Monthly Archives

May 2019

in Ilmu Keibubapaan, Umum

Photographic Memory ; Kaedah dan Teknik Hafazan Al Quran Berkesan

Baru-baru ini saya berpeluang ikuti seminar separuh hari mengenai kaedah dan teknik hafazan Photographic Memory yang disampaikan oleh Ustaz Dr Kamilin Jamilin. Sebelum ini saya pernah beberapa kali melihat beliau bersama anak didiknya di kaca televisyen dan video Youtube. Memang kagum dengan kepantasan anak-anak didiknya mengingat semula Hafazan. Sangat cepat dan jitu jawapannya. Soalannya bukan sambung ayat yang bermula dengan … . Itu terlalu mudah bagi mereka. Soalan untuk mereka adalah seperti Ayat yang ada perkataan ( ) 15 ayat selepas ayat pertama 30 ayat sebelum Baca dari akhir ke awal Ayat yang bermaksud ( ) Dan pelbagai teknik soalan…

Continue reading
Related posts
in Pengalaman hidup
Tips Wanita Istiqamah Baca Al Quran Setiap Hari
12 June 2019
in BIJAK NIAGA, Pengalaman hidup

Guru Pengurusan Kewangan Peribadi

Selepas satu fasa berbisnes, saya sedar selain ilmu bisnes saya perlu mahir ilmu pengurusan kewangan. Tanpa pengurusan yang betul, keuntungan bisnes akan habis begitu saja. Saya mula mencari seminar kewangan dan bila hadir ke seminar, saya pun sedar yang ilmu di media sosial yang saya belajar selama ini terlalu asas. Malah ada juga yang saya salah faham kerana penerangan yang terhad. Bahaya kan. Kita tak banyak masa nak belajar semua benda. Jadi bila kita dah buat keputusan dalami satu2 ilmu tu, carilah guru yang pakar dalam bidang itu. Di sini saya kongsikan 3 guru pengurusan kewangan peribadi yang saya rujuk…

Continue reading
Related posts
in Review
Suri Hati Mr Husband, Bacaan Terbaik Wanita Yang Mahu Berhenti Kerja
7 May 2019
in Pengalaman hidup
Akhirnya Kami Beralih kepada TIME Home Broadband
10 January 2018
in Review
Review Buku “Amirul Budak Sudan”
7 September 2017
in Review

Suri Hati Mr Husband, Bacaan Terbaik Wanita Yang Mahu Berhenti Kerja

Buku ni dah lama ada kat rumah, tapi tak terbaca. Baru ni melilau satu rumah cari buku nak baca, alih-alih jumpa buku ni kat rak stok. Alhamdulillah akhirnya Allah lapangkan masa untuk baca buku ni. Sekali duduk hampir separuh saya habiskan bacaan. Masya Allah tulisan yang sangat berbekas di hati. Buku ini adalah perkongsian pengalaman Puan Solihah Ibrahim melalui perjalanan sebagai surirumah setelah melepaskan jawatan sebagai penjawat awam. Bukan mudah nak buat pengorbanan macam tu kan. Tapi atas keazaman untuk berbakti pada keluarga dengan lebih baik, beliau sanggup memilih jalan yang sukar. Dan Masya Allah beliau bukan sekadar berhenti untuk uruskan…

Continue reading
Related posts
in BIJAK NIAGA
5 Tips Sentiasa Bersemangat dalam Bisnes
23 December 2019
in Pengalaman hidup
Tips Wanita Istiqamah Baca Al Quran Setiap Hari
12 June 2019
in BIJAK NIAGA, Pengalaman hidup
Guru Pengurusan Kewangan Peribadi
8 May 2019
in Ilmu Keibubapaan

5 Tips Mudah Latih Anak Belajar Puasa

Pengalaman melatih anak belajar puasa adalah antara memori indah dalam perjalanan menjadi ibubapa. Pelbagai pengalaman menarik dan lucu sering berlaku sebelum anak benar-benar faham apakah itu ibadah puasa. Mengikut hukum kewajipan puasa hanya setelah mencapai akil baligh. Namun melatih anak berpuasa sejak awal juga disarankan untuk melatih jiwa anak anak yang lebih kental. Apa-apa ibubapa sendiri boleh menilai sejauh mana kemampuan anak untuk melaksanakan ibadah puasa. Suka saya kongsikan di sini 5 tips mudah latih anak belajar puasa dari pengalaman saya melatih anakanda Fateh dan Faqihah berpuasa ketika mereka berusia 6 tahun. Beri kefahaman mengenai ibadah puasa Apa jua perkara…

Continue reading
Related posts
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
5 Senaman untuk Mudahkan Ajar Anak Menulis
18 March 2020
in Ilmu Keibubapaan
Raikan Anak Kecil Berbuka Puasa
17 May 2018
in Aktiviti Anak, Ilmu Keibubapaan
Jurnal Ramadan Kembali!
26 April 2017