Cara Hilangkan Kembung Perut Bayi secara Selamat dan Mudah

BalmtrubtasneemHilangkanKembungPerutBayi

Anak kembung adalah situasi yang sangat merimaskan bagi ibubapa yang ada anak kecil. Tangisan anak yang berpanjangan boleh menyebabkan ibubapa menjadi tak keruan dan boleh mengundang stress. Jadi semua ibubapa akan cuba mengelakkan dari berlakunya kembung pada anak terutamanya yang masih bayi. Punca bayi kembung perut Antara punca bayi kembung perut adalah cara penyusuan yang […]

Cara Hilangkan Ruam Panas yang Semua Ibu Boleh Buat

Cara Hilangkan Ruam Panas

Bila anak naik ruam ja mula lah ibu-ibu susah hati kan. Perit rasa anak tanggung bila nampak kulitnya memerah tu kan. Ok, sebelum kita risau banyak-banyak, jom kita kenal apa itu ruam panas? Ruam panas terbentuk hasil daripada kelenjar peluh yang terlalu aktif. Akibat terlalu banyak rembeskan peluh, kelenjar ini tersumbat dan timbul bintik-bintik kemerahan […]

Rahsia ibu ini berjaya hilangkan ruam ni muka bayi sepenuhnya!

Rahsia ibu ini berjaya hilangkan ruam ni muka bayi sepenuhnya!

Semua ibubapa nak bayi sentiasa sentiasa selesa kan. Bila nampak kulit anak merah sikit pun kita dah mula rasa risau, apatah lagi kalau sampai tahap berair. Memang tak senang duduk jadinya. Itulah pengalaman yang Puan Eija ni lalui. Hati ibu mana yang tak sedih bila tengok pipi anak tu penuh ruam, sentiasa merah-merah dan berbiji-biji. […]

7 Punca Bayi Menangis Malam, Doktor ini Berkongsi Pengalaman Lucu

puncabayimenangismalam

Bayi menangis tanpa henti pada waktu malam memang boleh mengundang kerisauan di hati ibubapa. Tidak sedikit ibubapa yang hilang punca hingga terpaksa bawa anak ke pusat perubatan di waktu tengah malam. Namun seringkali juga berlaku bila sampai sahaja di klinik, bayi yang sudah menangis berjam-jam itu tiba-tiba senyap malah ada yang tidur nyenyak. Rasa macam […]

Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam

Kolik antara Punca Anak Menangis Waktu Malam

Anak menangis waktu malam memang pengalaman yang sangat digeruni. Apatah lagi kalau waktu tu kita sedang berpantang, makin bertambah tekanan menguruskan diri dan anak kecil. Tambah memberi tekanan kepada ibu jika anaknya jenis yang selalu mahu didukung bila berjaga. Kerana tu penting sokongan orang di sekitar kita untuk menghadapi saat-saat mencabar seperti ini. Namun tak […]

5 Nutrisi Penting untuk anak membesar dengan sihat

5NutrisiPentinguntukanak

Mempunyai anak menyebabkan kita sebagai ibu sering berfikir-fikir adakah anak kita mendapat zat yang secukupnya untuk membesar. Dan kita akan semakin buntu bila anak tidak berselera untuk makan. Mari kita lihat sebenarnya apa nutrisi ataupun zat yang perlu ada dalam hidangan anak setiap hari agar tumbesaran mereka tidak terjejas. Kalsium Kalsium penting untuk tubuh kerana […]

Anak Selalu Nak Berdukung, Normalkah?

Pengalaman ada sulung yang sentiasa nak berdukung sangat mengajar saya menjadi ibu yang sentiasa belajar menguruskan anak. Tak dinafikan timbul rasa cemburu tengok anak orang lain mudah diurus, sedangkan anak sendiri perlu diberi perhatian hampir setiap masa.  Badan lenguh tak payah cakap la, mujur la anak tak chubby sangat. Tambah pula dengan pandangan orang sekeliling […]