Bila Waktu Yang Sesuai untuk Nasihat Anak?

Teringat masa hari pertama anakanda Fateh ke sekolah. Sebelum keluar rumah dia salam dengan ummi. Saya baru sempat pesan 2 ayat dia dah cakap ummi cakap banyak. haha..baru teringat saya memang jarang nak pesan-pesan sangat waktu bersalam tu. Cuma mungkin banyak baca ibu-ibu lain pesan macam-macam waktu anak salam, saya pun terikut. Secara peribadi saya lebih selesa […]

Bagaimana Membentuk Sifat Genius kepada Anak

Sifat Genius dapat diwujudkan dan dibentuk Itu pandangan Polgar, bapa kepada 3 orang anak yang berjaya menjadi juara catur dunia dan juara olimpik Dalam proses membentuk sifat genius pada anak, keluarga memainkan peranan yang sangat penting. Andai keluarga dapat membantu menyalakan api optimis ke dalam diri anak, mereka akan mempunyai semangat yang juang yang tinggi […]

Anak Lambat Membaca, Apa Kesannya?

Minggu lepas saya menemani anakanda Fateh ke Hari Pendaftaran Darjah 1. Oleh kerana anakanda Fateh anak sulung, jadi ini adalah pengalaman pertama saya. Semasa melangkah masuk ke sekolah, saya hanya membayangkan pendaftaran ini sebagai prosedur masuk ke sekolah. So i just go with the flow kata omputih. 😛 Macam-macam situasi boleh lihat di tempat pendaftaran. Ada […]

5 Idea Ajar Anak Mula Membaca Di Rumah

mengajar anak membaca

Hari pertama persekolahan kebanyakan negeri bagi seisi 2017. Semoga semuanya bermula dengan baik-baik sahaja. Alhamdulillah anakanda Fateh pun dah mendaftar di sekolah berhampiran, untuk sesi petang. Semalam dah selesai semua persediaan, jadi pagi ni ummi agak tenang memulakan hari di pejabat kecil ini. Setiap kali kita lihat anak orang lain melalui sesuatu tahap, kita harus […]

Menyemai Tanggungjawab Dalam Diri Anak Kecil

Semalam saya kongsikan gambar ini di facebook peribadi saya. Alhamdulillah banyak respon yang saya terima dari ibu-ibu lain. Rata-rata menyokong dan ramai juga baru tersedar ianya adalah sesuatu yang penting dalam perkembangan anak-anak. Ya, saya sebenarnya agak kecewa apabila melihat ibubapa yang sehabis baik buat semua benda kepada anak-anak. Sedapatnya anak celik mata semuanya sudah […]

Tips Supaya Anak Gembira ke Tadika

Gembira ke sekolah

Masya Allah 2016 hampir melabuhkan tirainya. Semoga ia menjadi tahun yang penuh dengan kenangan-kenangan yang menjadikan kita insan yang lebih baik dari tahun sebelumnya, in syaa Allah. Walau apa jua pencapaian kita pada tahun ini, itulah rezeki yang wajib kita syukuri. Apa jua impian yang belum tercapai, teruskan berusaha meraihnya, in syaa Allah. Hidup ini […]

Seronoknya Main Olok-olok

pretend-play-city

Semalam suami saya mengisi masa cutinya bersama anak-anak di rumah. Tinggal di “Pulau Pelancongan” menjadikan kami perlu merancang aktiviti luar pada waktu yang tidak ramai pengunjung dari luar. Pada waktu puncak seperti cuti hujung minggu yang panjang, lebih baik keluar terus dari pulau mutiara ni atau tinggal di rumah sahaja. Perjalanan yang dekat boleh mengambil […]

Pesan Abah : Jawab Soalan Anak Dengan Jujur

Tok wan cucu talk

Alhamdulillah, pagi sabtu yang cerah. Dan hati ini bertambah girang kerana pagi-pagi lagi abah dah telefon. Sempat la sembang-sembang sambil dengar pesanan berharga abah dalam mendidik anak. Semalam abah hantar sepupu Fateh, anakanda Fauzan ke rumah kami. Katanya sepanjang perjalanan macam-macam soalan datang dari cucu sulungnya tu. Dari soalan logik sampailah ke soalan imaginasi kanak-kanak. […]

Cerita Syurga Kami

The Way to Jannah

Fitrah kita sebagai manusia semua benda kita nak kan. Tambah-tambah kalau benda yang kita minat, selagi tak dapat selagi itulah kita teringat-ingat. Samalah seperti anak kecil, setiap hari ada saja permintaan dari mereka. Dan pastinya tidak semua permintaan anak-anak itu kita mampu penuhi kan. Allahamdulillah, Maha Suci Allah yang Maha Bijaksana menciptakan kehidupan akhirat kepada […]

Menadah Ilmu di Seminar A.N.A.K.KU

seminar-early-edukids

Alhamdulillah, pagi Isnin yang cerah di Pulau Pinang yang Indah. Minggu baru dengan semangat yang baru. Semoga semua perancangan kita pada minggu ini berjalan dengan lancar. Ameen. Kita perlu jelas dengan apa yang kita nak anak jadi Itu pembuka minda yang saya dapat dalam bengkel Early Edukids anjuran Thinker Space semalam. Saya sudah lama mengikuti […]

Meneroka Ilmu di Pameran Sains Pulau Pinang 2016

Hujung minggu baru-baru ini dipenuhi dengan masa bersama anak-anak. Sedari awal pagi saya cuba mencari aktiviti untuk mengisi masa berkualiti bersama anak. Alhamdulillah saya teringat poster mengenai pameran sains 2016 yang lalu di timeline facebook saya beberapa minggu lepas. Saya pun mencari tentatif program untuk merancang waktu yang sesuai. Pagi sabtu adalah perasmian dari Ketua […]

Ibu Risau Anak Belum Pandai Membaca

Ibu ajar anak membaca

Pagi semalam saya sempat bertemu dengan teman serumah semasa zaman bujang dulu. Sambil bertukar-tukar cerita terselit juga topik berkaitan anak-anak. Kebetulan anak-anak kami hampir sebaya. Jadi isu-isu perkembangannya pun sekitar topik yang sama. Antara kerisauan yang disuarakan oleh beliau ialah mengenai isu anak boleh membaca. Ya, sebenarnya kerisauan ini memang sangat biasa menghantui ibu-ibu muda […]