah Ruam Bayi Secara Semulajadi

Kulit anak kecil yang gebu memang sensitif terhadap perubahan. Panas sikit ja naik ruam. Berpeluh-peluh lama sangat kulit boleh merah-merah dan melecet. Kena gigit nyamuk berbintat-bintat. Masalah kulit macam ni nampak macam tak serius, tapi sebenarnya mengundang rasa tak selesa pada anak kecil. Tapi sebab belum pandai nak luahkan rasa tak selesa, hanya rengekan yang jadi peneman. Kadangkala kita sebagai ibu bukannya tak kesian, tapi serba salah nak sapu krim komersial yang kita sedia maklum mengandungi pelbagai bahan kimia berbahaya. Bahan kimia seperti paraben, mineral oil,  triclosan dan pewangi sintetik boleh menyebabkan iritasi terutamanya yang mempunyai kulit sensitif. Atas sebab itu Tasneem…

Continue reading
Related posts
in Agen Tasneem Naturel
Agen dan Stokis Balm Tasneem Naturel
6 October 2020
in Tasneem Naturel
Balm Sleeptime Tasneem Bantu Anak Susah Tidur
14 April 2020
in Agen Tasneem Naturel
Agen Tasneem Naturel Kulai, Johor
12 April 2020
Close