Tag

Golden Age

Tips-Penting-Asah-Bakat-Anak-Pandai-Melukis
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Tips Asah Bakat Anak Pandai Melukis

Tips Asah Bakat Anak Pandai Melukis ini adalah dari pengalaman saya sendiri. Anak kedua ni sering di bayangi dengan bakat abang atau kakaknya. Anakanda Fateh memang dari awal suka melukis komik. Tapi Faqihah lebih cenderung pada lukisan bebas tapi ada plot cerita. Bila Fateh asyik ajak dia lukis komik, dia pun mengadu kat saya “Ummi, adik tak pandai la lukis komik macam Fateh” Takpe, adik lukis ja apa2 yang adik nak lukis. Tak payah ikut orang lain. Dan hasilnya kebelakangan ni Faqihah kerap lukis kronologi cerita macam ni. Tatau la panggil apa kan, tapi dia enjoy dengan apa yang dia…

Continue reading
anaksukatanyasoalan
in Ilmu Keibubapaan

3 Teknik Rangsang Anak Suka Bertanya

Hujung minggu baru-baru ini saya berpeluang sekali lagi belajar ilmu keibubapaan bersama Puan Siti Rohana. Kali pertama saya menadah ilmu dengan beliau tahun lepas dalam Seminar A.N.A.K.K.U. Terasa macam cepat sangat masa berlalu, ilmu yang dulu pun masih banyak yang belum amal. Dan pertemuan kali ini telah menyuntik lebih banyak ilmu dan semangat, Alhamdulillah. Satu panduan ringkas yang beliau bagi tapi sangat mengujakan saya ialah bagaimana merangsang anak yang suka bertanya. Kita sedia maklum semua kanak-kanak akan melalui satu fasa suka bertanya. Pelbagai pertanyaan boleh muncul sehingga boleh membuatkan kita sebagai ibubapa hilang punca nak mencari jawapan. Namun ada teknik…

Continue reading
ketagihangajet
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

5 Aktiviti Mudah Semasa Anak Menunggu Selain Bermain Gajet

Bagi ibubapa yang mempunyai anak sedang membesar, aktiviti menunggu lama akan mengundang kerisauan. Tempat-tempat seperti hospital, klinik dan urusan kaunter biasanya perlu mengambil masa yang lama menunggu sebelum berurusan. Dan fitrah anak kecil yang cepat bosan itu menyebabkan aktiviti menunggu seringkali bertukar menjadi caca-merba. Selain itu mereka juga sangat suka bereksplorasi di tempat baru. Mereka sangat bertenaga untuk melakukan pelbagai aktiviti di saat ini. Ini semua jika tidak diuruskan dengan baik akan membawa tekanan kepada ibubapa seterusnya anak kecil yang tak berdosa ini dimarahi dan dipaksa duduk diam. Dan seringkali juga ia akan berakhir dengn ibubapa memberikan gajet kepada anak…

Continue reading
DrDanialZainalAbidin
in Ilmu Keibubapaan

Pendidikan Anak Paling Awal dalam Islam

Alhamdulillah hari Ahad baru-bari ini saya berpeluang hadir ke Kuliah Tafsir yang disampaikan Dr Danial Zainal Abidin. Kuliah kali ini membincangkan intisari ayat Surah Ali Imran dari ayat 35 – 41. Perbincangan mengenai pendidikan paling awal kanak-kanak ini sangat menarik minat sangat untuk berkongsi ilmu tersebut dengan lebih ramai ibubapa. Di sini adalah catatan saya berdasarkan perbincangan di dalam kuliah tersebut. Iktibar Ayat 35 “(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata:” Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi…

Continue reading
5tahunpertamanak
in Ilmu Keibubapaan

5 Tahun Pertama Anak Kecil

Petang tadi melayan permintaan Faqihah nak buat aktiviti di dapur. Ikutkan hati rasa nak berehat-rehat sahaja selepas seharian mengadap pelbagai tugasan.┬áBila ummi bermalas-malasan tu muncul lah satu suara dari bibir yang comel itu Ummi tau tak kenapa adik suka masak. Sebab nanti bila adik dah ada baby, adik nak masak bagi anak adik makan. Ummi pun tanya adik nak masak apa? Bila anak adik baby adik masak bubur. Nanti dia dah 5 tahun adik masak nasik dengan sup kuning (gulai lemak). Lepas tu adik hantar dia pergi sekolah. Telan air liur kejap ummi.­čśů┬áTeringat beberapa tahun lepas dengar Prof Muhaya cakap….

Continue reading
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Mengisi Masa di Kedai Makan

Pagi hari minggu yang lepas, kami sekeluarga pulang ke rumah abah di Alor Setar. Oleh kerana merancang untuk keluar awal, saya tidak sediakan sarapan pagi di rumah. Dah alang-alang nak keluar boleh la cari kedai roti canai kan. Kalau saja-saja nak keluar untuk makan kat luar tu memang tak kuasa la. Buang masa ja rasanya ­čśŤ Dah sampai kedai tengok boleh tahan ramai jugak pengunjungnya. Pilihan yang ada nasi berlauk dan roti canai. Kami pilih untuk makan roti canai walaupun menjangkakan mungkin berlaku kelewatan. -_- Dan bagi mengisi masa menunggu, saya mendapat idea untuk membuat aktiviti bersama anakanda Fateh. Mula-mula…

Continue reading
in Ilmu Keibubapaan

Kesan Al Fatihah kepada Pertuturan Anak

Al Quran adalah kitab┬ásuci yang diturunkan sebagai panduan hidup kita sebagai muslim. Segala isi kandungannya adalah untuk membimbing kita agar sentiasa dalam jalan kebenaran. Al Quran juga adalah mukjizat yang diberikan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Maka segala yang berkaitan dengan Al Quran pastinya dapat membawa kebaikan yang banyak kepada kehidupan kita sebagai seorang muslim. Teringat saya semasa hadir ke seminar A.N.A.K.K.U beberapa bulan lepas, Dr Siti Rohana berkongsi pengalamannya yang sangat unik berkenaan Al Quran. Katanya beliau hanya mula mengajar anak membaca Al Quran selepas usai 3 tahun. Tetapi sejak anak lahir beliau sudah amalkan untuk bacakan Al Fatihah kepada…

Continue reading
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Teknik Menyurih Tulisan

Kalau beli buku ABC untuk anak-anak mesti ada tulisan dot..dot.. tu kan. Tak pernah ambil serius pun dengan tulisan tu, cuma fikir ia untuk mudahkan anak belajar menulis. Tapi masa saya nak latih anakanda Faqihah menulis dulu, dia tak suka guna pensel. Bila ajak pegang pensel ja menolak. Jadi saya pun mulalah mencari-cari panduan di alam maya. Masa tu barulah saya jumpa pelbagai teknik untuk melatih anak menulis tanpa menggunakan pensel. Lagi menarik rupanya. Dan Faqihah sangat suka belajar dengan teknik-teknik tu semua. Alhamdulillah. Masa ni barulah saya tahu kepentingan teknik menyurih. Teknik menyurih tulisan dapat membantu kanak-kanak mengembangkan kemahiran…

Continue reading
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Kemahiran menulis anak 2 tahun

Baru-baru ini ada seorang ibu bertanya kepada saya. Anaknya yang berusia 2 tahun sudah mula menggunakan pensel. Tapi tak nampak bentuk pun apa yang dilukisnya. Kalau suruh ikut tulisan garis putus-putus pun tak nak. Tapi anak itu boleh menceritakan apa yang dilukisnya. Pertanyaan ibu ini normal. Saya sendiri semasa anak sulung tertanya-tanya, apa lah yang anakanda Fateh suka conteng ni. Tak nampak bentuk pun, tapi dia selalu buat. Nampak dia sangat berminat dengan aktiviti tu. Jadi kita sebagai ibu biar ja la kan. Sampailah satu hari saya baca buku “Didik Anak Jadi Pintar tulisan Rohani Sheikh Omar. Dalam buku ini…

Continue reading
Kad Menulis WOW
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan, Review

Kelebihan Kad Menulis WOW

Apa yang WOW nya dengan kad menulis ni? ^_^ Kad menulis ini memang WOW kerana direka untuk membantu anak-anak belajar menulis dengan santai dan gembira. Ciri-ciri yang terdapat pada kad menulis WOW ini menjadikan anak tertarik untuk mula menulis dan leka membuat aktiviti menulis. Pakej kad menulis WOW didatangkan dengan 13 keping kad menulis bersaiz A4, 6 bekas magic light clay dan whiteboard marker. Kad menulis bersaiz besar menjadikan anak dapat menulis dengan lebih lapang dan bebas. Ia sangat sesuai seawal anak berusia 3 tahun kerana anak kecil belum dapat menyurih tulisan bersaiz kecil dengan baik. Pada kad menulis ini…

Continue reading
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Menconteng Membantu Pembentukan Kemahiran Menulis

Anak suka menconteng? Alhamdulillah.. Ya, ucapkan Alhamdulillah kerana anak kita sedang melakukan sesuatu yang sangat bagus untuk perkembangannya. Menurut kajian, anak berusia sekitar 2 tahun akan mula menunjukkan kecenderungan untuk menconteng. Ia mungkin lebih awal jika anak sudah biasa melihat orang lain menulis di hadapannya. Menconteng adalah asas kepada kemahiran menulis dan melukis. Anak yang kerap menconteng akan menunjukkan minat untuk menulis dan melukis tanpa paksaan. Hasil kerjanya juga bagus dan kebiasaannya tulisan mereka juga lebih cantik dan kemas. Permulaannya semudah dengan memberikan anak pensel dan kertas seperti saya kongsikan di SINI. Pembentukan motor halus Paling asas, apabila anak menconteng,…

Continue reading
conteng dinding
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Kemahiran Asas Untuk Menulis

“Pantang dapat pensel ja habis dia conteng” Selalu kita dengar rungutan sebegini kan. Masih ramai ibubapa yang tidak bersedia memberikan peluang kepada anak kecil memegang pensel. Alasan nya nanti habislah semua dinding, lantai dan perabot mahal-mahal tu comot dengan contengan anak-anak. Masya Allah. Andai ibubapa tahu kelebihan anak pegang pensel sejak bayi, pasti ramai ibubapa berlumba-lumba menyediakan peluang ini kepada anak-anak. Pasti kita tidak merasa gusar walaupun anak ‘terconteng’ dinding kita yang halus mulus. Tapi bila kita tak tahu kebaikannya, memang kita cenderung untuk menjauhkan pensel dari anak kecil. Asas untuk menulis bermula sejak usia bayi. Lebih awal bayi melihat…

Continue reading
Close