Tag

Kemahiran menulis

in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis

Menulis adalah kemahiran penting bila anak memasuki alam persekolahan. Namun tak semua anak dapat menulis dengan baik walaupun sudah ke sekolah rendah. Kemampuan menulis sangat berkait rapat dengan perkembangan otot tangan, kerana anak perlu menggunakan kemahiran motor halus dan kasar semasa menulis. Kebanyakan kanak-kanak hari ini kurang aktif menggunakan jari ketika bermain kerana banyak bermain menggunakan gajet. Kerana itu ibubapa perlu kerap membuat aktiviti ataupun senaman yang merangsang perkembangan motor anak-anak sekaligus memudahkan untuk ajar anak menulis kelak. Saya kongsikan beberapa aktiviti mudah dah sesuai dijalankan di rumah semasa bercuti. Main botol air jenis semburan atau picit Anak kecil memang…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Ilmu Keibubapaan
5 Tips Mudah Latih Anak Belajar Puasa
6 May 2019
in Aktiviti Anak
Anak Suka Kira Duit Raya
25 June 2018
in Review

Liquid Chalk Atasi Masalah Kabur Berhabuk

Alhamdulillah minggu ini ramai ibubapa hubungi saya untuk dapatkan blackboard sticker. Kebanyakan ibubapa memang sedia maklum kebaikan memberi peluang menconteng kepada anak kecil. Namun ramai juga yang bimbang dengan penggunaan kapur tulis yang berhabuk. Selain itu anak kecil juga suka masukkan kapur ke dalam mulut. Isu ini bukan hanya kita sahaja hadapi, malah ibu bapa lain juga. Kerana itu dalam pasaran sudah terdapat kapur dalam bentuk cecair (liquid chalk). Fungsinya masih sama iaitu untuk menulis pada papam hitam. Tetapi ia tidak mengeluarkan habuk seperti kapur biasa. Bagus kan. Ini adalah video bagaimana liquid chalk ini berfungsi. Kapur ini juga datang…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Review
Pengalaman menggunakan Liquid Chalk
19 April 2017
in Review
Kegunaan Blackboard Sticker
13 April 2017
in Review

Kegunaan Blackboard Sticker

Alhamdulillah, Pulau Pinang disimbah hujan lebat pagi ini. Hujan yang mendatangkan rahmat kepada segala semua makhluk. Dan membawa pergi segala kotoran alam hasil dari tangan-tangan manusia. Belakang rumah saya ni sungai yang menghala ke laut. Bila hujan ja memang boleh nampak segala sampah domestik dan organik di bawa bersama dalam aliran sungai yang laju. Semua tu akan mendarat di lautan Allah yang maha luas. Itulah laut yang kita miliki hari ini. -_- Oh ya, pagi ni saya nak kongsikan mengenai kegunaan blackboard sticker. Walaupun fokus utama blackboard sticker ni adalah untuk aktiviti pembelajaran anak-anak, tetapi ia juga mempunyai banyak kegunaan…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Review
Pengalaman menggunakan Liquid Chalk
19 April 2017
in Review
Liquid Chalk Atasi Masalah Kabur Berhabuk
14 April 2017
in Review

Cara Pasang Blackboard Sticker

Alhamdulillah semalam stok blackboard sticker dah sampai. Bukan setakat anak tak sabo, mak pun teruja jugak nak tengok macam mana la rupa paras benda ni. ­čśŤ Tapi ya la kan, apa-apa pun mak memang kena sentiasa teruja. Barulah anak-anak pun dapat auranya. Kalau mak pun tengok gitu-gitu ja, tak kan nak mengharap anak suka sendiri kan. Sampai ja kat rumah semalam saya dah terlupa pasal blackboard sticker ni. Banyak urusan lain lagi nak buat kan. Tup-tup dengar 2 beradik tu dah bising macam mana nak tulis en. Keluar tengok siap bentang atas lantai dah. Adoi la anak, mujur la bukan…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Review
Majalah Inspektor JAWI, Pilihan Belajar Jawi secara Interaktif
9 June 2017
in Review
Pengalaman menggunakan Liquid Chalk
19 April 2017
in Review

3 kelebihan Blackboard Sticker

Semalam saya membuat survey ringkas mengenai blackboard sticker di facebook. Alhamdulillah ramai ibubapa memberikan respon pengalaman penggunaan yang positif. Dalam pada itu masih ramai ibubapa yang ragu-ragu nak mendapatkannya untuk anak-anak kerana kurang pasti sejauh mana kebaikan blackboard sticker ini kepada anak-anak. Lazimnya ibubapa hari ini sedar bahawa memberi peluang anak menconteng ada satu keperluan dalam perkembangan anak-anak. Namun kesan dari peluang yang diberi ini seringkali menyebabkan ruang kediaman kita menjadi mangsa. Dan bukan semua ibubapa dapat berlapang dada melihat dinding dan perabot yang berconteng. Apatah lagi jika tinggal di rumah keluarga besar atau rumah sewa. Jadi blackboard sticker adalah…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Aktiviti Anak
Apa itu Doodle Art?
16 April 2018
in Review

Blackboard Sticker, Pilihan Ibubapa Bijak

It’s Monday! Alhamdulillah, kita diberi peluang untuk merasai lagi nikmat kehidupan. Peluang untuk betulkan kelemahan lepas. Peluang untuk cuba idea-idea baru. Dan peluang untuk terus mengejar harapan dan impian yang sudah tersemat di sanubari. Ini semua adalah rezeki kurniaannya, dan bukan semua orang akan dapat peluang yang sama. Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah. Hari ini saya mulakan dengan semangat baru untuk berkongsi kebaikan satu lagi educational tools yang sangat memudahkan ibubapa. Sebut pasal ┬áberaktiviti dengan anak-anak mestilah nak tulis dan lukis kan. Kebiasaan kita guna whiteboard berkaki. Tapi nak dapatkan satu set whiteboard berkaki tu memang jenuh nak menabungkan. Kalau kecik sangat dah terhad…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Review
Majalah Inspektor JAWI, Pilihan Belajar Jawi secara Interaktif
9 June 2017
in Review
Pengalaman menggunakan Liquid Chalk
19 April 2017
in Review

Genius Art

Dah lama saya tak berkongsi mengenai educational toys di sini. Baru-baru ni saya banyak kongsikan mengenai set belajar membaca dan menulis. Alhamdulillah, mutakhir ini semakin banyak bahan-bahan yang interaktif siap tersedia untuk memudahkan ibubapa membuat aktiviti bersama anak-anak. Seronok tengok ibubapa semakin cakna dengan pendidikan awal anak-anak. Cuma untuk anak di bawah usia 4 tahun, keutaamaan adalah dengan dedahkan anak-anak dengan aktiviti yang merangsang perkembangan motor dan daya fokus anak. Pendedahan ini penting supaya anak-anak mempunyai kemahiran mengurus diri yang baik dan dapat mengikuti aktiviti pembelajaran dengan lebih bersedia. Salah satu educational toys yang sedang hangat di dalam pasaran adalah…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Review
Pengalaman menggunakan Liquid Chalk
19 April 2017
in Review
Liquid Chalk Atasi Masalah Kabur Berhabuk
14 April 2017
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Melatih Anak Menulis Nama Sendiri

Februari sudah semakin hampir ke penghujungnya. bermakna sudah hampir 2 bulan juga saya homeschool anakanda Faqihah sepenuhnya. Alhamdulillah setakat ini masih belum ada tanda-tanda dia mahu ke sekolah. Pengalaman dia menolak ke sekolah selepas didaftarkan ke sebuah montessori tahun lepas menjadikan saya serik nak hantar dia ke sekolah. Ya lah, yuran pun mahal sekarang kan. Dah daftar hari-hari minta tak nak pergi sekolah pulak. Adoi.. Tapi Alhamdulillah saya nampak dia selesa berada di rumah. Saya tidaklah sediakan aktiviti yang menarik pun untuknya. Tapi dia sendiri pandai mewujudkan aktiviti yang dia nak buat. Jadi saya hanya selit-selitkan aktiviti pembelajaran sahaja semasa…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak
Taman Metropolitan Relau, Tempat Rekreasi Menarik untuk Kanak-kanak di Penang
24 February 2020
in Aktiviti Anak
Anak Suka Kira Duit Raya
25 June 2018
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Teknik Menyurih Tulisan

Kalau beli buku ABC untuk anak-anak mesti ada tulisan dot..dot.. tu kan. Tak pernah ambil serius pun dengan tulisan tu, cuma fikir ia untuk mudahkan anak belajar menulis. Tapi masa saya nak latih anakanda Faqihah menulis dulu, dia tak suka guna pensel. Bila ajak pegang pensel ja menolak. Jadi saya pun mulalah mencari-cari panduan di alam maya. Masa tu barulah saya jumpa pelbagai teknik untuk melatih anak menulis tanpa menggunakan pensel. Lagi menarik rupanya. Dan Faqihah sangat suka belajar dengan teknik-teknik tu semua. Alhamdulillah. Masa ni barulah saya tahu kepentingan teknik menyurih. Teknik menyurih tulisan dapat membantu kanak-kanak mengembangkan kemahiran…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan
3 Teknik Rangsang Anak Suka Bertanya
2 May 2018
in Ilmu Keibubapaan, Umum

Cara install tulisan putus-putus di MC word

Alhamdulillah sekarang ni anakanda Faqihah tengah seronok menulis. Lepas lukis-lukis dia akan datang kat saya tanya ejaan itu ini nak masukkan pada dialog lukisan dia. Satu hari saya dapat idea, saya tuliskan dengan tulisan putus-putus. Boleh jadikan aktiviti menulis untuk dia kan. Nampak dia suka dengan cara tu. Tapi bila banyak-banyak jenuh jugak mak nak tulis satu-satu kan. Lambat. Biasalah mak, semua nak cepat kan. -_- Satu hari masa dok baca-baca mengenai teknik ajar anak menulis, saya terjumpa cara untuk install tulisan putus-putus ni pada microsoft word. Masya Allah, senangnya. Tak terfikir pulak sebelum ni kan. Jadi saya pun terus…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Review
Majalah Inspektor JAWI, Pilihan Belajar Jawi secara Interaktif
9 June 2017
in Review
Liquid Chalk Atasi Masalah Kabur Berhabuk
14 April 2017
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Cara Latih Anak Pegang Pensel dengan Betul Sejak Bayi

Memegang pensel boleh jadi satu perkara yang sangat mudah untuk sebahagian kanak-kanak. Tak ajar pun dah pandai pegang dengan betul. Tapi ada juga yang dah sampai darjah 1 pun masih terkial-kial memegang pensel. Banyak faktor yang mendorong anak dapat memegang pensel dengan betul dari awal. Memegang pensel adalah kesinambungan dari perkembangan motor halus yang baik. Jadi seawal usia bayi, penting ibubapa memastikan otot-otot kecil pada jari anak berkembang dengan optimum. Kerana itu anak kecil perlu sentiasa didedahkan dengan pelbagai aktiviti yang melibatkan jari dan tangan. Anak yang banyak menghabiskan masa dengan gajet elektronik biasanya akan menghadapi kesukaran untuk memegang pensel…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Review
Liquid Chalk Atasi Masalah Kabur Berhabuk
14 April 2017
in Review
Kegunaan Blackboard Sticker
13 April 2017
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan

Kemahiran menulis anak 2 tahun

Baru-baru ini ada seorang ibu bertanya kepada saya. Anaknya yang berusia 2 tahun sudah mula menggunakan pensel. Tapi tak nampak bentuk pun apa yang dilukisnya. Kalau suruh ikut tulisan garis putus-putus pun tak nak. Tapi anak itu boleh menceritakan apa yang dilukisnya. Pertanyaan ibu ini normal. Saya sendiri semasa anak sulung tertanya-tanya, apa lah yang anakanda Fateh suka conteng ni. Tak nampak bentuk pun, tapi dia selalu buat. Nampak dia sangat berminat dengan aktiviti tu. Jadi kita sebagai ibu biar ja la kan. Sampailah satu hari saya baca buku “Didik Anak Jadi Pintar tulisan Rohani Sheikh Omar. Dalam buku ini…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan
3 Teknik Rangsang Anak Suka Bertanya
2 May 2018
Close