Tag

parenting

in Ilmu Keibubapaan

Merungkai dan Mencantum

Teks : Sakina Hamid Foto : Sakina Hamid Merungkai dan mencantum – dua aktiviti yang mampu membuatkan anak kecil terleka untuk tempoh yang lama. Antara mainan yang melibatkan aktiviti ini ialah blok plastik, puzzle dan mainan rungkai cantum yang lain. Selama ini saya hanya membiarkan anak melakukannya dengan keyakinan ia bagus untuk anak. Itu sahaja. Sehinggalah saya terbaca di dalam buku 365 Tip Didik Anak Gaya Nabi tulisan Ustazah Isfadiah Mohd Dasuki. Dalam bab ke 34 dinyatakan ibubapa perlu menyokong anak yang cenderung dengan aktiviti merungkai dan mencantum. Beliau membawakan sebuah hadis yang menunjukkan Rasulullah s.a.w sering  memberikan tunjuk ajar dan…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bila Waktu Terbaik Kenalkan Allah kepada Anak?
28 May 2018
in Ilmu Keibubapaan

3 Tips Mengajar Anak Secara Santai

Teks : Sakina Hamid Foto : Sakina Hamid + Mulakan seawal mungkin Sebaiknya ketika anak masih belum pandai menolak. Kerana itu terdapat banyak bahan-bahan rangsangan untuk bayi dalam bentuk kad imbas dan buku. Kerana pada usia bayi, anak belum ada reflex menolak. Mereka akan serap apa sahaja yang kita tunjukkan walaupun belum memberi respon. Berbeza dengan anak yang sudah boleh bergerak sendiri dan bercakap. Mereka sudah ada idea untuk menolak apabila di ajak belajar. Namun yang penting proses pembelajaran mestilah menyeronokkan buat sekecil. Ia boleh diperhatikan daripada respon balas dan minat yang ditunjukkan oleh anak tersebut. + Letakkan bahan-bahan pengajaran…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bila Waktu Terbaik Kenalkan Allah kepada Anak?
28 May 2018
in Ilmu Keibubapaan

Bermain Merangsang Perkembangan Bahasa

Teks : Sakina Hamid Foto : Sakina Hamid & Google Perkembangan bahasa adalah satu elemen penting yang perlu diberi perhatian dalam perkembangan kanak-kanak. Tanpa rangsangan yang betul, proses perkembangan bahasa akan menjadi lewat dari kebiasaan walaupun kanak-kanak tersebut normal. Jadi setiap ibubapa perlu meemastikan anak-anak sentiasa mendapat rangsangan untuk perkembangan bahasa yang betul. Perkembangan bahasa kanak-kanak berkembang dengan pesat semasa bermain. Dah sememangnya fitrah anak kecil adalah bermain, jadi di situ jugalah proses perkembangan bhasa akan berlaku. Mari kita lihat bagaimana bermain dapat merangsang perkembangan bahasa kanak-kanak. 1) Kosa kata baru Apabila mula bermain, sebutkan nama mainan tersebut sambil tunjukkan…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam
8 January 2019
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan

Minat membaca VS Pandai membaca

Mana lagi penting? Hasil dari survey rakan-rakan facebok, 9/10 daripada ibu2 berpendapat MINAT membaca lebih penting dari PANDAI membaca. Pengalaman saya sebagai ibu, memupuk MINAT MEMBACA perlu dilakukan seawal mungkin. Bermula dengan anak sukakan buku, diikuti dengan minat nak tahu kandungan buku. Semasa anak sulung (Fateh)dulu, saya tidak meletakkan apa-apa matlamat untuk AJAR MEMBACA. Tapi kami sentiasa bacakan buku kepadanya. Fateh akan bawa buku yang dia minat untuk kami bacakan. Rutin santai ini berlaku dimana-mana tanpa apa2 tekanan. Menjelang usia adiknya(Faqihah) berusia 3 tahun, dia mula ‘mendapat’ habit abangnya. Maka, aktiviti bacakan buku sudah ada giliran. Berlumba2 nak suruh bacakan…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Tips Penting Asah Bakat Anak Pandai Melukis
4 January 2020
in Ilmu Keibubapaan, Umum
Beg Sekolah Anak Darjah 1
10 December 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Umum

KEBOLEHAN ANAK UMUR 3 HINGGA 5 TAHUN

Anda ada anak umur 3-5 tahun? Jom tengok, anak kita dah kuasai semua kebolehan ke belum? Check it out! 1- Dapat memanjat dan melompat 2- Mampu menyusun perkataan 3- Dapat menyelesaikan cabaran permainan 4- Pandai bersosial dengan rakan sebaya 5- Dapat melukis dan berkreatif 6- Selalu bertanya 7- Dapat melakukan tugas2 mudah 8- Pandai menunjukkan kasih sayang 9- Dapat membezakan warna 10 – Dapat menguruskan urusan yang mudah bagi diri sendiri Rujukan : Anak Kita Memang Pintar Cerdas – Hasan Mohd Ali

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bila Waktu Terbaik Kenalkan Allah kepada Anak?
28 May 2018
in Umum

ANAK BUAT TAK RETI JA BILA ORANG TANYA?

  Risau kan kalau anak malas nak bercakap..sebut nama benda boleh ja, tapi ada orang tanya buat bolayan ja.. Kadangkala kita keliru antara BOLEH BERCAKAP dengan BOLEH BERKOMUNIKASI. Kebanyakan anak boleh bercakap, tapi malas berkomunikasi. Semasa berumur 3 tahun, Fateh sudah kuasai lebih dari 100 perkataan, dia dapat menyebut dengan betul bila ditunjukkan gambar/objek. Tapi bila orang lain bertanya ; sunyi tanpa jawapan. Komunikasi adalah satu proses yang perlu dirangsang, terutamanya jika dia membesar dalam suasana yang kurang aktiviti komunikasi. Kalau ibubapa/pengasuh rajin ajak bersembang tu in sya Allah takda masalah. Antara cara nak rangsang komunikasi anak adalah latihan oleh…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bila Waktu Terbaik Kenalkan Allah kepada Anak?
28 May 2018
in Umum

Menerapkan psikologi solat dalam diri anak-anak

Mendengar cerita anak-anak remaja yang tidak menunaikan solat cukup 5 waktu mengingatkan saya semasa bersekolah rendah. Ketika tu kami tinggal kat rumah tok, abah masih berkhidmat di kawasan pedalaman. Kadang-kadang 2,3 hari sekali baru balik. Jadi memang sangat kurang pemantauan solat kami. Teringat ketika tu guru mengaji saya yang kami panggil Mak Cik Mah selalu bertanya secara personal. Subuh solat tak, zohor solat tak, semalam isya’ solat tak.. Dan selalunya saya kantoi solat asar dan isya’. Alasan paling mudah ‘Lupa la ustazah..’. Asar tu mungkin la lupa, isya’ tu malas yang banyaknya. Tapi Mak Cik Mah tak da la marah-marah, dia…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bila Waktu Terbaik Kenalkan Allah kepada Anak?
28 May 2018
in Ilmu Keibubapaan

Tips Ajar Anak tentang Jerebu

Apa asap banyak-banyak ni ummi? Tu la jerebu nak.. Owh..jerebu ..Kena pakai topeng macam  Upin Ipin la. Ya..nanti kita pergi beli. .. Dan topiknya berkisar mengenai jerebu yang kebanyakan konsepnya telah difahami secara tak langsung dari cerita Upin Ipin. Bagus la jugak kan, kurang masalah ummi nak cari ayat-ayat mudah buat penerangan.hihi. Walaupun anak-anak teruja melihat sendiri keadaan jerebu, teruja dapat pakai topeng macam Upin Ipin, tapi suasana ini perlu ditangani dengan bijak oleh ibu bapa. Teruja tu kejap ja, dah bosan lama-lama berkurung tu jenuh la nak fikir aktiviti untuk di orang pulak kan. Boleh la keluarkan idea2 aktiviti…

Continue reading
Related posts
in Tasneem Naturel
Spray Tidur Sleepy Pillow Mist, adakah berbahaya seperti ubat tidur?
14 November 2019
in Agen Tasneem Naturel
Pilihan Mudah dan Selamat selain Rawatan Sonotron untuk Bayi Sebulan Batuk Berkahak
3 October 2019
in Tasneem Naturel
Mandian bayi terbaik CF bath & Calm Bath
30 August 2019
in Umum

Tips merangsang Imaginasi positif dalam diri anak-anak.

Kehidupan kanak-kanak yang penuh dengan imaginasi menambahkan keceriaan kepada mereka. Kajian pakar psikologi menunjukkan kanak-kanak menggunakan imaginasi untuk ‘menyelesaikan’ masalah mereka. Sebagai ibubapa, penting untuk kita membimbing imaginasi ini supaya terarah kepada nilai-nilai yang bermanfaat. 5 Tips merangsang imaginasi positif 1 – Ibubapa sebagai role model Kanak-kanak membina imaginasi berdasarkan input yang diperolehi dari pelbagai sumber, dan ibubapa/pengasuh adalah contoh terdekat yang akan mereka ikut. Aktiviti harian sangat membentuk imaginasi anak-anak. Ibubapa yang mewujudkan suasana ibadah dalam rumah tangga akan mendapati anaknya berimaginasi menjadi imam, malah menjadi khatib. Kisah ini pernah dinukilkan dalam perjalanan hidup As-syahid Hassan Al Banna di mana…

Continue reading
Related posts
in Ilmu Keibubapaan
Bahaya narsisisme pada pembentukan sikap anak
6 December 2018
in Ilmu Keibubapaan, Tasneem Naturel
Cecair enema, ubat sembelit paling cepat berkesan
9 November 2018
in Ilmu Keibubapaan
Bila Waktu Terbaik Kenalkan Allah kepada Anak?
28 May 2018
Close