Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah

Tips Urus Masa di Dapur bagi Wanita Bekerja dari Rumah

Hari ni anak balik awal sempena musim peperiksaan. Rasa macam kejappp sangat masa diorang kat sekolah. Mak banyak lagi urusan bisnes belum setel ni.haha. Mujur la gulai ayam semalam banyak lebih. Jadilah menu hari ni gulai ayam perangat, ayam goreng panas2 lawan dengan sambal bilis Cik Nor. Fuhh..tak sedar licin sepinggan. Menu makan dengan anak2 […]

Contoh Karangan Terbaik Bahasa Inggeris SPM yang boleh tukar markah ‘G’ kepada ‘A’!

ContohKaranganTerbaikBahasaInggerisSPM

Saya suka ikuti tulisan Puan Siti Nadzrah Sheh Omar, ibu kepada 5 anak lelaki yang berjaya menjadi PROFAZZ. Semua anaknya adalah professional yang dapat menghafaz Al Quran dengan baik. Sangat memberi inspirasi kepada saya yang masih bertatih membesarkan anak. Puan Siti Nadzrah adalah graduan lulusan luar negara yang memilih untuk melepaskan kerjaya demi memberi fokus […]

7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu

puncabayimenangismalam

Bayi menangis tanpa henti pada waktu malam memang boleh mengundang kerisauan di hati ibubapa. Tidak sedikit ibubapa yang hilang punca hingga terpaksa bawa anak ke pusat perubatan di waktu tengah malam. Namun seringkali juga berlaku bila sampai sahaja di klinik, bayi yang sudah menangis berjam-jam itu tiba-tiba senyap malah ada yang tidur nyenyak. Rasa macam […]

Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak

bahayasikapnarsisisme

Ini kali pertama saya mendengar huraian yang panjang lebar mengenai ‘narsisisme’. Sambil memandu saya dengar dari slot Suluh Budi di stesen radio IKIM. Narsisisme adalah satu keadaan di mana seseorang itu mempunyai perasaan cintakan diri sendiri yang melampau. Antara ciri-ciri golongan narsistik ini ialah amat mementingkan penampilan, terlalu mengharapkan pujian dan tidak dapat menerima kelemahan. […]

Anda Rasa Tidak Dihargai? Mungkin ini Dapat Buat Anda Lebih Tenang.

thankyou

Fitrah manusia suka dihargai kan, terutamanya wanita. Tapi tak semua wanita akan dapat pasangan yang suka memuji. Ini secara tak langsung akan menjejaskan emosi dan hubungn suami isteri. Tapi apa yang dikongsikan oleh Ustaz Muhammad bin Abdullah  (Ustaz Amin) ini mungkin akan membantu kita lebih rasional dalam mengharapkan penghargaan. Saya suka ikuti segmen Pesona Azzahra […]

3 Teknik Rangsang Anak Suka Bertanya

anaksukatanyasoalan

Hujung minggu baru-baru ini saya berpeluang sekali lagi belajar ilmu keibubapaan bersama Puan Siti Rohana. Kali pertama saya menadah ilmu dengan beliau tahun lepas dalam Seminar A.N.A.K.K.U. Terasa macam cepat sangat masa berlalu, ilmu yang dulu pun masih banyak yang belum amal. Dan pertemuan kali ini telah menyuntik lebih banyak ilmu dan semangat, Alhamdulillah. Satu […]

Pengasuh Komplen Anak Agresif?

pengasuhtaska

Saya dah lama tidak menghalusi isu asuhan anak kecil. Alhamdulillah, ia bagaikan bebanan batu yang terangkat apabila saya membuat keputusan bekerja sendiri. Namun pengalaman 5 tahun bergelumang dengan isu ini masih tersimpan di memori. Baru-baru ini seorang ibu muda hubungi saya. Beliau menyatakan kerisauan atas perubahan sikap anak sulungnya. Anak sulungnya lelaki, umur mencecah 2 […]

5 Tips Urus Anak Meragam Waktu Pagi

tipsurusanakwaktupagi

Pagi-pagi tadi saya turun ke padang permainan sekejap. Rutin harian, ambil angin pagi sambil senaman ringan sikit. Awal pagi juga adalah waktu yang bagus untuk buat teknik pernafasan dan visualisation. Cuma pagi ni ketenangan tu terganggu sikit dengan suara anak kecil jiran mengamuk. Saya selalu ja selisih dengan jiran ni, biasa anaknya ceria ja pagi-pagi. […]

Review Buku “Amirul Budak Sudan”

Amirulbudaksudan

Masa pulang ke kampung baru-baru ni, kakak saya sibuk ‘mempromosikan’ buku Amirul Budak Sudan tulisan Roza Roslan. Kami memang sama-sama meminati tulisan beliau. Asalnya saya hanya dengar ulasan kakak saya sahaja, rasa tak berminat nak melekat membaca dalam sibuk bercuti di kampung. Tapi bila dah mula baca, terus melekat dan gigih mencuri-curi masa di celah […]

Bolehkah Rumah Sentiasa Kemas Walaupun Ada Anak Kecil?

Boleh ke? Ok, ni saya cerita dari apa yang saya belajar dan pengalaman orang lain ya. MEMANG BOLEH. Asalkan kita tau cara untuk uruskan masa dengan optimum. Benda ni saya belajar dari kelas pengurusan masa. Kandungan kelas memang sangat bagus. Cuma part ni ja saya tak ikut atas alasan saya sendiri. Tambahan pula semasa saya […]

Cara Latih Anak Duduk dalam Carseat

Taksukadudukdalamcarseat

Pagi tadi masa kat tempat letak kereta terserempak dengan jiran yang ada anak kecil. Dia tengah pujuk anaknya duduk dalam carseat. Biasalah hari Isnin kan, tambah kalau dah lama cuti memang ambil masa nak biasakan anak dengan rutin harian semula. Bila tengok tu terus la teringat nostalgia hero ku 7 tahun lepas. Anakanda Fateh dah […]

Anak Tak Mahu Ulangkaji untuk Peperiksaan?

Peperiksaan dah dekat, tapi anak langsung tak nak pegang buku. Dilema jadinya kan. Nak biar ke nak paksa. Ok, ini pandangan saya. Dan ia sesuai untuk anak sekolah rendah terutama 9 tahun ke bawah.  Kita perlu lihat kesediaan anak untuk belajar (learning readiness). Benda ni tak sama. Ada yang sejak usia tadika dah nampak bersedia. Tapi […]